שתף קטע נבחר

על המפה: סעודת פרידה מן העבר

כיאה לחובב נוסטלגיה ששומר את הגופייה הכחולה מהתיכון, במטרה ללבוש אותה שוב כמובן, רפי אהרונוביץ' מתקשה מאד להיפרד מהאטלס ששימש כמדריך מיומן לכל הטיולים, לכן הוא מתכנן ארוחת פרידה בשרית עם צלעות ובייקון

סוף סוף זה קרה. זרקתי אותו. נפרדנו. אני והאטלס, זה הירוק המרופד של מישלן (אולי פעם כשקניתי אותו הוא היה אדום), זה שאיתו תוכננו הרפתקאות וטיולים, זה שבעקבות כבישיו המסומנים במארקר זוהר עלינו הרים וגבעות, מצאנו מסעדות ויקבים במקומות נידחים, זה שאף פעם לא נתקע, זה שלא צריך להטעין אותו, זה שמעליו רכנו בבית מתכננים מסלולים ומפנטזים איך יהיה, הכל תוך כדי אכילה, כמובן (עדיין יש כתם חרדל ישן שמכסה מחצית מהמגף האיטלקי).

 

נכון, בסוף קנינו מפות מפורטות יותר, אבל הכל תמיד התחיל מהאטלס. לאחרונה אפילו אני, שיש לי קשר נוסלטגי לחפצים - עדיין אני מחזיק בכספת סודית בסניף בנק אי-שם, בגופייה הכחולה הדהויה מהתיכון, בטוח בוודאות שאוכל יום אחד להשחיל עצמי למימדיה שנית, בעוד הגברת משוכנעת שזרקתי אותו מזמן לפח. אוי, כמה אשמח לראות את פרצופה המופתע כשתראה אותי מדלג בעליזות בגופייה, 30 ק"ג פחות... טוב, נחזור למציאות - למרות היותי דינוזאור ולמרות הוראות הרופא שהגדיר אותי כ"טכנופוב חולה גאדג'טים", הגעתי למסקנה שהוא מיותר. בעידן האייפון והאייפד, אין כבר מקום לאיי-אטלס. מה הוא יכול לעשות שבשנייה אחת הלוויינים כבר מראים לך בתים ודרכים משל היית יושב בחמ"ל של הסי.איי.איי?

 

כך, בצעד מהוסס ובלב כבד, הנחתי אותו בפח הכחול של המיחזור. מדוכדך משהו, תוך שמחשבות איומות עולות בראשי, עליתי הביתה. אפילו חשבתי ללכת לבנק, להוציא את הגופייה ולצרף גם אותה לפח הקרוב. לא אשתמש באטלס יותר ושוב כנראה לא אכנס לגופייה הדהויה.

 

על הכורסה בסלון האפלולי שקעתי במחשבות עליו ועליי, מעין תפילת אשכבה. איפה היינו ומה לא עשינו אני והאטלס, איך נסענו איתו לפני המון שנים לטיול ראשון רציני בחו"ל, איך התיידדנו על אי בודד בקאריביים: ים שקוף, חול לבן, עצי קוקוס, אני והוא מתכננים את המשך הטיול תוך כדי לעיסת מספר זנבות לובסטר צלויים בגריל, בעוד הגברת צופה בנו מהמים בהערצה, תוהה איך אני יודע הכל. זה האטלס, עניתי. ואיך נסענו באותו הטיול - זוג צעיר שיצא ישר מהטוסט הצבאי שאותו הכינו אז על תנור חימום במשרדי הפקידות - באוטו אמריקאי ענק שכור, חוצים אוטוסטרדות ומדינות. איך הגענו למסעדת צלעות שנראתה לי מעולה, שכן זיהיתי בפנים שוטרים במדים. סגרתי את האטלס והודעתי לגברת: כאן חייבים לאכול. אם שוטרים אוכלים כאן, האוכל הוא טוב וזול. איך אכלנו שם את הצלעות הגרועות ביותר בחיי, איך הסתבר לנו שהשוטרים כנראה באו לעצור שם מישהו, איך אמרנו למלצרית הענקית שהצלעות מצוינות ונמלטנו בעור שינינו, ואיך עצרנו בסופר הקרוב כדי להכין בבית חווית צלעות מתקנת.


לתקן את הטעם הרע- שוקי עוף וצלעות על האש (צילום: shutterstock) 

 

חוויה מתקנת של צלעות ושוקי עוף

המרכיבים (ל-6 סועדים): 

1.2 ק"ג צלעות חזיר, פרוסות

12 שוקי עוף מקוצרות עצם

1/2 כוס קטשופ

3 כפות דבש או סילאן

3 כפות חומץ הדרים

1/3 כוס סויה

1/2 כוס סוכר חום

8 שיני שום כתושות

1 כפית גדושה פלפל שחור גרוס

1 כפית שטוחה מלח

3 ס"מ שורש ג'ינג'ר קלוף ומגורד דק

מספר טיפות שמן שומשום

מספר טיפות טבסקו

 

אופן ההכנה:

  1. בקערה מערבבים את כל חומרי המשרה ומשרים את הצלעות והשוקיים ל-24 שעות (חברים, זה חשוב. אפשר לוותר על מרכיב אחד במתכון, אפשר להוסיף מרכיבים משלכם, אבל אל תוותרו על 24 שעות של השרייה. מי שתמיד זקוק שיהיו לו צלעות להכנה מיידית, מוזמן להשרות, להקפיא עם הרוטב ואז להפשיר ולהשתמש).
  2. מניחים את הצלעות והשוקיים (עם הרוטב) בתבנית ומכסים בנייר אלומיניום. מכניסים לתנור שחומם ל-200 מעלות לכ-50 דקות, ואז מסירים את נייר האלומיניום ואופים עוד 20-25 דקות עד להשחמה. מפעם לפעם יוצקים מהרוטב עליהן.

 

  • הרוטב הזה, אגב, הוא על בסיס רוטב אמריקאי מאוד מפורסם וכבר לקחתי אותו לכל הכיוונים האפשריים, אפילו הוספתי לתערובת 1/2 כוס מיץ תפוזים טבעי ומעט גרידת תפוז. הוא הולך נהדר גם עם כנפיים או עופות שלמים חצויים. מי שרוצה להכין ברביקיו, כדאי שיצלה אותם קודם בתבנית מכוסה בתנור כ-50 דקות ב-190 מעלות (עם הרוטב) ואת ההשלמה יעשה על הגריל, תוך שהוא מבריש אותם ברוטב מפעם לפעם.

 

...ואיך באותו טיול עם אותו אטלס, לפני עידן ועידנים, נכנסנו לתדלק וראיתי 4 נהגי משאיות, כל אחד בגודל של הר, נכנסים לאכול בפונדק התחנה ומייד אמרתי לגברת: פה חייבים לאכול. היכן שנהגי משאיות אוכלים, בטח יש אוכל טוב , הרבה ובזול. התיישבנו, הצצתי לשולחן הנהגים והזמנתי כמוהם: סטייק אנד אגז (Steak & Eggs) לארוחת בוקר. כשהגיע הסטייק שאלתי את המלצרית האדיבה מה ההבדל בינו לבין הסטייק של הצהריים, כי בתפריט הוא היה זול יותר וזה עניין אותי. היא השיבה בחיוך: בבוקר אנחנו מגישים שתי ביצים, בצהריים רק אחת, לא בריא לאכול כל כך הרבה ביצים. הגיוני, עניתי, מדינה כלבבי. ולמרות מבטה המבועת של הגברת הזמנתי תוספת בייקון פריך שהגיעו ישרים כמו סרגל! שם בנכר עשיתי המון ניסיונות על סטייק אנד אגז. הכי טעים יצאה לי הסינטה עם ביצי חופש כתומות מעליה. אה, ופענחתי את הסוד של בייקון ישר כמו סרגל.

 

בייקון ישר כמו סרגל

קונים בייקון פרוס בינוני מהסוג החי (לא מבושל אלא מומלח ומעושן בלבד). הסוג הזול היותר, המבושל, המקובל במחוזותינו בכלל נקרא שפק, מוצאו במזרח אירופה, כבודו במקומו מונח אבל הוא רך, לא הופך לפריך, מתאים לאכילה כמות שהוא או לריפוד בין שכבות של כרוב ממולא, למשל.

 

כמות הפרוסות היא כנדיבות ליבכם, שהרי בייקון פריך אוכלים כמו גרעינים. מסדרים אותם יפה בתבנית של תנור עם מרווח קטן בין אחד לשני ומניחים עליו את התבנית השנייה של התנור (לא הפוכה, אלא תבנית בתוך תבנית, על מנת שהבייקון יהיה לחוץ בין שתיהן!), מכניסים לתנור ב-200 מעלות למשהו כמו 20 דקות, וזה מוכן. מוציאים ומגישים.

 

בקיצור, אם גם אתם נפרדים מאיזשהו אטלס וחולמים אמריקה; אם גם לכם יצא לעבור במקרה בתחרות ברביקיו, שם אנשים קטנים בסרבלים גדולים מוציאים מתנורים משונים חזות בקר וצלעות חזיר; אם גם אתם אכלתם סטייק של פאונד וחצי ולא שילמתם עליו כי זה היה המבצע - הרי הצעת הגשה למתכונים שלמעלה. הניחו במרכז השולחן מגש ענק של ספייריבס ושוקי עוף (גם אתם יכולים לקרוא לזה קומבו), הניחו לצידם בייקון פריך וישר כמו סרגל, צלחת צ'יפס (אתם יכולים לקרוא לזה הום פרייז), סלט חסה עם רוטב גבינה כחולה, כמה בקבוקי בירה, כוסות קולה גדולות מלאות קרח לילדים, ולעבודה.

 

אחרי זה יומיים אכלנו יוגורט (הקוטג' היה אאוט), מלפפון חי ופריכיות אורז ללא מלח, לשם איזון. אבל היה שווה. ולגבי האטלס, בטח גרסו אותו ומיחזרו אותו לדפי A4 על מנת שאתם, אחרי שתורידו אפליקציה של מפות ומקומות, תדפיסו מפה, תשבו עם חברים, תתכננו ותפנטזו. רק אל תשכחו איפה כל זה התחיל.

 

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
בייקון ישר, על האש או בתנור
צילום: Jupiter
מומלצים