שתף קטע נבחר

43,824 שעות בשבי: "איך גלעד שורד הסיוט?"

נתניהו הודיע על החמרת תנאי האסירים כדי להגביר על הלחץ על חמאס, ובארגון אמרו כי הוא "מנסה לכסות על תפקידו בכישלון". מחר ימלאו חמש שנים לחטיפת שליט, ואמנים רבים ייכנסו כהזדהות ל"צינוק" - לשעה. הבוקר יופרחו בלונים ברומא. "אף אחד לא חשב שנגיע ליום הנוראי הזה", אמרו הוריו

43,824 שעות, 1,826 ימים, 5 שנים. גלעד שליט, שנחטף ב-25 ביוני 2006, עדיין בשבי חמאס - וחזרתו לא נראית באופק, על אף הודעתו אתמול (יום ה') של ראש הממשלה על החמרת תנאי האסירים. בסוף השבוע, לציון חמש שנים לחטיפתו של שליט במוצב צה"ל בכרם שלום, בקרב בו נהרגו מפקד הטנק, סגן חנן ברק ז"ל, וסמל פאבל סלוצקר ז"ל, יתקיימו שורה של הפגנות ופעולות מחאה.

 

אתמול הכריז ראש הממשלה, בנימין נתניהו, כי זכויותיהם של המחבלים הפלסטינים הכלואים בישראל יצומצמו למינימום הנדרש על-ידי הצלב האדום. גורמים מדיניים סיפרו כי הדבר נעשה במטרה להפעיל לחץ על חמאס, וסיפרו כי התהליך

החל לפני כמה שבועות באופן שקט, מחשש למהומות בבתי הסוהר ופגיעה בשליט. דובר חמאס, סמי אבו זוהרי, אמר כי "זוהי הפרה בוטה של החוק הבינלאומי וההומניטרי"

 

דוברו של הארגון השולט בעזה דרש מהקהילה הבינלאומית להתערב "במהירות" וטען כי עמדת נתניהו "היא ניסיון לכסות על תפקידו בכישלון ההגעה לעסקת שבויים, וניסיון לכסות על כשלונו באי ההצלחה להגיע למקום הימצאו של שליט ברצועה". לדברי אבו-זוהרי, "חתימה על עסקה שתגשים את דרישות הפלסטינים ותסיים את סוגיית האסירים היא המוצא היחידי לסגירת תיק שליט".

 

האירוע המרכזי לציון חמש שנים לחטיפה יחל במוצאי שבת, סמוך לשעה 20:00, באולפני הרצליה. במשך 24 שעות ייכנסו אמנים וידוענים אחרים לחדר דמוי צינוק, כל אחד למשך שעה, לאות הזדהות עם סבלו של גלעד המנותק מיקיריו כבר 43,824 שעות.


משפחת שליט. "1,826 ימים ולילות של בדידות" (צילום: אבישג שאר-ישוב) 

 

חלקים מהפרויקט ישודרו בשידור חי ב-ynet וכל האירוע יסוקר מסביב לשעון בפייסבוק. האב נועם שליט הודה לאמנים המשתתפים בפרויקט וקרא לציבור להביע תמיכה באמצעות צפייה באירוע ותגובות. במהלך השבת צפויים אירועים נוספים ברחבי הארץ.

 

בכרם שלום, שם נחטף גלעד, תתקיים הפגנה בשבת ב-12:00, תחת הכותרת "הכי קרוב לגלעד". במוצאי שבת תיערך, זו הפעם החמישית, הפגנה בקיסריה, סמוך לבית נתניהו, ואילו ביום ראשון בבוקר יחזרו בני המשפחה והפעילים להפגנה השבועית, מול ישיבת הממשלה המתכנסת בירושלים.

 

גם מחוץ לגבולות ישראל יזדהו עם שליט. היום ב-11:30 ראש העיר רומא והתושבים יפריחו לאוויר בלונים צהובים, כמספר

הימים בהם שוהה החייל החטוף בשבי. שליט הוא אזרח כבוד של רומא.

 

בפנייה שפרסמו קוראים נועם ואביבה שליט להגיע לאוהל המחאה בירושלים, ולהביע הזדהות. "יום שבת, ה- 25.6, הינו היום בו בננו גלעד נחטף לעזה, לפני חמש שנים ארוכות", כתבו בהודעתם. "1,826 ימים ולילות של בדידות שגלעד לא רואה את אור השמש. האם הוא יודע שעברו חמש שנים? איך גלעד שורד את הסיוט הבלתי נגמר הזה, אם בכלל? מה גלעד היה עושה היום אם היה חופשי כמו כולנו? לומד באוניברסיטה? מטייל בעולם?".

 

הוריו של שליט כתבו כי "אף אחד לא חשב שנגיע ליום הנוראי הזה, אף אחד לא חשב שייקח לממשלות ישראל כל כך הרבה זמן להשיב הביתה חייל חי, שנשלח על ידן למשימה לפני חמש שנים. אנא הצטרפו אלינו לאוהל המחאה ביום שבת, להיות איתנו ולקרוא לראש הממשלה - 'אין חלופה אחרת היום, המפתח בידיך. קבל מיד את ההחלטות שיצילו את גלעד מגורלו, לפני שיהיה מאוחר מדי!'".

 

"התנהגות חמאס לא אנושית"

"על רשויות חמאס ברצועת עזה לשים קץ באופן מיידי ליחס האכזרי והלא אנושי כלפי גלעד שליט. עד שישוחרר, עליהן לאפשר לו קשר עם משפחתו ועם הצלב האדום הבינלאומי". על ההודעה חתומים אמנסטי, בצלם, יש דין, האגודה לזכויות האזרח בישראל, Human Rights Watch וגם ארגון פלסטיני בשם המרכז הפלסטיני לזכויות האדם, עזה PCHR.

 

בהודעה נוספת, שפרסם הצלב האדום הבינלאומי, קובע מנכ"ל הארגון, איב דאקור, כי "היעדר כל מידע לגבי מר שליט אינו קביל כלל. על פי המשפט ההומניטרי הבינלאומי - למשפחת שליט הזכות לקשר עם בנם. מאחר שמזה שנתיים לא התקבל כל סימן חיים משליט, דורש עכשיו הצלב האדום הבינלאומי שחמאס יציג הוכחה כי הוא חי".

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתפו רועי נחמיאס ואליאור לוי
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הימים חולפים, וגלעד עדיין בשבי
צילום:גיל יוחנן
מחכים לשובו
צילום: רויטרס
כבר חמש שנים בשבי
צילום רפרודוקציה: עמית מגל
מומלצים