שתף קטע נבחר

דיווח: בן-לאדן רצה להחליף השם "אל-קאעידה"

נראה שמנהיג הטרור רצה להדוף ביקורת פנימית על כך שארגונו הורג מוסלמים וביקש לאמץ שם דתי יותר. החלופות: "עדת המונותיאיזם והג'יהאד" ו-"הקבוצה להחזרת החליפות"

הרהורים שלפני המוות? מסמכים שתפסו הכוחות המיוחדים של ארצות הברית גילו כי אוסמה בן-לאדן רצה לשנות את שמו של ארגון הטרור שעמד בראשו. כך דיווחה אתמול (יום ו') סוכנות הידיעות AP, על פי גורמים אמריקנים שראו את המכתבים שחיבר מנהיג אל-קאעידה הקודם.

 

לפי מכתב שככל הנראה חובר בחודשים שלפני חיסולו, חשב הארכי-טרוריסט שהשם "אל-קאעידה", שפירושו "הבסיס", אינו מספיק דתי ולא מעביר באופן מספק את המסר העיקרי של הארגון – מלחמה קדושה נגד אויבי האיסלאם. לדעתו של בן-לאדן, שינוי השם יאפשר לרשת הטרור העולמית להדוף ביקורת בתוך העולם המוסלמי, לפיה היא אחראית להרג מאמינים רבים.


בן-לאדן במחבואו. מטרת שינוי השם הייתה הדיפת ביקורת פנימית

 

הדיווח הזה מתחבר לשרשרת פרסומים הגורסים כי מנהיג אל-קאעידה חיפש דרכים חדשות להפחת רוח חדשה בארגונו. העיתון הבריטי "הגרדיאן" דיווח בחודש שעבר כי הצעה אחת הייתה ליצור ברית גדולה של ארגונים איסלאמיים מפקיסטן ומאפגניסטן תחת הנהגת ארגונו של בן-לאדן.

 

ככל הנראה, הקשרים הללו עם ארגונים אחרים הביאו לחשיפתו בסופו של דבר. העיתון "ניו יורק טיימס" דיווח כי תדפיס שיחות הטלפון של שליחו האישי, שהביא בלא ידיעתו לאיתורו של בן-לאדן, חושף קשר רציף ותדיר עם "תנועת המוג'הידין", ארגון בולט בפקיסטן.

 

כמו כן דווח, כי סוגיית שמו של ארגון הטרור "אל-קאעידה" מעולם לא ירדה מהפרק. ככל הנראה, השם נבחר בתוך דקות ספורות במפגש ההקמה של גוף הטרור ב-1988 בחיפזון מה. אחת ההצעות היתה שהשם משקף את בסיס הנתונים והקשרים הבינלאומיים של ההתנגדות לצבא הסובייטי באפגניסטן.

 

פעיל אל-קאעידה שעומד לדין בארצות הברית דחה את הטענה כי מדובר בארגון של ממש, והתייחס לשם בפירוש אחר, דרך פעולה או נוסחה. כשראש אל-קאעידה הנוכחי, איימן א-זוואהרי, הקים את הזרוע המצרית של הארגון הוא קרא לה "אל-קאעידה אל-ג'יהאד", בסיס הג'יהאד.

 

על פי הדיווח, בן-לאדן התלבט בין שתי חלופות: "טאיפת אל-תווחיד ואל-ג'יהאד" (עדת המונותיאיזם והג'יהאד) או "ג'מאעאת לאיעאדת אל-חליפאת אל-רשידה." (הקבוצה להחזרת החליפות).

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
רצה להפיח חיים בארגון. בן-לאדן
צילום: רויטרס
צילום: רויטרס
בחר שם שונה. א-זוואהרי
צילום: רויטרס
מומלצים