שתף קטע נבחר

מסתמן: נפגעי פגע וברח ישולבו בהסדרי טיעון

הצעת חוק של ח"כ זאב בילסקי, המאפשרת לנפגעי פגע וברח מעורבות בהסדרי טיעון אפשריים עם הפוגע, צפויה לזכות באישור הממשלה. שר המשפטים, יעקב נאמן, תומך נלהב

יוצא לדרך: "חוק שחר גרינשפן". ח"כ זאב בילסקי הגיש הצעת חוק חדשה, לפיה מי שנפגע בתאונת "פגע וברח" יוכל להביע את עמדתו בפני התביעה בעניין הסדר טיעון המתגבש עם הנאשם. את הצעת החוק יזם בילסקי בעקבות המקרה של שחר גרינשפן, שנפגעה באורח קשה בזמן שעמדה על המדרכה והמתינה לרמזור ירוק. בדמו של הנהג הפוגע נמצאה כמות אלכוהול גבוהה פי 4 מהמותר, ולמרות זאת הוטלו עליו במסגרת הסדר טיעון קנס בסך 1,000 שקלים, עבודות שירות בהיקף של 600 שעות ושלילת רישיון בלבד.

 

מדברים שאמר לפני כשבועיים שר המשפטים, יעקב נאמן, עולה כי ההצעה צפויה לקבל את תמיכת הממשלה. בדיון במליאת הכנסת עודד נאמן את בילסקי להגיש את הצעת החוק, והצהיר כי "הצעה כזאת, ראוי שתקבל תמיכת הממשלה". בדיון גם הביע יו"ר ועדת חוקה, חוק ומשפט, ח"כ דוד רותם, נכונות לקדם את הצעת החוק במהירות.


שחר גרישנפן ובני משפחתה (צילום: אלדד רפאלי) 

 

עונש קל, או ללא עונש כלל

הצעת החוק שהגיש בילסקי קובעת כי עבירת ההפקרה אחרי פגיעה - "פגע וברח" - תתווסף לחוק זכויות נפגעי עבירה. חוק זה מגדיר את זכויותיהם של נפגעי עבירות פליליות בכל הנוגע להליכי חקירה, משפט וענישה של הנאשמים. בדברי ההסבר להצעת החוק, כותב בילסקי כי מטרתה היא להביא לכך שנפגעי תאונות "פגע וברח" יהיו מעורבים בהליך המשפטי של הנאשם, ויוכלו להביא את עמדתם בפני התביעה לקראת החלטה בעניין הסדר טיעון. "זאת מתוך מטרה להגן על זכותו של הנפגע לפעול כך שהפוגעים לא יצאו בעונש קל, או ללא עונש כלל", דברי בילסקי.

 

יש לציין כי לפני כמה חודשים הגיש בילסקי הצעת חוק שביקשה לאפשר לנפגעי תאונות "פגע וברח" להתנגד לעסקת טיעון, ואף להופיע בבית משפט ולנמק את התנגדותם בפני שופט. אלא שהצעה זו נתקלה בהתנגדות נחרצת ומנומקת של משרד המשפטים.

 

שר המשפטים נאמן, שנימק בחודש שעבר את התנגדות משרדו, הסביר כי אישור ההצעה "עלול להוביל לקיומן של שתי מערכות מקבילות של איסוף והערכת ראיות שיובאו בפני בית-המשפט - זו של המדינה, באמצעות המשטרה והפרקליטות, והשנייה פרטית, מטעם נפגע העבירה. מצב זה אינו ראוי, ואף טומן בחובו סכנה של ממש לעקרונות של שלטון החוק ולשמירה על זכויות האדם".

 

14 שנות מאסר בפועל

ללא קשר להצעת החוק שהגיש בילסקי, אישרה אתמול מליאת הכנסת בקריאה ראשונה הצעת חוק של ח"כ משה מטלון, המחמירה משמעותית את הענישה על המעורבים בתאונות "פגע וברח". על-פי ההצעה, העונש המרבי לנהג שמפקיר פצוע תוארך מ-9 שנים כיום ל-14 שנה.

 

בנוסף, הצעה החוק של מטלון - שאושרה בוועדת חוקה, חוק ומשפט לפני כשבועיים - מטילה לראשונה אחריות גם על נוסע ברכב, ולא רק על הנהג. על-פי ההצעה, נוסע שלא יפעל לעצירת מכונית שהייתה מעורבת בתאונת "פגע וברח", צפוי לעונש מרבי של עד שבע שנים, או כמחצית מהעונש שיוטל על הנהג.

 

ח"כ מטלון מאמין כי החמרת הענישה תרתיע נהגים מפני הפקרת נפגעים לאחר תאונה, אך יש מי שטוענים כי הענישה כיום חמורה ומרתיעה מספיק. יו"ר ועדת התעבורה בלשכת עורכי הדין, עו"ד שי גלעד, הסביר לאחרונה ל-ynet כי "האם מי שנמצא בסיטואציה כזו, של הפקרת פצוע בזירת תאונה, יחשוב פעמיים אם לעצור בגלל שהעונש המרבי עלה מ-9 שנות מאסר ל-14 שנים? התשובה הרי ברורה - לא".

 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שר המשפטים, יעקב נאמן: "ראוי לתמוך"
צילום: עופר עמרם
יוזם הצעת החוק, ח"כ זאב בילסקי
צילום: חיים צח
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים