שתף קטע נבחר

בקשה לשינוי התנאים לבחירת מנהל רשות המסים

ל-ynet נודע כי ח"כ זהבה גלאון פנתה לשר האוצר: "ועדת האיתור בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני נהפכה לאחת הארוכות ביותר שפעלו בישראל ובאין מחליף התבקש המנהל היוצא, יהודה נסרדישי, להישאר בתפקידו"

חברת ועדת הכספים ח"כ זהבה גלאון (מרצ) ביקשה משר האוצר יובל שטייניץ להנחות את ועדת האיתור לתפקיד מנהל רשות המסים הבא לנסח מחדש את תנאי הסף לאיתור המועמדים. זאת, לאחר שטרם נמצא יורש מתאים מבין עשרות המועמדים שהציעו את עצמם לתפקיד או שהוצעו על-ידי הוועדה. גלאון טוענת כי נדרשים תנאים חדשים שיהיו מבוססים על קריטריונים שונים מאלה שקבעה הוועדה, אשר לדבריה "מובילים לסחבת חסרת תקדים במינוי ראש הרשות הבא".

 

גלאון מציינת כי ועדת האיתור בראשות מנכ"ל האוצר חיים שני, "נהפכה לאחת הארוכות ביותר שפעלו בישראל" ובאין מחליף התבקש המנהל היוצא יהודה נסרדישי, להישאר בתפקידו. לדעתה, אין זה מפתיע. נראה לה ש"הקריטריונים של הוועדה, "פוסלים כל מועמד שיש לו יכולת ערכית, פוליטית ונורמטיבית למלא את התפקיד כראוי, על חשבון כישורים שאינם בהכרח מבטיחים שהמועמד מסוגל לשאת באחריות ובמורכבות התפקיד".

 

גלאון טוענת כי מבין הגופים הציבוריים במדינה, "רשות המסים מגלמת באופן המובהק ביותר את רעיונות האחריות החברתית, הפרוגרסיביות והשאיפה לקיום חברה שוויונית וצודקת. מנהל רשות המסים איננו עוד פקיד. הוא מעצב מדיניות בין אם ירצה ובין אם לאו, ולהחלטותיו משמעות החורגת מנתוני הגביה היבשים. מבנה מערכת המס, והאופן שבו הרשות אוכפת אותו על האזרח הפשוט ובעלי ההון, מגלמים את יחס המדינה לאותם מגזרים בחברה, ומלמדים יותר מכל על המדיניות החברתית שהיא נוקטת".

 

הפסדי הכנסה של מיליארדי שקלים בשנה

גלאון מדגישה כי המדיניות שמובילה הממשלה בהפחתת המסים הישירים והעלאת המסים העקיפים גורמת לרשות המסים ולקופת המדינה הפסדי הכנסה של מיליארדי שקלים בשנה. זאת עקב תכנוני מס וכלים אחרים בהם משתמשות החברות הגדולות. "מציאות זו מחייבת להעמיד בראש רשות המסים אדם המפנים את ההיבטים החברתיים המורכבים של המדינה ומודע לפעילות ולמשמעות הרוחביות של החלטותיו".

 

לפיכך, מבקשת גלאון כי ועדת האיתור תפרסם קריאה חדשה למועמדים לתפקיד, ותדגיש כי נוסף על מבחן הכישורים המקצועיים הבסיסיים (השכלה, ניסיון וכו') היא תבחן גם את עמדותיהם לגבי תפקידה החברתי של הרשות לגבי הפחתת אי-השוויון במדיניות המסים. ברוח זו היא מציעה שוועדת האיתור תבקש מכל מועמד לפרט את תפיסת עולמו וחזונו האישיים לגבי שורת נושאים ותשקלל את התשובות בהליכי המיון והבחירה, כגון –

 

* עד כמה מדיניות המס הישראלית פרוגרסיבית, גם בהשוואה בינלאומית, ואיזה מקום יש למערכת המס בצמצום אי-השוויון החברתי בישראל?

 

* איך משפיע הרכב המיסוי הישראלי, ובפרט היחס בין המסים ישירים לעקיפים, על הפערים החברתיים ועל רמת השירותים שנותנת המדינה?

 

* איך ניתן להביא לצמצום מרבי של תכנוני המס האגרסיביים, של השימוש במקלטי מס ובשיטות אחרות של נישומים להתחמקות מתשלום המס החוקי?

 

* איך אמור מנהל הרשות ליצור שקיפות בהליכי קביעת השומה של יחידים וחברות בעלי כוח שמתמקחים על גובה המס שעליהם לשלם, ולחשוף אותם לביקורת ציבורית?

 

* איך ניתן להכביד את אמצעי האכיפה של רשות המסים, בארגון מחדש של משאבי הרשות על מנת למקד את מאמציה בגופים החזקים במשק?

 

ח"כ גלאון מדגישה בסיכום פנייתה לשר האוצר כי "פירוט תפיסת עולמם של המועמדים על פי נושאים אלה, חייב לעמוד לנגד עיניהם של חברי ועדת האיתור, כך שיבחרו מועמד אשר השקפת עולמו הולמת את התפקיד החברתי המרכזי של רשות המסים בישראל".

 

פנייתה של גלאון נשלחה לשר הערב (ג'), אחרי שלדבריה חלפו 5 חודשים ממינוי הוועדה אך ללא תוצאות. דובר האוצר אמר כי "ועדת האיתור החלה בעבודתה ב-30 במרס וישנם מועמדים טובים מחוץ למערכת ומתוך המערכת ובשבועות הקרובים התמונה תתבהר". לדבריו 3 החודשים שחלפו מראשית עבודתה אינם פרק זמן ארוך.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
זהבה גלאון
צילום: דודי ועקנין
יהודה נסרדישי
צילום: גיל יוחנן
מומלצים