שתף קטע נבחר

ח"כ מקלב: "האוצר מונע דיור ציבורי מזכאים"

ביורוקרטיה, טרטורים ואטימות - אלה המרכיבים של התמונה העגומה שהצטיירה במהלך דיון הוועדה לפניות הציבור בסוגיית הדיור הציבורי בישראל. לאחר שהקשיב לסיפורים הקשים, הודיע נציג האוצר: נעביר למשרד השיכון 80 מיליון ש' שאנו חייבים לו

יו"ר הוועדה לפניות הציבור, ח"כ אורי מקלב (יהדות התורה), האשים היום (ד') בכנסת כי "האוצר מונע מזכאי הדיור הציבורי לממש את זכאותם". מקלב אמר את הדברים במהלך דיון בתלונות שהתקבלו מ-130 משפחות מעוטות אמצעים וברוכות ילדים. "עד שהם כבר משיגים את הזכאות", הוסיף חבר הכנסת. "האוצר מעכב את העברת התקציב למשרד השיכון לרכישת הדירות המתאימות לצרכיהן".

 

 

מקלב הוסיף כי "עד שהם (זכאי הדיור הציבורי - צ.ל) מגיעים לשוקת, אחרי טרטורים אינסופיים, הם אינם יכולים לשתות ממנה, כי אין בה מים". בדיון התברר כי דירות ציבוריות רגילות ריקות אינן זמינות, למעט קומץ דירות המוגדרות כ"נכסי רכישה" (נ"ר בכינוי המקובל) של משרד השיכון.

 

דירות נ"ר מיועדות למקרים סוציאליים קשים. המלאי קטן ונזיל וגם לא מגוון במידה שתתאים לכל משפחה. המקרים הקשים נדרשים לעבור במשרד השיכון תהליך ארוך ומייגע לאישור זכאותם לדירות אלה. אבל למאושרים עוד מצפה התרוצצות מפרכת עד שיאתרו את הדירה המתאימה אשר חייבת לעמוד בתנאי ויכולת הרכישה של המשרד.

 

אלא שגם אחרי איתור הדירה, לרוב ברמה ירודה, מצפה להם הפתעה. רכישת הדירה תתבצע רק לאחר שהאוצר יעביר למשרד השיכון את התקציב הדרוש, והתהליך הזה יכול להתמשך על פני חודשים. זה קרה לאם חד הורית חולת סרטן המטפלת ב-7 ילדים. בעלה נטש אותם ללא תמיכה, בדירה שכורה (3,600 שקל בחודש), שאינה הולמת את צרכיהם.

 

15 נפשות בפחות מ-70 מטר

מקרה דומה אירע למשפחה עם 8 ילדים שאביהם חולה נפש. המשפחה נותרה "תלויה באוויר" עם כל האישורים, אך בלי הדירה המיוחלת בהיעדר התקציב. כל המקרים שנגולו בוועדה היו קורעי לב, אך עלה על כולם הסיפור של משפחה בת 15 הנפשות, המצטופפת כבר יותר מ-20 שנה בדירה שכורה של 68 מ"ר והכנסתה פחות משכר המינימום.

 

לאחר אישור הזכאות לדירת נ"ר, כשההורים החלו לחפש דירה, הם לא מצאו מתווך שיסכים לסייע להם. התברר כי לא רק מתווכים תופסים מרחק כשמדובר בזכאי משרד השיכון. מוכרי הדירות הפרטיים לא רוצים לשמוע עליהם. הם מעוניינים לסגור עסקה מהר ולא מוכנים להמתין עד שהזכאים יקבלו את הכסף ממשרד השיכון.

 

לסיפור של המשפחה הזאת היה סוף טרגי. לאחר שכבר מצאו מתווך בעל לב שהיה קשוב למצוקתם, ואיתרו ברוב סבלנותו את הדירה המתאימה, התברר כי בינתיים הסתיימה תקופת מימוש הזכאות המוגבלת בזמן. גם לו היה למשרד תקציב זמין, הם לא יכלו לקבלו.

 

מנהל תחום פרט וחריגים במשרד השיכון, רונן כהן, אמר בתגובה כי הבעיה העיקרית היא אכן באוצר שמעכב את העברת התקציבים לדיור הציבורי. לדבריו, ב-2010 אושרו 150 מיליון שקל לדירות נ"ר, אבל התקבלו עד כה 70 מיליון שקל. את מסלול המכשולים המפרך שנגזר על הזכאים הצדיק כהן בכך, ש"מדובר בכסף ציבורי והדבר מחייב השגת אישורים מתאימים". לטענתו, "הזמן המינימלי לקבלת האישורים הוא 3 שבועות" ולא מספר חודשים כפי שהתלוננו הפונים לוועדה.

 

"מעגל קסמים בלתי אפשרי"

ח"כ יעקב כץ (האיחוד הלאומי), אמר כי "הביורוקרטיה הממשלתית שסוחבת את מתן אישורי הזכאות ומימושם על פני חודשים רבים, בשעה שדירות נמכרות בשוק תוך ימים מהצעתן למכירה, היא אשר יוצרת את העיוות הנורא הגובל בהתעללות באנשים המסכנים. וכל זה בתנאי שוק הנדל"ן שבו ההיצע קטן מהביקוש".

 

היו"ר מקלב, דרש מנציגי האוצר להעביר למשרד השיכון בתוך ימים ספורים את יתרת התקציב שכבר אושר בסך 80 מיליון שקל. מקלב נזף בנציגי האוצר על "האטימות שמגלה משרדם כלפי המשפחות קשות היום, כאילו לא די להם במצוקות הקיום היומיומיות".

 

הוא תקף את הביורוקרטיה הממשלתית הסוחפת את נזקקי הדיור "למעגל קסמים בלתי אפשרי בין עמידה בקריטריונים של משרד השיכון לבין ההמתנה ללא תוחלת, לתקציב שיאפשר את מימוש הזכאות, אם כבר עלה בידם לאתר את הדירה המתאימה". מקלב גם תבע שלא להגביל את מימוש הזכאות בזמן קצוב נוכח הקושי באיתור הדירות

 

עצם הדיון העגום ונזיפת מקלב בסיומו עשו את שלהם. רפרנט השיכון באגף התקציבים של האוצר, צחי דוד, הבטיח לבקש מוועדת הכספים כבר בשבוע הבא את אישורה להעברת 80 מיליון שקל שהאוצר חייב למשרד השיכון לרכישת דירות נ"ר לזכאים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
צילום: חגי אהרון
דיור ציבורי
צילום: חגי אהרון
מומלצים