שתף קטע נבחר

טבילה כל השנה: קאסר אל-יהוד נפתח לציבור

משרדי הממשלה, צה"ל ורשות הטבע והגנים השקיעו 10 מיליון שקלים, וכעת נפתח האתר הקדוש לנוצרים בחינם, ללא צורך בתיאום מוקדם. צפי ל-100 אלף מבקרים בשנה

אתר הטבילה הנוצרי, קאסר אל-יהוד שבבקעת הירדן, נפתח היום (ג') בטקס חגיגי לקהל לאחר 44 שנה שבהן היה סגור, למעט בכמה מועדים המקודשים לנוצרים במהלך השנה. מעתה יהיה המקום פתוח ברציפות למבקרים, ללא צורך בתיאום מראש.

  

>> הכל אני יכול: אטרקציות, טיולים ובילויים בחופש הגדול

 

המשרד לשיתוף פעולה אזורי, מתאם פעולות הממשלה בשטחים, משרד התיירות, צה"ל ורשות הטבע והגנים פעלו בשנים האחרונות לפיתוח אתר הטבילה,  בהשקעה של למעלה מעשרה מיליון שקלים.

 

האתר, הנחשב השלישי בקדושתו לנוצרים לאחר כנסיית המולד בבית לחם וכנסיית הקבר בירושלים,

שופץ ומעתה יהיה ניתן לבקר בו ללא תשלום. המסורת היהודית גורסת כי בקאסר אל-יהוד (בעברית "שבר היהודים") נשבר הירדן לשניים, עת חצו בני ישראל את הנהר ונכנסו לארץ כנען אחרי מסעם הארוך ממצרים. לצד זאת, בעולם הוא נודע כמקום שבו הוטבל ישוע על ידי יוחנן המטביל, ומכאן חשיבותו.

 

אתר הטבילה, שנמצא על גדות נהר הירדן ממזרח לעיר יריחו, הוא נקודה שבה עובר הגבול עם מדינת ירדן, ובמשך עשרות שנים שימש נקודה שבה ניסו לחדור מחבלים אל ישראל. צה"ל מיקש את האזור אולם במסגרת שיפוץ המקום פונו המוקשים והאתר הוסדר כאתר צליינות ותיירות, המאפשר ביקור ללא תיאום ביטחוני. 


השר שלום בטקס הסרת הלוט באתר הטבילה, היום (צילומים: זיו ריינשטיין)

 

הטקס נערך בנוכחותם של השר לשיתוף פעולה אזורי, סילבן שלום; מתאם הפעולות בשטחים, האלוף איתן דנגוט; נציג העדה הקתולית, ארכיבישוף העדה היוונית, אליאס שאקור.

 

השר שלום אמר ל-ynet כי האתר נפתח לאחר הזנחה מרובת שנים. "פתיחת האתר היא נס ואני מאמין בניסים. אחרי ארבעים וארבע שנים שהיה סגור ומוזנח - זהו אתגר שעמדנו בו, עם הרבה משאבים ולמרות ביורוקרטיה רבה". שלום הודה למשרד הביטחון ולצה"ל על שיתוף הפעולה, והוסיף: "זהו פוטנציאל תיירותי עצום, ואפשרות לארח מאות אלפים שיגיעו לכאן ויאריכו את שהותם בישראל".

 

הפרויקט הבא - סכר עם הירדנים

השר שלום סיפר כי בימים אלה עובדים על פרויקט משותף עם הירדנים של 

בניית סכר, אשר יביא לשמירה על מפלס מים אחיד. "בנוסף נפעל לשיפוץ מנזר סנט ג'ון הסמוך והמשך פינוי המוקשים מהאזור", הבטיח.

 

המקום נמצא מאז 2000 תחת ניהולה של רשות הטבע והגנים. מנהל האתר, סער כפיר, אמר ל-ynet: "האתר אמור למשוך גם קהל ישראלי, עקב סיפור כניסת בני ישראל ממש כאן לארץ כנען". בהקשר למורשת היהודית והישראלית, הוא הזכיר גם את חשיבותו של אזור גלגל הסמוך, ופעולות הפלמ"ח בליל הגשרים.  


טבילה ראשונה באתר המחודש, היום

 

במשרד לשיתוף פעולה אזורי אמרו כי עד עתה השקיע המשרד כ- 4.5 מיליון שקלים

שהוקצו לפיתוחו ותפעולו השוטף של האתר. בשנה הקרובה צפויים להגיע יותר מ-100 אלף תיירים לבקר באתר שבו נבנו לאורך השנים מספר כנסיות ומנזרים, ביניהם כנסיית יוחנן המטביל.

 

מעתה האתר יהיה פתוח במשך שבעה ימים בשבוע, בין השעות 9:00 ו-17:00. מנהלי האתר מבטיחים כי איכות המים במקום מנוטרת באופן רציף, ואלה נקיים וראויים לרחצה. הסכר שעתיד לקום באתר יסייע בהגבהת מפלס המים, העומד כיום על כ-60 עד 70 ס"מ בלבד. עוד מתוכננת הקמת פרגולה בשטח כ-360 מ"ר, שתאפשר תצפית לירדן וקיום מיסות לצליינים.

 

הטקס הדתי העיקרי שנערך באתר מתקיים ב-18 בינואר, ה"אפיפניה" - ההתגלות של ישוע בפני שלושה מאגים, ומקובל בזרם האורתודוקסי שזהו אתר הטבילה המזוהה עימו מאשר אתר הטבילה "ירדנית" שנמצא בדרום הכנרת ומקובל יותר על הזרם הפרוטסטנטי בנצרות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שיפוץ ב-10 מיליון שקלים
צילום: זיו ריינשטיין
אנשי דת נוצרים באתר, היום
צילום: זיו ריינשטיין
מומלצים