שתף קטע נבחר

נתניהו מגיב למחאת האוהלים: "מודע למשבר"

קולות מחאת הנדל"ן הגיעו לירושלים - ורה"מ הודה במשבר. "אנחנו מדינה קטנה, יש ביקוש רב ואין מספיק דירות", אמר נתניהו ופנה למפגינים: "עזרו לי להעביר את הרפורמה במנהל". גם אז, הבהיר: "ייקח בין שנה ל-3 שנים עד שנראה תוצאות"

המחאה מתפשטת - וקולותיה מגיעים עד לישיבת הממשלה: ראש הממשלה התייחס הבוקר (יום א') לראשונה ל"מחאת האוהלים" הגוברת ואמר כי הוא מודע למשבר השכירות והדיור. "הממשלה עושה דברים לתיקון הנגע שרודף אותנו שנים רבות. אנחנו מדינה קטנה, יש ביקוש רב ואין מספיק דירות", אמר בנימין נתניהו. 

 

מחאת האוהלים - סיקור נרחב ב-ynet:

 

ראש הממשלה יצא גם בקריאה למפגינים, שתקעו יתד בשדרות רוטשילד בתל-אביב ומתכוונים להעביר את המחאה גם לפריפריה. "אני קורא לכל מי שמפגין - בואו לכנסת ועזרו לי להעביר מחר את הרפורמה ההיסטורית של מנהל מקרקעי ישראל, שרק בעזרתה נוכל לשווק דירות", פנה אליהם נתניהו.

 

צילום: בילי פרנקל

 

הוא הסביר כי הבעיה נובעת, "משתי ביורוקרטיות מטורפות - לוקח 5 שנים לתכנן דירה ועוד זמן לשיווק. אנחנו תוקפים את שני הדברים בימים אלה". נתניהו התייחס לחוק נוסף שלדבריו יוביל לפיתרון המשבר: "יש לנו 13 ימים להעביר את 'חוק הוד"לים' - חוק עוקף ביורוקרטיות תכנון. תוך שבועיים נעביר את החוקים ההיסטוריים, שרק בכוחם לפתור את מצוקת הדיור".

 

עם זאת, נתניהו הבהיר כי גם החוקים הללו לא יובילו לפתרון מיידי של משבר הדיור: "ייקח בין שנה לשלוש שנים עד שנראה תוצאות ועד שנוכל להזרים עשרות אלפי דירות לשוק. רק זה מה שיפתור את המשבר".

 

ראש הממשלה התייחס גם למחאה הציבורית על התייקרות מוצרי החלב, לפני הדיון

שיתקיים הבוקר בנושא הורדת המחירים. "יש הרבה מחאות על המחיר הגבוה של מוצרי החלב ואכן המחיר גבוה", אמר, "נפתח היום בדיון שלאחריו יהיו דיונים נוספים על מנת להביא לרפורמה יסודית במשק החלב והמזון. אותי מנחים שלושה עקרונות מרכזיים - תחרות, תחרות ותחרות. רק התחרות תוריד את המחירים לצרכן ותיתן לנו את הפיתרון".

 

במהלך הישיבה התייחס למחאת האוהלים גם שר הפנים, אלי ישי, שדרש להקים צוות שרים שיתמודד עם מצוקת הדיור ויגבש צעדים מיידיים לטיפול במשבר. "לא יכול להיות שאנחנו לא יורדים לשטח. צריך שכל השרים ביחד יצאו לשטח ויתמודדו עם הבעיה", אמר ישי.

 

הפעילים: "הרפורמה אינה הפיתרון" 

באופן חריג, ישיבת הממשלה נמשכה הבוקר כ-40 דקות בלבד. שרים רבים הביעו תמיהה על כך, לנוכח הסוגיות הרבות שעומדות על סדר היום הציבורי. "כנראה שהכל מושלם בישראל, ואין על מה לדון", אמרו השרים, "לכן, מספיקה ישיבה של פחות משעה כדי לפתור את כל הסוגיות הבוערות".

 

הפעילים במאהל המחאה אמרו בתגובה לדבריו של נתניהו כי "מטה המאבק למחאת האוהלים מברכת את ראש הממשלה על הרצון הכנה להתייחס למצוקת הדיור הכלל ארצית. אין לנו ספק כי מר נתניהו מבין באופן ברור כי המצוקה היא כלל ארצית ואינה פוסחת על על איש מבין אזרחי המדינה. עם זאת, אנו מבקשים להבהיר בצורה הברורה ביותר כי הרפורמה המוצעת, שתחילת אותותיה ייראו רק בעוד שלוש שנים, אינה למעשה הפתרון למצוקת האזרחים. אנו מבקשים בכל לשון של בקשה, מר נתניהו, ראש ממשלת ישראל - מצא פיתרון מיידי למצוקת הדיור לאזרחי ישראל! בכבוד רב, מטה מאבק מחאת האוהלים".

 

לעומת זאת, הפעילים הביעו זעם על דברי שר השיכון אריאל אטיאס, שאמר כי "האנשים הללו, שיושבים באוהלים בתל אביב, לא מתאים להם ללכת לפריפריה". "נדהמנו לשמוע אותו מדבר על 'האנשים האלה'", אמרו במאהל, "דווקא הוא היה צריך להיות רגיש לגזענות והסתה. אין גרוע משלטון שבמקום לדאוג לצעירים ולעם עסוק בלפלג בין חלקיו ולהסית נגדו. אם שר השיכון לא יודע, יש משבר דיור בכל הארץ, צעירים אחרי צבא לא רואים עתיד ותקווה".

 

הבוקר הודיעה תנועת השומר הצעיר כי היא מצטרפת למחאה. כבר היום תתרום רשתות

צל וציוד לוגיסטי למאהלים השונים, ובימים הקרובים החניכים יצטרפו לפעולות המחאה. "זהו מאבק ציבורי צודק נגד ממשלה שמזניחה ומפקירה את תושביה לבעלי ההון", אמר דובר התנועה, תומר אילן, "בשנה האחרונה היינו עדים לעלייה במחירי החלב, הדלק, המים, הדיור, ומחר בבוקר אנו עומדים בפני עליית מחירי החשמל - באיזה שלב יבין האזרח שהממשלה מפריטה מעליה את השירותים הציבוריים ומתנערת מאחריות - אחריות שנופלת על האזרח?".

 

בשעה 13:00 יגיעו למאהל המחאה חברי כנסת מוועדת הכלכלה ומהוועדה המשותפת עם ועדת הפנים להצעת חוק הליכי תכנון ובנייה להאצת הבנייה למגורים. הח"כים ייפגשו עם הפעילים במקום ויעדכנו אותם בהתקדמות הליכי חקיקה שאמורים להגדיל את היצע הדירות. "אני מרגיש שמוטלת עלינו חובה לבקר את הצעירים במאהל הדיור גם אם הביקור עלול להיות לא נעים", אמר יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ כרמל שאמה, על רקע ביקורה של ח"כ מירי רגב במקום, אשר הסתיים בטונים צורמים.

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתפו אטילה שומפלבי ובילי פרנקל
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו בישיבת ממשלה
צילום: מרק ישראל סלם, ג'רוזלם פוסט
האוהלים ברוטשילד
צילום: עופר עמרם
מומלצים