שתף קטע נבחר

נתניהו: שמונה רפורמות, אפס תוצאות

לידיעת אנשי מאהל מחאת הדיור: ראש הממשלה הכריז בשנתיים האחרונות על שמונה רפורמות שיקצרו הליכים, יורידו מחירים, יגדילו היצע ויעודדו בנייה בפריפריה. מה יצא מזה? בעיקר תמונות ממסיבות העיתונאים

מחאת האוהלים המתרחבת בימים האחרונים מדגישה ביתר שאת את הכישלון המתמשך של הממשלה למצוא פתרונות להוזלת מחירי הדיור, הן בקנייה והן בשכירות.

 

 

ממשלת נתניהו ניסתה לאחרונה לקדם לא פחות משמונה רפורמות בתחום הדיור, אבל בשטח לא קורה הרבה: חלק מכריע מהרפורמות תקועות ולא ברור מתי ואם בכלל ייצאו לפועל. בדקנו את הרפורמות הבולטות של הממשלה בתחום הנדל"ן, היכן הן עומדות ומדוע לא רואים עדיין הצלחות שיעזרו לפתור את מצוקת הדיור הקשה בישראל. התוצאות העגומות לפניכם.

 

רפורמת המרפסות: הבשורה הפכה לאכזבה

הרפורמה הראשונה של נתניהו עליה הצהיר בספטמבר 2009. הרעיון היה לקצר את הליכי התכנון והבנייה כך שאזרחים שירצו לסגור מרפסות או לבנות פרגולה יקבלו היתר תוך 45 ימים. בפועל, הארגונים הסביבתיים התנגדו לתוכנית והוחלט להעביר את 400 סעיפיה לבחינת ועדת הפנים של הכנסת. כרגע היא עדיין תקועה.  

 

וד"לים: דירות עוד 5 שנים

באפריל השנה החליט נתניהו להחיות את רעיון הוול"לים מתקופתו של אריאל שרון שנועדו לקלוט עלייה והפכו את האזור מגדרה עד חדרה לגוש בטון. בשמן החדש, הוועדות לדיור לאומי צפויות להוציא לפועל תוכניות ל-50 אלף דירות בתוך שנה וחצי, בין היתר בגליל ים, במודיעין, בראש העין ובפי גלילות. הוועדה אמורה לקבל החלטה סופית לגבי כל תוכנית בתוך 45 יום מרגע קליטתה לוועדה.

 

נתניהו אמר באותה תקופה כי "אחת הסיבות העיקריות שיש משבר נדל"ן בישראל זה הפקק הענק בתכנון. לוקח כמעט 5 שנים בארץ לתכנן בנייה של בית, ואני מתחייב להוריד את משך הזמן הזה". בפועל, רק ועדות מעטות החלו להתכנס אך בכל מקרה הדירות צפויות להיות מוכנות רק בעוד 5-4 שנים.

 

 

רפורמת המינהל: מחכים לאישור הכנסת

כבר שנתיים מכנה נתניהו את הרפורמה הזו "אם כל הרפורמות". המטרה: הפיכת מינהל מקרקעי ישראל לרשות והפיכת הגוף הביורוקרטי, המחזיק 93% מקרקעות המדינה, לידידותי יותר. המטרה היא ביטול מחוזות במינהל והקטנת החיכוך עם האזרחים, העברת 800 אלף דירות לבעלות החוכרים והתמקדות בשיווק קרקעות למגורים. נתניהו הבטיח כי "הרפורמה תכלול צמצום משמעותי בביורוקרטיה ובאישורים הנדרשים מהמינהל לצורך פעילות נדל"נית. היא תבלום את חוסר היעילות והשחיתות הנלווים לפעילות בתחום הנדל"ן". 

 

אלא שלרפורמה קמו לא מעט מתנגדים, בראשם 250 עובדי המינהל שאמורים היו להיות מפוטרים במסגרת התוכנית. לאחרונה חתמו איתם על הסכם, אך הרפורמה לא עברה את אישור הכנסת בשבוע שעבר. השבוע היא תעלה שוב להצבעה. בינתיים התפטר מנכ"ל מינהל מקרקעי ישראל, ירון ביבי.

 

הצפת קרקעות: המחירים עדיין בשמיים

מטרת התוכנית של הממשלה ומשרד השיכון היא לענות על המחסור בקרקעות באמצעות הגדלת ההיצע. לדברי שר השיכון אריאל אטיאס, "נייצר עודף על ידי שיווק קרקעות במנות גדולות. מספר התחלות הבנייה יהיה הגבוה ביותר בעשור האחרון". המינהל הוציא כבר דירות רבות לשוק, אך הביקושים בשוק עדיין גבוהים והמחירים של הדירות לא ירדו. בינתיים, כבר כמה חודשים אין שיווקים חדשים במאסות. בכל מקרה, גם הדירות שיוצאות כעת במכרז יהיו מוכנות רק עוד 5-3 שנים כך שאין כאן פתרון מיידי למצוקת הדיור.

 

 

קרקע חינם לחיילים: אף חייל עוד לא נהנה

בתחילת 2010 הבטיחו במשרד רה"מ לתת קרקע בחינם בנגב ובגליל לכל חייל קרבי משוחרר. בפועל, אף חייל לא קיבל אפילו דונם קרקע אחד. כרגע אין כלל הסכמה על הקרקעות שייכללו בתוכנית. החיילים מקבלים הנחות של עשרות אלפי שקלים על קרקע לבנייה עצמית בגליל ובנגב מ-2003 אבל חינם זה לא.

  

רפורמת המיסוי: עוד לא מורגשת בשטח

הממשלה החליטה לאחרונה לעודד בעלי דירות להשקעה למכור אותן, במטרה להגדיל את היצע הדירות בשוק ולהפחית כך את המחירים. הרפורמה כוללת מתן פטור ממס שבח עד 2013 למי שימכור דירה למגורים שמשמשת כיום למשרדים, ובמקביל ביטול הפטור למחזיקי דירה שנייה על מי שמוכר דירה שנייה החל מ-2013. שר האוצר יובל שטייניץ אמר כי "עד עכשיו השתמשנו בהרבה פטישים של חצי קילו וכעת אנחנו מוציאים מהתרמיל פטיש של 5 קילו לתת מכה רצינית ומשמעותית לוויסות מחירי הנדל"ן". בפועל, עדיין לא מרגישים בשטח את השפעת הצעד החדש.  


ירוחם. ההלוואות מחכות למאשרי התקציב (צילום באדיבות Lowshot)

 

רפורמת המענקים: אין עדיין אישור בתקציב

ממשלת נתניהו החליטה להחיות את נושא הלוואות המקום בפריפריה. מדובר על מענק של 60 אלף לרוכשי דירה ראשונה בפריפריה, דבר שיקטין משמעותית את ההון העצמי הנדרש, וסבסוד נוסף של כ-40 אלף שקל על עלות פיתוח הקרקע. התוכנית, שאושרה בממשלה, אמורה הייתה להתחיל ב-10 ביולי אבל אין עדיין אישור לכך בתקציב המדינה. אטיאס מבטיח שהתוכנית תצא לפועל בקרוב.

  

דירות מסובסדות: שטייניץ מתנגד

הנחה של 50% בקרקעות במכרזי מחיר למשתכן שעלותן עד 400 אלף שקל. משמעות ההצעה היא שכ-25 אלף יחידות דיור באזורי הביקוש יזכו להנחה של מאות אלפי שקלים במכרזים בהם הזוכה הוא מי שמציע את המחיר הסופי הנמוך ביותר לדירה. כרגע, שר האוצר שטייניץ מתנגד להצעה. במידה שנתניהו ושטייניץ לא יגיעו להסכמות עד סוף החודש, בכוונת השר אטיאס לדרוש מנתניהו לקדם את התוכנית בכל זאת. 

 

הכתבה פורסמה הבוקר במוסף "ממון" של "ידיעות אחרונות"

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
נתניהו. תוצאות עגומות לניסיונות
צילום: אבי אוחיון לע"מ
מומלצים