שתף קטע נבחר

יעלון התייאש: "הסכם עם טורקיה - בלתי אפשרי"

המשנה לרה"מ, שהוביל את המאמצים לגבש הסכם עם טורקיה על רקע דו"ח פאלמר שהפריך את רוב טענותיה של אנקרה לגבי המשט הקטלני לעזה, אומר כי אנשי ארדואן מתבצרים בעמדתם. הוא אינו רואה כעת סיכוי לפיוס: "הפערים לא ניתנים לגישור"

בת הברית לשעבר תישאר עוינת: המשנה לראש הממשלה, משה (בוגי) יעלון, שפך היום (ה') מים צוננים על התקוות לפיוס עם טורקיה ולפתיחת פרק חדש ביחסים עם אנקרה, שהגיעו לשפל אחרי המשט הקטלני לעזה אשתקד. בתדרוך לכתבים הודה יעלון, שהוביל לאחרונה את הפגישות עם הנציגים הטורקים, כי הוא אינו רואה אפשרות כעת לפיוס עם ממשלתו של רג'פ טאיפ ארדואן.

 

"אני לא יכול להוביל הסכם כשהעמדה הטורקית היא כזו, וההתעקשות של הטורקים אינה יכולה להוביל להסכם", אמר יעלון. הוא אמר כי בעקבות דו"ח ועדת פאלמר, הוועדה הבינלאומית שמינה מזכ"ל האו"ם לבדיקת אירועי המשט ושקבעה כי הסגר של ישראל על עזה והתערבותה הצבאית למניעת המשט היו לגיטימיים, חשב שהטורקים ישקלו מחדש את עמדתם, אך לא כך היה: "אין שינוי בעמדה הטורקית כלפי ישראל, וזה לא החל עם המשט, אלא לפני כן".


פעילים על ה"מרמרה" מכים חיילי צה"ל אשתקד (צילום: דובר צה"ל)

 

אף שוועדת פאלמר תציג את מסקנותיה לבאן קי-מון רק בשבוע הבא, בתחילת החודש דווח כבר כי הוועדה, שבה חברים מומחים בינלאומיים ונציגים מישראל ומטורקיה, קבעה כי אף שצה"ל הפעיל כוח מוגזם - עצם פעולתו הייתה לגיטימית. הגשת הדו"ח נדחתה בשלושה שבועות מהמועד המקורי, כנראה משום שהטורקים סירבו להשלים עם מסקנותיו. ניסיון גישור בין ירושלים לאנקרה כדי להביא לעידון התמיכה בישראל והביקורת על טורקיה - לא הניבו פירות.

 

יעלון התייחס לדרישתה של טורקיה שישראל תתנצל על הרג תשעה פעילים טורקים שהיו על האונייה "מרמרה" ב-31 במאי של השנה שעברה, ותפצה כספית את משפחותיהם. "היינו מוכנים מלכתחילה להשיג הסכם עם הטורקים, אבל עמדתי היא שאנחנו מוכנים להביע צער על הנפגעים ולהשתתף בקרן הומניטרית - לא להתנצל. פירושה של התנצלות יהיה שאנחנו ניקח אחריות על מה שהיה".

 

התנצלות תבסס את התביעות

המשנה לראש הממשלה הזכיר כי חיילי צה"ל שירדו אל סיפון ה"מרמרה" הם שהותקפו ראשונים והיו קורבנות ללינץ' מצד הפעילים, שהצטיידו בכלי נשק מראש. "חיילינו הגנו על עצמם על המרמרה, זו הייתה הגנה עצמית. עובדה היא שבספינות אחרות הם לא היו צריכים להגן על חייהם - פשוט כי הם לא הותקפו. לכן אין שום מקום להתנצלות. גם תשלום פיצויים יהיה למעשה לקיחת אחריות, שלא לדבר על התביעה הטורקית להסיר את הסגר. הסגר הוא חוקי לפי כל ההסכמים הבינלאומיים ולפי דו"ח פאלמר".

 

יעלון הציג תחזית פסימית: "לכן, עם עמדה טורקית כזו, אני לא מוצא אפשרות לגשר על הפערים. בימים האחרונים יש לוחמה פסיכולוגית שמגיעה גם מאנקרה וגם מירושלים. עמדתי ברורה מאוד: אני לא מוכן להשתמש במילה התנצלות, בעוד שראש הממשלה הטורקי מתעקש על כך... אם יהיה הסכם עם טורקיה, הם פתאום ישנו את עמדתם ויאמרו שהסגר חוקי? איני רואה אפשרות כזו".


ארדואן עם קלינטון. גם העידוד של ארה"ב לפיוס לא עזר (צילום: MCT)

 

משה יעלון הבהיר כי הסכם עם טורקיה לא יביא להסרת תביעות נגד ישראל בספרד, בבריטניה או בכל מקום אחר, וכי אם ישראל תשתמש במילה התנצלות תהיה זו הודאה באחריות - ואז יש אפשרות שייעשה בכך שימוש בתביעות פליליות ואזרחיות נגד ישראלים בבתי משפט ברחבי העולם. "תביעות כבר הוגשו נגדי, נגד ראש הממשלה, נגד שר הביטחון, הרמטכ"ל, מפקד חיל הים ואחרים. הלוחמים שהשתתפו במבצע הם אנונימיים, ולכן גל התביעות מופנה כלפינו, הבכירים", אמר.

 

יעלון הוסיף: "אני מוכן לחיות עם זה שמוגשות נגדי תביעות במדינות שונות. כשהייתי בצבא חינכתי את פקודיי שאנחנו

צריכים להקריב כדי להגן על המדינה, ואם זה אומר לא להתנצל ובכך לקחת סיכון שיוגשו נגדי תביעות - אני מוכן לקחת את הסיכון ולא להתנצל".

 

הפיצוץ במגעים עם הטורקים מגיע אחרי שבחודשים האחרונים נשבו רוחות אופטימיות יותר בכל הקשור לפתיחת דף חדש בין שני הצדדים. בעבר אמר ארדואן שיום יבוא וישראל וטורקיה יפתחו פרק חדש ביחסיהן, גם שר החוץ שלו אחמט דבוטאולו נשמע קיצוני פחות לאחרונה, ואף שטורקיה דחתה רשמית את בקשתה של ישראל למנוע את יציאתו של משט נוסף לעזה - משט כזה לא יצא בסוף בפועל. השבוע דווח, עם זאת, כי על רקע היעדר ההתקדמות במגעים בין אנקרה לירושלים, ארדואן בוחן את האפשרות להגיע לביקור היסטורי ברצועת עזה, צעד שיהיה התרסה ברורה כלפי ישראל.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חייל השייטת יורד על סיפון ה"מרמרה". "זו הייתה הגנה עצמית"
צילום: דובר צה"ל
יעלון. "ארדואן מתעקש"
צילום: אלכס קולומויסקי
האונייה "מרמרה" מובאת לנמל אשדוד בשנה שעברה
צילום: אבי רוקח
מומלצים