שתף קטע נבחר

ו' הכספים: הרפורמה במס שבח לא תקל המצוקה

היועצת המשפטית חיברה מסמך לקראת הדיון על תיקון שמציעה הממשלה בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה). התיקון מוגדר כצעד נוסף "להגדלת היצע הדירות למגורים שיביא להוזלת מחירי הדירות כבר בזמן הקרוב"

האוצר מנצל את מצוקת הדיור כדי לחולל רפורמה מחמירה במס שבח שספק אם תקל על המצוקה - כך מתרשמים חברים בוועדת הכספים מחוות דעת שקבלו בסוף השבוע מהיועצת המשפטית של הוועדה עו"ד שגית אפיק.

 

 

המסמך חובר לקראת הדיון שייפתח הבוקר (א') על תיקון שמציעה הממשלה בחוק מיסוי מקרקעין (שבח ורכישה). התיקון מוגדר כצעד נוסף "להגדלת היצע הדירות למגורים שיביא להוזלת מחירי הדירות כבר בזמן הקרוב".

 

עו"ד אפיק כותבת בחוות דעתה כי בהצעת החוק "רוב הסעיפים מטרתם לשנות את דיני מס השבח בישראל, והם מציעים מודל חדש, אשר מן הראוי לדון בהם בכובד ראש". כאן מדגישה היועצת המשפטית כי "למיטב הבנתי, על אף שמדובר בשינוי משמעותי ביחס לחקיקה הקיימת, הרפורמה הגלומה בהצעה לא גובשה על-ידי ועדה מקצועית קודם לניסוחה ולפיכך נטל הכנתה מוטל על ועדת הכספים".

 

הצעת החוק מבקשת לעודד מכירת דירות מיד ראשונה ושנייה עד סוף 2012, בהמשך להוראת שעה שעתידה להסתיים ב-2013 ושמעניקה הטבות במס שבח. ההצעה נועדה לצמצם את הפטורים ממס במקרה שבעלי הדירות ירצו למכור אותן החל מ-2013, ובראשם לבטל את הפטור במכירת דירה אחת ל-4 שנים.

 

מבירורים של הכנסת באוצר עלה כי החוק החדש גובש מאחר שהקודם לא הגדיל את היצע הדירות.

 

עו"ד אפיק מזהירה כי "הרפורמה מעוררת גם חשש מפני מיסוי רטרואקטיבי, ולא ברור אם ניתן יהיה לשקול את כל השיקולים ביחס אליה בזמן הקצר שנותר עד לסיום כנס הקיץ (בסוף השבוע הבא – צ.ל.). מאחר שהרפורמה אמורה להיכנס לתוקף רק ב-2013, "על הממשלה להסביר לוועדה את הדחיפות הגלומה בה, ומדוע השינוי במס השבח אכן ישיג את המטרה של הגדלת היצע הדירות בטווח המיידי", היא מבטאת בעדינות את ספקותיה.

 

החוק ראוי?

הממשלה לחצה על יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני (יהדות התורה) לאשר את הרפורמה בתוך כשבוע לכן הוא הקדיש לה את כל סדר היום עד סוף שבוע זה. גפני התרשם שהחוק ראוי, לעומת היועצת המשפטית, שמצאה בניתוח הצעת הממשלה, כי לא רק שהיא "כוללת סרבולים בעייתיים", אלא שהיא גם "עלולה למרבה הפלא להחמיר את מצבם של זוגות צעירים בניגוד למטרת החוק להיטיב עמם".

 

עו"ד אפיק צרפה לחוות דעתה טבלה המסכמת את גורלם של 7 מצבי פטור קיימים שהחוק דן בהם והמסקנה היא כי ב-6 מהם תחול החמרה החל מ-2013. מלבד סוגי הפטור במכירת דירת מגורים אחת, מדובר בפטורים חד-פעמיים במכירת שתי דירות, ודירות שהתקבלו במתנה או בירושה. אפילו במצב השביעי לגבי עסקאות קומבינה במכירה חלקית של נכס, המצב העתידי לא ברור.

 

במלים אחרות, חוות דעת היועצת המשפטית היא, שאין הצדקה לאכוף על הכנסת להעביר היום בדחיפות חוק שנועד לשנים 2013 ואילך, קל וחומר כשמדובר ברפורמה שלא נולדה מעבודה מקצועית, שתכליתה להגדיל את הכנסות המדינה ממס שבח, ולא תשחרר לשוק יותר דירות מהכמות שהניבו ההטבות מהחוק הקודם לאותו עניין.

 

חברים בוועדה ציינו כי יש "טעות אופטית" בהתייחסות שר האוצר לרוכשי דירה שנייה ושלישית להשקעה כאל ספקולנטים שהחליפו את הבורסה בשוק הנדל"ן. זאת כשרבים מהם חוסכים סולידיים משכבות הביניים שברחו מקופות הגמל אחרי המשבר העולמי. מיליארדים עברו מהקופות להשקעה בדירות כביטחון פנסיוני יציב יותר. מדובר בכסף פנוי אחרי מס הכנסה, ובהשקעה עליה שילמו מס רכישה, ובשכר דירה החייב במס.

 

רוב הדירות לא עומדות ריקות

בכל מקרה, רוב הדירות לא עומדות ריקות. הן מספקות חלק ניכר מהביקוש ולבעלים אין עניין למכור אותן שנה-שנתיים לאחר רכישתן. החוק לא ימריץ אותם למכור מיד אבל יכה בהם קשות אם ירצו למכור אחרי 2013. אם יש דירות ריקות, כפי שהשר שטייניץ טען בקריאה הראשונה של החוק, האוצר מתעלם מכך שרובן נרכשו בידי יהודים מחו"ל כמקלט ליום צרה או כדירות נופש, והם לא מעוניינים להשכיר אותן בשלט-רחוק.

 

בנסיבות אלה רואים בכנסת את עיתוי הגשת החוק החדש לא כתמריץ להגדלת היצע הדירות, שאיננו בטוח, אלא יותר כתירוץ לרפורמה במס שבח שתבטיח מראש הכנסות לתקציב 2013. משפטנים שטוענים כי בקושי התמצאו בחוק המסורבל סבורים כי גם מי שיתפתו מהדימוי הציבורי החיובי אותו עושה האוצר לחוק, לא יוכלו לעמוד על תנאי מכירת דירתם, לפני שישכרו בכסף רב שירותים של עורכי דין ורואי חשבון.

 

אולם התגובות מבחוץ שהגיעו לוועדת הכספים מחוגים אלה לא מבטאות ציפייה לחתוך קופון מהחוק. לשכת עורכי הדין הזהירה שהוא יהיה "בכייה לדורות". לשכת רואי החשבון מאמינה כי עד 2013 החוק יבוטל בלחץ הציבור לאחר שמשמעותו השלילית תחלחל אל בעלי הדירות. תגובות מפורטות יישמעו היום בוועדה בדיון הראשון המוקדש בדרך כלל לביקורת הח"כים והגופים הציבוריים על מהות החוק, לפני הדיון על כל סעיף לגופו.

 

תגובה פומבית גלויה מקרב חברי הוועדה פרסמה אמש רק ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו) לאמור, "לאור העובדה שיישום החוק נדחה ל-2013 זה לא מה שיפתור את הבעיה הקשה בדיור. החוק מריח כמו הרגעה קוסמטית של הציבור ולא כפתרון כולל של בעיית הדיור, שצריך להיות הקצאת 20%-30% מכל בניה חדשה לדיור בר השגה ובניית דירות להשכרה. עד שהממשלה לא תבין זאת, המחאה הציבורית רק תלך ותגדל".

 

עם זאת, ח"כ קירשנבאום מדגישה בפתח דבריה, כחברת סיעה בקואליציה, "אצביע בעד השינוי שהאוצר מבקש להעביר". מסיבה זו, ספק אם הביקורת אותה מותחים ח"כים על החוק שלא לציטוט, תתבטא גם בהצבעתם שתקבע את גורל החוק, לרבות יו"ר ועדת הכספים ח"כ גפני שבינתיים נרתם להעברתו החפוזה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מחאת הדיור תל אביב
צילום: ירון ברנר
מומלצים