שתף קטע נבחר

תאונת הרכבת בסין: העיתונים יצאו נגד הממשל

עיתונים במדינה הקומוניסטית הפרו את הוראת השלטון והסתכנו בביקורת נוקבת על התנהלותו סביב התנגשות הרכבות המהירות הקטלנית. "מאחורי הטרגדיה עומדות צביעות, יהירות וברוטליות", נכתב. אחרים בחרו בצופן ואפילו ביטאון המפלגה הגיב

"צעד חסר תקדים של אי-ציות". כך כינה היום (יום ג') ה"גרדיאן" הבריטי את החלטתם של כמה עיתונים מובילים בסין להתעלם מהאיסור הממשלתי ולסקר בצורה ביקורתית את תאונת הרכבת הקשה שאירעה שם ב-23 ביולי. בתאונה במחוז וואנג'ו נהרגו 40 בני אדם ונפצעו עשרות כששתי רכבות מהירות התנגשו וארבעה קרונות ירדו מהפסים על גשר.

 

השלטונות אסרו על כלי התקשורת לפרסם כל דיווח על התאונה למעט "חדשות חיוביות או מידע שהרשויות פרסמו". אך כמה עיתונים הסתכנו ופרסמו ביקורת נוקבת על ההתנהלות הממשלתית בנושא. "האקונומיק אובזרבר", עיתון יומי בענייני כלכלה, פרסם אתמול סיקור מיוחד בעניין, תחת הכותרת "לא היו נסים בוואנג'ו".  


זירת ההתנגשות. ארבעה קרונות ירדו מהפסים ונפלו מהגשר (AFP)

 

על שער העיתון ובעמוד האינטרנט מופיע תצלום של הרכבת ההרוסה, מוקף בסמל משרד הרכבות, אדום כדם. מאמר המערכת נכתב כמכתב לשיאנג וויי, פעוטה בת שנתיים שנמצאה חיה בין ההריסות 21 שעות לאחר שהוריה נהרגו בתאונה ואחרי שהופסקו מאמצי החילוץ:

 

"כשתגדלי ותתחילי להבין את העולם הזה, איך נסביר לך את כל אשר קרה?... כשתגדלי, האם אנחנו והמדינה שבה אנו חיים נוכל לספר לך בכנות על כל האהבה, הסבל, הכעס והספקות מסביבנו? האם נספר לך על כל הצביעות, היהירות, הנמהרות והברוטליות מאחורי הטרגדיה הזו?".

 

"האם נספר לך שהם קברו את הקטר, בעוד האמת עדיין רחוקה, שעוד לפני שהוסקו מסקנות כלשהן, הקו שבו אירעה הטרגדיה נפתח מחדש לתנועה...אם אנחנו רוצים להבטיח לך ולעוד ילדים כמוך עתיד, המסע צריך להתחיל מהריסות הרכבת. זו הדרך הטובה ביותר לזכור את הורייך ואת כל האחרים שמתו שם", מסכם המאמר.


בני משפחותיהם של הקורבנות. "תובעים את האמת" (AP)

 

ואילו העיתון "בייג'ינג ניוז" בחר במסר מוצפן, על פי ה"גרדיאן". בעמוד הראשי של העיתון מופיעה ידיעה לא מרעישה במיוחד על שבירת חרס היסטורי במוזיאון בבייג'ינג.

מעל לידיעה מופיעה תמונה של שחיין סיני ששבר את שיא העולם בשנגחאי, תחת הכותרת "המהירות של סין". זו כותרת שרומזת לשיגעון הרכבות המהירות ולהתלהבות הממשלתית ממנו. בידיעה עצמה נכתב שהחרס נשבר לשש חתיכות – כמספר הקרונות שירדו מהפסים. הידיעה על השבירה פורסמה ימים לאחר האירוע והמוזיאון מכחיש כי ניסה לטייח את המקרה.

 

אפילו כלי התקשורת הרשמי של המפלגה הקומוניסטית, "עיתון העם", כתב כי לסין אין צורך בגידול התוצר הלאומי הגולמי שלה, אם הוא מכוסה בדם. הרשויות תלו את האשם בפגיעת ברק וכשל של מכשיר ניטור. ראש הממשלה וון ג'יבאו ערך מסיבת עיתונאים יוצאת דופן במקום התאונה, והבטיח להעניש את האחראים ולשפר את הבטיחות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
שער ה"אקונומיק אובזרבר". "לא היו נסים בוואג'ו"
צילום: Economic Observer
בני משפחה של הרוג לפני הלוויתו. "המסע לעתיד צריך להתחיל מהריסות הרכבת"
צילום: AP
מאמצי החילוץ בזירת התאונה. רה"מ הבטיח להעניש את האחראים
צילום: AFP
מומלצים