שתף קטע נבחר

הרפתנים לא שלחו חלב: "פוגעים בנו בלי הצדקה"

מאבק הרפתנים עלה מדרגה. הרפתות משבשות את האספקה למחלבות. מנהל הרפת בקיבוץ נחל עוז, רפאל לייטל: "זו מכה קשה. המאבק בנפשנו"

רפתות בכל רחבי הארץ מעלות הבוקר (יום ד') הילוך במסגרת מאבק הרפתנים, ומשבשות את אספקת החלב למחלבות. הצרכנים לא אמורים אמנם להרגיש מחסור בחלב, כיוון שמדובר בשיבוש של יום אחד בלבד לפי שעה, אולם בהמשך היום מתכוונים הרפתנים לחסום כבישים.

 

אחת הרפתות שמשתתפות במחאה היום היא זו של קיבוץ נחל עוז. הרפת הזו עברה כבר הרבה, אבל אפילו בימים הקשים ביותר של ירי הקסאמים מרצועת עזה המשיכו לחלוב בה את הפרות ולשווק חלב. הבוקר, הצטרפו הרפתנים שם למחאה. "בהנחיית ראשי המאבק, החלטנו שלא לשווק את החלב במשך 24 שעות", סיפר מנהל הרפת, רפאל לייטל, שעובד כרפתן כבר 15 שנה.

 

הרפתנים מוחים נגד המלצות ועדת קדמי, שאושרו על ידי הממשלה. לפתוח את שוק החלב לייבוא גבינות קשות ואבקת חלב, וכן להוריד את מחיר המטרה של החלב - מחיר החלב הגולמי שמעבירות הרפתות למחלבות הגדולות.

 

"אתמול התקשרתי לנהג הקבוע שמוביל את החלב, והודעתי לו שלא יבוא לקחת את החלב", סיפר לייטל. "המאבק הזה בנפשנו. אנחנו בפירוש נפגע באופן ישיר בהכנסה שלי, בלי קשר למה שיקרה למוצרים על המדף". לייטל הסביר כי לקיבוץ נחל-עוז אין מפעלי תעשייה, והוא מתקיים מחקלאות בלבד: "הרפת היא מקור ההכנסה העיקרי. אם רוצים להוריד במשך השנים 20 אגורות, זה יהיה הפסד של כ-800 מיליון שקל לקיבוץ. זו מכה קשה, ואין לה הצדקה".

 

מנהל הרפת הוסיף: "התלבשו על נושא הקוטג', וזה בסדר, אבל אנחנו הרפתנים לא צריכים להיות צד במאבק הזה. המחיר לליטר חלב הוא מחיר שמוכתב על-ידי מדיניות הממשלה. הוא נקבע על פי סקרים שמבצעים ברפתות, ושמתעדכן כל

שלושה חודשים. אני לא יכול להוריד או להוסיף אגורה. אין שום הצדקה לפגוע בנו כשמחיר החלב בשקית עומד על יותר מחמישה שקלים. להפיל את זה על הרפתנים זה לעג לרש".

 

לטענת הרפתנים, הורדת מחיר המטרה תגרום להורדת משכורת הרפתן בכ-2,500 שקל בחודש, ולסגירת כ-400 רפתות. פתיחת השוק לייבוא, טוענים הרפתנים, רק יסייעו לחברות הגדולות להרוויח יותר כסף ויביא לסגירת רפתות ומחלבות קטנות, ולשוק חלב עם חוסרים, שמסתמך על ייצור בחו"ל.

 

הרפתן קרל גודמן הזהיר כי הרפתות לא יוכלו לעמוד בגזרה, ובמיוחד זו בנחל עוז, על רקע ירי הרקטות מהרצועה. "אולי הרפתות החזקות יעמדו בהורדת המחיר, אבל הרפתות הקטנות והמושבים - להם אין סיכוי. אמרו לנו שתומכים בנו כי אנחנו בעוטף עזה, אבל לא עושים כלום".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
הפגנת הרפתנים. ארכיון
צילום: אליעד לוי
מומלצים