שתף קטע נבחר

צילום: AFP

העולם הערבי צופה במובארק: "אזהרה למנהיגים"

תמונות המנהיג הכל יכול בכלוב ריתקו את תושבי המזרח התיכון. ברמאללה ראו בכך צעד חשוב לדמוקרטיה: "תמיד ראינו מנהיגים בישראל ובמערב עומדים לדין, לראשונה אצלנו". אך יש שחשבו אחרת: "בושה, היו צריכים להציב את פסלו ליד הספינקס"

"ניסוח מחדש של החוקים שמכתיבים את היחסים בין תושבי האזור למנהיגיהם". כך תיאר סיף מחמוד, בעל חנות בבגדד, את משמעות משפטו ההיסטורי של נשיא מצרים לשעבר, חוסני מובארק, שנפתח אתמול (יום ד'). השידור החי של האיש החזק מושם מאחורי סורגים בבית המשפט ריתק למסכים את תושבי העולם הערבי. רבים ראו בו נקודת מפנה חשובה ב"אביב הערבי", אחרים נקרעו בין השאיפה לצדק לחוסר הנוחות שעוררו תמונותיו של המנהיג הכל יכול שהושפל.

 

"אנחנו יודעים שהוא עשה טעויות, אך הרשויות היו צריכות להפגין כלפיו קצת כבוד, במקום להתייחס אליו בצורה משפילה כזו", המשיך וביקר מחמוד מבגדד, "היו צריכים להמתין עד שיוכל לעמוד לבוש בחליפה אלגנטית, לא שרוע באלונקה".

 

סאלח אבו-סאמרה, תושב רמאללה בן 29 חש את משק כנפי ההיסטוריה: "זו הפעם הראשונה בעולם הערבי שבה אנחנו רואים מנהיג בבית משפט אמיתי. זה טוב לדמוקרטיה, טוב לעתיד. תמיד שמענו על מנהיגים שעומדים לדין בישראל, בטורקיה, בארה"ב או באירופה. אבל זו הפעם הראשונה בעולם הערבי".

 

גם מוחמד עדנאן, בן 64, תיאר את המשפט כ"צעד אדיר" לאזור. לטענתו, הנשיא המצרי לא היה מעז לנהוג כפי שנהג כלפי אזרחיו לו היה עומד בראש דמוקרטיה ויודע שיידרש לתת דין וחשבון על מעשיו.

 

"מייחלים לראות את קדאפי בכלוב"

לאירועי היום הייתה חשיבות מיוחדת במדינות שאזרחיהן עדיין נאבקים למען שינוי המשטר. בסוריה האשימו פעילים את הנשיא בשאר אסד בהחרפת המתקפה על חמה בעת שתשומת הלב העולמית הייתה נתונה למשפט.

 

בלוב, שכנתה של מצרים, הביע דובר מטעם המורדים תקווה שהשליט מועמר קדאפי יזכה לגורל זהה לזה של מובארק. "אנחנו מייחלים לראות את קדאפי בכלוב דומה ביום מן הימים", אמר מוחמד אל-רג'אלי. הוא הוסיף שקדאפי יזכה למשפט צדק מידי המורדים, שאינם תומכים בהוצאות פומביות להורג.

 

בבחריין, שם נערכו ההפגנות הגדולות ביותר במפרץ הפרסי, העדיפה הטלוויזיה הממלכתית לשדר תוכנית תיירות מקומית במקום את המשפט. הפעילים בטוויטר מיהרו למתוח ביקורת: "משפט מובארק הוא אזהרה למשטרים ערבים אחרים כמו בחריין שמראה שהעם יכול להביא לדין מנהיג ברוטלי וממשל מושחת", צייץ אחד.

 

אך לא כולם רואים בדרמה המשפטית סימן לקדמה. "זו בושה אדירה לעולם הערבי", קבל חסן אל-מסרי, בן 45 מעזה, "במשך 30 שנה הוא שירת את העם, הם היו צריכים לבנות פסל לכבודו ולהציב אותו ליד הספינקס".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מובארק. "היו צריכים לחכות עד שיוכל לעמוד בחליפה אלגנטית"
צילום: AP
קדאפי. המורדים מבטיחים משפט הוגן
צילום: AFP
אסד. "ניצל את הסחת הדעת של המשפט לתקוף"
צילום: AFP PHOTO/SYRIAN TV
מומלצים