שתף קטע נבחר

ראש ממשלת יפן בהירושימה: נקטין התלות בגרעין

בטקס זכרון לציון 66 שנים להטלת פצצת האטום על הירושימה התייחס נאוטו קאן למשבר הכור בפוקושימה: "אני שואף לחברה שלא תלויה באנרגיה גרעינית"

יפן זוכרת את ההרוגים בהירושימה וחושבת על עתיד ללא גרעין - גם לא למטרות שלום: ראש ממשלת יפן, נאוטו קאן, אמר הלילה (שבת) כי ארצו שוקלת להפחית את התלות באנרגיה גרעינית, לאחר משבר הכור בפוקשימה, שנגרם בעקבות ראש האדמה החזק והצונאמי, שפקדו את המדינה בחודש מרס.

 

בשעה 8:15 (שעון יפן) עמדו בהירושימה למשך דקה, לזכרם של כ-140 אלף מתושבי העיר שנספו מיד אחרי שפטריית העשן היתמרה בשמיה ובמהלך השנים בשל הקרינה - לפני 66 שנים בדיוק.


הירושימה אחרי ההפצצה (צילום: AP)

 

ראש ממשלת יפן התייחס בטקס הזכרון לדליפה בפוקושימה: "אני אחשוב באופן רציני על 'מיתוס הבטיחות' של אנרגיה גרעינית ואחקור ביסודיות את הסיבות לתאונה", אמר קאן והוסיף: "אנקוט באמצעים לשפר את הבטיחות בעת שימוש באנרגיה גרעינית ואפחית את התלות בה. אני שואף לחברה שלא תלויה באנרגיה זו".

 

ראש העיר הירושימה, קאזומי מאטוסי, שאביו שרד את ההפצצה ב-5 באוגוסט 1945, אמר כי המשבר בכור בפוקושימה גרם לטראומה לתושבי יפן, וטוקיו צריכה לנקוט בפעולה כדי להחזיר את האמון מחדש. "הממשלה היפנית צריכה לקבל את המציאות ולבחון מחדש את מדיניות הפקת האנרגיה שלה", הוא אמר.

 

זו הפעם הראשונה מזה עשרות שנים שראש עיר בהירושימה יוצא בגלוי נגד השימוש בגרעין לייצור חשמל, במהלך טקס הזכרון.

 

ב-6 באוגוסט 1945 טס בשמי הירושימה מפציץ 29-B של צבא

 ארה"ב, שכינויו "אינולה גיי" - על שם אמו של טייס המטוס. הטייסים הטילו על העיר פצצת אטום - הנשק הגרעיני הראשון בו נעשה שימוש בהיסטוריה האנושית. פצצת האטום, שזכתה לכינוי "ליטל בוי", התפוצצה בגובה 680 מ' מעל העיר והרסה שני שלישים משטחה.

 

שלושה ימים מאוחר יותר הוטלה פצצת אטום גם על העיר נגסקי במערב האי קיושו. פצצה זו הביאה למותם של 75,000 מתושביה, לאחריה נכנעה יפן ללא תנאי ומלחמת העולם השנייה הסתיימה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טקס זכרון בהירושימה. ארכיון
צילום: AP
נאוטו קאן. לומדים מפוקושימה
צילום: רויטרס
מומלצים