שתף קטע נבחר

ללמוד מדנבר, ארה"ב: כך עושים מהפכה ירוקה

העיר ההררית היתה ידועה לשמצה בשל ענן הערפיח שריחף מעליה, אבל בזכות תוכנית מיוחדת היא כיום מדורגת במקום החמישי ברשימת הערים הירוקות של ארה"ב וקנדה. איך זה קרה? יוזמות לחסכון באנרגיה, השתתפות של הקהילה ורגולציה מחמירה בבניינים חדשים. לקרוא ולקנא

המדריך להפיכה הירוקה בערי העולם: העיר דנבר, בירת מדינת קולורדו שבארצות הברית, הייתה ידועה לשמצה במשך שנים רבות בשל ענן הערפיח החום שריחף מעליה. השכבה האווירירית של הזיהום לא רק העיבה על התדמית ההררית של העיר, אלא גם גרמה לבעיות בריאות חמורות בקרב התושבים. אבל בימינו, דנבר מדורגת במקום החמישי ברשימת הערים הירוקות של ארצות הברית וקנדה.

 

איך עיר שלמה משתנה?

אי אפשר לציין גורם אחד שהכריע את הכף, אבל לפי הבלוג "Clean Techies", חלק ניכר מהאחריות להפיכה הירוקה בעיר ניתן לזקוף לזכות "תוכנית המתאר הירוקה של דנבר" (Greenprint Denver). תוכנית זו היא בעצם משרד עירוני המתאם בין תוכניות סביבתיות של מספר ארגונים, מפעיל את חברי הקהילה בנושא, ועוקב אחר התוצאות ומפרסם אותן.

 

התוכנית תומכת במדיניות השאפתנית של דנבר, המקדמת אנרגיה ירוקה ויעילות בצריכת אנרגיה בבתים או בעסקים, באמצעות סובסידיות או הקלות מס, בנוסף לפרויקטים להגדלת אנרגיה המיוצרת באופן מקומי. לפי מדד הערים הירוקות של ארצות הברית וקנדה, התוכנית של דנבר היא מודל הממשל הסביבתי המופעל בצורה הטובה ביותר.

 

 (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
(צילום: shutterstock)

 

אור ירוק ליעילות באנרגיה

על רקע דיון בקונגרס על קיצוץ בתקני צריכת האנרגיה, דנבר נתנה ליעילות באנרגיה אור ירוק, תרתי משמע. בשנת 2010 בלבד, העיר התקינה 2,000 נורות LED ב-200 רמזורים. צריכת החשמל בדנבר היא מעט מעל למחצית מהממוצע במדד הערים הירוקות, עם 184 ג'יגה-ג'ול לכל מיליון דולר של התמ"ג.

 

התוכנית של דנבר תומכת במספר יוזמות לחסכון באנרגיה, כמו הפעלת 300 בניינים מוניציפאליים באנרגיה סולארית, סיוע למשקי בית בעלי הכנסה נמוכה לשיפור צריכת האנרגיה שלהם, לרבות הערכה של בידוד עליות גג, ורגולציה מחמירה בנושא אנרגיה לבניינים חדשים.

 

תקן צריכת האנרגיה של קולורדו גם הוא נועד להביא לחסכון בחשמל - לפחות 5% לעומת ביקוש השיא שנרשם בשנת 2006. עוד בתכנון: שיפור צריכת האנרגיה של הספרייה המרכזית, שיוביל לחסכון של כ-150 אלף דולר בשנה.

 

הקהילה למען הסביבה

דנבר, וושינגטון וניו יורק, היו שלוש הערים היחידות שזכו לציון מושלם ברשימת הערים הירוקות בקטגוריית הממשל והסביבה. דנבר הקימה "צוותים ירוקים", בהם קבוצות של חברים, משפחות ושכנים בעלי מוטיבציה ירוקה, שמעוניינים ללמוד על צריכת אנרגיה יעילה ויוזמות ירוקות אחרות, ששואפים להגדיל את ההשתתפות של הקהילה בתוכניות העירוניות.

 

הצוותים, שעובדים בצמוד עם הרשויות, מציעים בין היתר הגנה ממזג האוויר בחינם, בחינות של צריכת אנרגיה לבתים בסבסוד, ונורות חסכוניות למרפסות בחינם.

 

העיר גם מנהיגה מדיניות במספר תחומים שנועדה לשפר את צריכת האנרגיה של הבניינים בשטחה, לרבות רגולציה מחמירה בכל הנוגע לבניינים חדשים. על פי המדד הירוק, על כל 100 אלף איש בדנבר, יש 10.2 בניינים שעברו אישור של הרשות המפקחת על הבניינים הירוקים. דנבר מציעה אפשרויות רחבות של אמצעים לשיפור צריכת האנרגיה, כמו תמריצים לשיפוצי בניינים, אך היא דורשת בחינות אנרגיה של בניינים קיימים, שעשויות לחשוף צעדים נדרשים נוספים. 

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים