שתף קטע נבחר

דו"ח על תנאי כליאה קשים: אזוק למיטה 5 חודשים

תאים צפופים ומלוכלכים, חום עז לצד קור מקפיא וכבילה בלתי מידתית הם רק חלק מהממצאים העגומים העולים מבדיקה של הסנגוריה הציבורית בבתי הכלא. "תמונת מצב מטרידה ביותר", נטען בדו"ח. שב"ס בתגובה: "פועלים לשיפור התנאים"

אין חוק מאחורי הסורגים? דו"ח של הסנגוריה הציבורית שמתפרסם הבוקר (ג') חושף טענות קשות על בתי הסוהר בישראל: תנאי כליאה קשים, צפיפות גדולה ומחנק בתאים, מבנים שאינם עומדים בקני מידה בסיסיים, כבילה בלתי מידתית, מחסור בציוד, ליקויים במתן טיפול רפואי ושורת ליקויים הנוגעים לפגישות אסירים עם בני משפחותיהם ועורכי דינם. בין התלונות שנאספו, אסיר שטען כי נאזק למיטתו 24 שעות ביממה למשך חמישה חודשים.

 

סוהרים בכותרת:

 

הבדיקה שערכו עורכי הדין גליה ליטני, ישי שרון, גיל שפירא וד"ר יואב ספי, כוללת ממצאים מביקורים רשמיים ב-26 מתקני כליאה שבאחריות שירות בתי הסוהר, 13 מתקנים שבאחריות בתי המשפט ו-10 שבאחריות המשטרה. בנוסף לבעיות שהוזכרו, הציגו בסנגוריה ליקויים בשב"ס בכל הנוגע לטיפול שיקומי באסירים. מחברי הדו"ח טענו כי קיים מחסור בקבוצות טיפול מניעתי לעברייני מין ובמסגרות טיפוליות וחינוכיות לאסירים ביטחוניים. בנוסף, נמצא מחסור חמור במתקנים לעובדים סוציאליים בחלק מבתי הסוהר.

 

"זוהמה בתאים וחום בלתי נסבל" (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
"זוהמה בתאים וחום בלתי נסבל"(צילום: רויטרס)

 

מחברי הדו"ח מדגישים כי נציבות שב"ס אמנם נוקטת בימים אלה מאמצים לשיפור המצב במתקני הכליאה, אך לטענתם, עדיין ניכר פער גדול. בדו"ח מוקדש פרק לכלא "השרון", בשל שורת הליקויים שנתגלו בו. בין היתר, עלו תלונות נגד הטיפול הרפואי הניתן לאסירים וענישה מחמירה ובלתי פרופורציונלית, כגון ענישה קולקטיבית של אסירים ושימוש בכבילה בלתי מידתית.

 

תלונה: אסירה חולה נאזקה למיטה

בעיות נוספות שנמצאו בכלא "השרון" הן מחסור בכוח אדום ובמסגרות טיפול ושיקום לאסירים ובעיות היגיינה חמורות. צפיפות בלתי נסבלת בקיץ וקור עז בחורף - הם רק חלק מהליקויים. אסירים רבים גם התלוננו על איכות המזון והשתייה ועל מחסור בציוד בסיסי. בדו"ח מפורט על אסירה בכלא, שסבלה כשלושה שבועות ממחלת מעיים קשה, אך לא ניתן לה מפגש עם רופא מומחה והיא אף הייתה קשורה באזיקים למיטתה ונאלצה לעשות את צרכיה בהיותה כבולה.

 

בעקבות זאת, קובע הדו"ח כי קיימת בעיה מערכתית בכלא "השרון" בכל הנוגע ליחס הניתן לאסירים ולתנאי המחייה בו הבלתי ראויים ובחלקם גם בלתי אנושיים. "ריבוי הממצאים מלמדים על תמונת מצב 'קשה ומטרידה ביותר'". מחברי הדו"ח גם מותחים ביקורת על סגל בית הכלא. לדבריהם, לעומת בתי סוהר אחרים, הסגל העניק להם יחס בעייתי ומיעט לשתף עמם פעולה.

 

כלא השרון, "תמונת מצב קשה ומטרידה" (צילום: עידו ארז) (צילום: עידו ארז)
כלא השרון, "תמונת מצב קשה ומטרידה"(צילום: עידו ארז)

 

בבית סוהר "הדקל" התקבלו תלונות מצד אסירים על שיטת ענישה שכיחה המכונה "הכלוב". הסוהרים נוהגים להשאיר אסירים זמן ממושך במתחם מגודר של כשני מטרים המיועד להמתנה למפגש עם עורכי דין. בדו"ח בולטת טענה של אסיר בבית הסוהר "הדרים", שלטענת הסנגוריה נכבל אל מיטתו במשך 24 שעות ביממה לאורך תקופה של חמישה חודשים וחצי. לפי תלונתו, לאחר מכן נכבל לתקופה של חודש וחצי נוספים במשך 13 שעות ביממה, זאת בניגוד לחוות הדעת של הגורמים המקצועיים שהמליצו להיענות לבקשת האסיר להפסיק את כבילתו.

 

שב"ס: "מקדמים שיפור אינטנסיבי"

בשירות בתי הסוהר אמרו בתגובה לדו"ח כי יבחנו את הטענות שעלו בו והבהירו כי הם "רואים בשמירה קפדנית על זכויותיהם של העצורים והאסירים כאחת המשימות המרכזיות של השירות". בשב"ס אמרו גם כי הם "פועלים באופן אינטנסיבי לשיפור תנאי האסירים במתקני הכליאה, תוך שימת דגש להערות המבקרים הרשמיים".

 

בתגובה לטענות על ענישה משמעתית קיצונית נמסר כי

"שב"ס אינו נוקט בענישה קולקטיבית, הענישה ניתנת בהתאם לנסיבות העבירה ולגופו של עניין". בנוגע לכבילה בלתי מידתית נמסר כי "כבילת אסירים, לרבות אובדניים, מבוצעת על פי פקודות שב"ס במצבים בהם נדרשת שמירה על חיי אסיר ולמניעת פגיעה באחרים.

 

בשב"ס התייחסו לטענות על ליקוי בטיפול הרפואי של אסירים: "בכל בית סוהר קיים מערך רפואי מקיף. הטיפול הולם וראוי ועומד בסטנדרטים המקובלים בישראל". בנוגע לתלונות על התנאים הפיזיים (צפיפות, היגיינה ותברואה, אוורור ותאורה, מקלחות ושירותים) נמסר כי "שב"ס החל בפעילות רחבת היקף לשיפור תנאי מחיית האסירים במסגרת האמצעים המוגבלים שברשותו. הפעילויות כוללות שיפוץ אגפים וריווח תאים, סגירת אגפים לא ראויים, סגירת אגפים לא ראויים ובינוי חלופי". בשירות בתי הסוהר הבהירו כי "אין מחסור בציוד בסיסי".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אסירים נשלחו למאסר ב"כלוב"
צילום: עידו ארז
צילום: חגי אהרון
שב"ס: אין ענישה קולקטיבית
צילום: חגי אהרון
מומלצים