שתף קטע נבחר

תם מאבק הרופאים: אלו מרכיבי התרופה

במסיבת עיתונאים חגיגית התנצל ד"ר אידלמן על הסבל שנגרם לציבור במשך 158 ימי שביתת הרופאים ופירט את הישגי ההסכם "ההיסטורי". ביניהם, תוספת שכר משמעותית, תוספת תקנים וחיזוק הפריפריה. הוא קרא לרופאים המתפטרים לחזור בהם

חיזוק הפריפריה, עלייה משמעותית בשכר הרופאים, אופק קידום ותנאים סוציאליים. אחרי 158 ימים, תמה הערב (יום ה') אחת השביתות הארוכות ביותר בתולדות המדינה. "נפל דבר בישראל, נחתם הסכם היסטורי". הצהיר יו"ר ההסתדרות הרפואית, ד"ר ליאוניד אידלמן בעקבות ההסכם שנחתם עם האוצר. במסיבת עיתונאים, שבה התנצל בפני הציבור על הסבל שנגרם לו, פירט את פרטי ההסכם והישגיו.

 

 

"בתחילת המאבק הנפנו מספר דגלים - הדגל הראשון היה תוספת תקנים. דרשנו להוסיף 1,000 תקנים. הדגל השני היה העלאה של 50 אחוזים בשכר הרופא. חיזוק הפריפריה, הקטנת מספר התורניות, יצירת אופק קידום לרופאים, עידוד השתלמויות, ומה שאנחנו אמרנו ככלל שרופא שמשקיע יותר ברפואה הציבורית צריך להשתכר יותר".

 

יו"ר הסתדרות הרופאים הבהיר: "האינטרסים של הרופאים זהים לאינטרסים של המטופלים. גם רופאים וגם מטופלים רוצים שהרופא לא יהיה עייף, שיהיה לו זמן לטפל בחולה ושיידע את הרפואה".

 
סוף למחאת הרופאים - כותרות אחרונות ב-ynet

 

במסגרת ההסכם שנחתם, מערכת הרפואה הציבורית תזכה לתוספת של 2.6 מיליארד שקל שיתפרסו על פני תשע שנים. כמו כן, לפי ההסכם, בתקופה זו יעלה שכר הממוצע לשעה לרופאים ב-49 אחוזים.

 

"במקצועות במצוקה שבהם במיוחד קשה לגייס רופאים - במקצועות האלה תהיה גם תוספת שכר משמעותית, יהיו מענקים בגובה 300 אלף ש"ח. 70 אחוזים בעלויות האלה יהיו בשלוש השנים הקרובות", אמר ד"ר אידלמן שהסביר: "תוספת של תקנים תאפשר גם להוריד מספר תורניות של מתמחים ל-6 תורנויות לחודש וגם לפתח תחומים נוספים".

 

מסיבת העיתונאים של ההסתדרות הרפואית. "נפל דבר בישראל" (צילום: דנה קופל) (צילום: דנה קופל)
מסיבת העיתונאים של ההסתדרות הרפואית. "נפל דבר בישראל"(צילום: דנה קופל)
 

על-פי ההסכם, שכר הברוטו של רופא בהתמחות שאינה מוגדרת כ"מקצוע במצוקה", שמבצע 6 תורנויות, יעלה מ-15,867 ל-20,481 שקלים בחודש. שכר של מתמחה באותו מקצוע המתגורר בפריפריה יעלה מ-16,175 ל-24,545 שקלים בחודש. זו עלייה של 52 אחוזים. כמו כן, רופא מתמחה במקצוע שהוגדר במצוקה, שכרו יעלה ב-37 אחוזים, מ-17,732 ל-24,205 שקלים. שכרו של מקבילו בפריפריה יעלה ב-59 אחוזים, מ-18,087 ל-28,735 שקלים.

 

עוד בערוץ החדשות:

 

בנוגע ליצירת אופק קידום לרופאים, אמר ד"ר אידלמן כי "אחת מהבעיות הקשות היא שרופא עובד הרבה שנים ואין לו אפשרויות לקידום, "אנחנו פתחנו מעמד חדש. הוספנו ימי השתלמות, פעם ראשונה במדינת ישראל לרופאים תהיה שמירת שכר בעת השתלמות".

 

מתוך המצגת שהפיץ משרד האוצר ()
מתוך המצגת שהפיץ משרד האוצר

 

יו"ר ההסתדרות הרפואית גם ציין כי "רופאים בכירים, שיעבדו תורנות בשעות הערב, שזה רוב העומס, ישתכרו שכר הרבה יותר גבוה. ותעריף התורנות הזו באמת יפה".

 

כך למשל, שכר הברוטו של רופא מומחה בכיר במקצוע שאינו במצוקה ומבצע 4 כוננויות מיון ו-30 כוננויות על, יעלה ב-64 אחוזים, מ-15,990 שקלים בחודש ל-26,198. שכרו של מקבילו בפריפריה יעלה ב-80 אחוזים, מ-17,063 שקלים בחודש ל-30,638. כמו כן, שכר הברוטו של מומחה בכיר במקצוע שהוגדר במצוקה יעלה ב-77 אחוזים, מ-18,490 שקלים בחודש ל-32,726. השכר של מקבילו בפריפריה יעלה ב-92 אחוזים, מ-19,662 ל-37,721 שקלים.

 

עוד קובע ההסכם כי יוארך משך המפגש בין רופא למטופל במרפאות הקהילתיות. בגלל העומס הרב, זמן המפגש היה קצר מאוד, בדרך כלל תיאורטית 10 דקות ובפועל היה עד 5 דקות. "הגענו להסכמות עם הנהלת הקופה שזמן המפגש יתארך ל-12 דקות למטופל. כמובן שזה זמן ממוצע שכל רופא מתאים את עצמו מחולה לחולה", אמר אידלמן.

מתוך המצגת שהפיץ משרד האוצר ()
מתוך המצגת שהפיץ משרד האוצר
  

כמו כן, בתוך מערך השעות הקיים יחולקו שעות העבודה של הרופאים לשעות מסוימות שבהן יקבלו מטופלים ולשעות שבהן יעסקו בעבודה אדמיניסטרטיבית. תוקם ועדה שתפקידה יהיה לבדוק ולהגדיר את מסגרת תפקידו של הרופא ולקבוע אילו אספקטים בעבודתו יכולים להיות מטופלים על-ידי צוותים ביורוקרטיים כמו אחיות, מזכירות וכדומה.

 

בנוסף, במסגרת ההסכם נוספו 1,000 תקנים למערכת הבריאות. "השגנו הבטחה לקבל רופאים נוספים למערכת", אמר ד"ר אידלמן, "הבטחה שכל רופא שיגיע וירצה לעבוד - יתקבל, במיוחד באזורי הפריפריה, שם חסרים רופאים".

 

בסוף מסיבת העיתונאים התייחס ד"ר אידלמן לכל הרופאים שהגישו מכתבי התפטרות וקרא להם לחזור בהם. "אני מבקש מהם לחזור מכוונתם להתפטר ולקחת חלק ברפואה הציבורית שצריכה לשגשג והם צריכים להיות חלק בלתי נפרד וחשוב בפיתוח של הרפואה הציבורית במדינת ישראל".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ד"ר אידלמן. "לא רוצים רופא עייף"
צילום: דנה קופל
שטייניץ וליצמן. "הסכם היסטורי"
צילום: דנה קופל
הרופאים המתפטרים. יחזרו בהם?
צילום: ד"ר דנה יוספי
מומלצים