שתף קטע נבחר

הטבח בנורבגיה: במכס התריעו 4 חודשים לפני

המכס הנורבגי קיבל דיווח מגוף פיקוח בינ"ל על כך שאנדרס ברינג ברייויק, שטבח ב-77 בני אדם, רכש כימיקלים שיכולים לשמש להכנת חומר נפץ - אך דבר לא נעשה כדי למנוע את האסון

חשדו ולא עשו דבר. ארבעה חודשים לפני מתקפת הטרור בנורבגיה, קיבלה הסוכנות לביטחון פנים התרעה מהמכס כי המחבל אנדרס ברינג ברייויק רכש כמות חשודה מאוד של כימיקלים, שבאמצעותם ניתן להרכיב מטען חבלה.

 

הטבח בנורבגיה - הדיווחים האחרונים ב-ynet:

 

את המידע מסרו לראשונה מפקחים מטעם "מגן עולמי", תוכנית מיוחדת שיזמה ארצות הברית, שנועדה להתריע על רכישות חשודות של מרכיבים להכנת חומרי נפץ מחברה פולנית. גייר הויסת, בכיר במכס בנורבגיה סיפר אמש (יום ו') כי אנשיו העבירו את הדיווח לרשויות החוק.

 

הפיצוץ ברובע הממשל באוסלו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
הפיצוץ ברובע הממשל באוסלו(צילום: רויטרס)

 

לדברי הויסת, שעומד בראש מערך הגבולות בסוכנות המכס הנורבגית, שמו של ברייויק עלה בדיווח, שהתקבל עם רכישתו את החומרים. ההתרעה על הרכישה החשודה הועברה לשירות ביטחון פנים (PST) בחודש מרס. עם זאת, דבר הרכישה עצמו לא היה בו מספיק כדי לחקור את ברייויק, משום שהעסקה היתה חוקית ולא התקבל מידע נוסף.

 

"פשוט מצאנו קשרים בינו לבין חברה שמוכרת סחורות פירוטכניות. היה מידע נוסף מ'מגן עולמי', בהתבסס על תצפיותיהם.

פשוט חשדנו שהוא עלול להיות מעורב במשהו, והוא היה עוד שם ברשימה של יותר מ-60 בני אדם", טען איש המכס.

 

ברשימת המצאי של המשלוח נכתב כי ברייויק הזמין בין השאר נתרן חנקתי ואבקת אלומיניום מחברה בפולין. הוא הזמין עוד כמה כימיקלים שאפשר להכין מהם מטען חבלה מספקים אחרים. בחקירתו סיפר המחבל הנורבגי כי חשש שהמכס יחרים את משלוח הנתרן החנקתי (במשקל 300 גרם) או יתריע עליו לרשויות החוק, אך הדבר לא קרה.

 

התוצאה ידועה: ב-22 ביולי רצח ברייויק 77 בני אדם ברובע הממשל של אוסלו ובמחנה הקיץ של מפלגת השלטון באי אוטויה.


פורסם לראשונה 26/08/2011 23:21

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
חשש שהמכס ידווח. ברייויק
צילום: רויטרס
הדשן שבאמצעותו הוכן המטען
צילום: AFP
מומלצים