שתף קטע נבחר

לא שוכחים את "קתרינה": אובמה התכונן להוריקן

הוריקן "איירין" זימן לממשל האמריקני אפשרות להראות שנלמד לקח סופת ההוריקן, שהציפה את ניו אורלינס לפני שש שנים, והביאה לכ-1,800 הרוגים. הסוכנויות הפדרליות נערכו מבעוד מועד בצוותי סיוע, ועשרות חיילים נכונים להיפרש בעת הצורך

אסון ההוריקן "קתרינה ", שמחק ב-2005 למעשה את העיר ניו אורלינס מהמפה, היה בראשם של אנשי ממשל אובמה בימים האחרונים ללא ספק. הרצון להיבדל מהטיפול הכושל של ממשל בוש בסופה ההיא הביא את הבית הלבן למפגן ציבורי ותקשורתי מרשים, שנועד לוודא כי כל זרועות הממשל ערוכות. כך דיווח הלילה (יום א') ה"ניו יורק טיימס".

 

ארה"ב בסערה - הדיווחים האחרונים:

 

שקי חול ברחובות במנהטן, עושים שיעורי בית (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שקי חול ברחובות במנהטן, עושים שיעורי בית(צילום: רויטרס)
 

הנשיא אובמה קיצר את חופשתו ביום אחר וחזר לבית הלבן לפני שההוריקן הכה בצפון קרוליינה. הלילה הוא נפגש עם הסוכנות הפדרלית לניהול מצבי חירום (FEMA). הוא סקר את מרכז התיאום הלאומי, שם עשרות עובדים ממגוון הסוכנויות הפדרליות נאספים כדי לוודא שניתן מענה הולם לצרכים בשטח.

 

על מסכי הטלוויזיה הרבים הפרושים על קירות המבנה, עוקבים הנציגים השונים אחרי התקדמותה של "איירין" ומחליטים על העלאת עוצת התגובה הפדרלית או צמצומה, בהתאם להתפתחויות השונות.

 

אובמה בתדרוך ב-FEMA: "אתם עושים עבודה נפלאה" (צילום: AP) (צילום: AP)
אובמה בתדרוך ב-FEMA: "אתם עושים עבודה נפלאה"(צילום: AP)

 

"אתם עושים עבודה נפלאה, כמובן. ברור שיש לנטר את המצב ולהגיב לפיו", אמר הנשיא האמריקני בביקור. עוד לפני הגעת הסופה לחוף המזרחי הכריז אובמה על מצב חירום פדרלי בקונטיקט, מרילנד, מסצ'וסטס, ניו המפשייר, ניו ג'רזי, ניו יורק, צפון קרוליינה, רוד איילנד ווירג'יניה. משמעות ההכרזה – היכולת להזרים מימון ותמיכה פדרליים כתגובה לסופה האלימה.

 

עומדים בהיכון: 18 צוותי סיוע, עשרות כלי-טיס

האחריות בארצות הברית להיערכות למצבים כמו סופות הוריקן בעיקר שייכת לממשל המקומי ולמדינות השונות, שמוציאים הוראות פינוי ומתכוננים להצפות או לנזקי הסופה. עם זאת, הסוכנויות הפדרליות חייבות להתכונן להגיש סיוע, כמו שנצטרכו לבסוף לעשות ב-2005 בלואיזיאנה ובמיסיסיפי. אז, מכיוון שלא היו ערוכות לכך בזמן, הסוכנויות לא יכלו לענות במהירות לבקשות העזרה הבהולות של שתי המדינות.

 

זכרונות קשים מהוריקן "קתרינה" (צילום: איי אף פי) (צילום: איי אף פי)
זכרונות קשים מהוריקן "קתרינה"(צילום: איי אף פי)
 

כדי להימנע משחזור כואב של המצב ההוא, בנו ב-FEMA 18 צוותי מענה לאירועי אסון במדינות החוף, והרכיבו מאגרי מזון, מים וציוד תקשורת נייד מוכנים לשימוש מיידי. משמר החופים העמיד בכוננות יותר מ-20 מסוקים ומטוסי סיור. לפנטגון יש עוד 18 מסוקים בצפון-מזרח ארצות הברית שנשמרו לשעת הצורך, ומשרד ההגנה תיאם עם המדינות את האפשרות לפרוש יותר מ-100 אלף חיילי המשמרים הלאומיים, אם הדבר יידרש.

 

שר ההגנה של ארצות הברית, ליאון פאנטה, הוציא הוראות כוננות לפרישה מיידית ל-6,500 אנשי צבא בשירות פעיל. איש מהם עדיין לא נשלח לשטח, משום שאנשי המשמר הלאומי בדרך כלל נקראים לסיוע לפני כן בטיפול באסונות. כמו כן, הצלב האדום האמריקני הציב יותר מ-200 כלי רכב לקריאה, ועוד עשרות אלפי ארוחות מוכנות באזורים שבנתיבה של "איירין".

 

FEMA לא הזניחה גם את זירת האינטרנט, והציפה את הרשתות החברתיות במסרים רבים. ראש הסוכנות, קרייג פוגייט, מפרסם כמה פעמים בשעה עדכונים על ההיענות לכל קריאה וקריאה, כמו גם על מצבה של סופת ההוריקן.

 

הסוכנות הפדרלית שחררה יישום חדש לטלפונים ניידים עם מערכת ההפעלה "אנדרואיד", שמאפשר למתקינים אותו לעקוב בזמן אמת אחר מידע על ההוריקן, ובעת הצורך גם לקרוא לסיוע.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לומד מתקלות העבר. אובמה
צילום: רויטרס
מתכוננים להצפות בניו יורק
צילום: AFP
2005. ניו אורלינס מתחת למים
צילום: איי פי
הוריקן "קתרינה", ארכיון
צילום: איי אף פי
מומלצים