שתף קטע נבחר

צילום: AP

ריצת חייו: העולם לרגליו של אוסקר פיסטוריוס

כנגד כל הסיכויים וגם המחקרים הקובעים כי יש לו יתרון על פני רצים אחרים בזכות הפרוטזות, הדרום אפריקני קטוע הרגליים ממשיך לגרום לקהל להתאהב בו. סיפורו המרגש של מי שינסה להעפיל היום (14:00) לגמר ב-400 מ' באליפות העולם

אי אפשר לפספס אותו על המסלול, מרחף כמו ציפור, טס לעבר קו הסיום. אוסקר פיסטוריוס בן ה-24 מדרום אפריקה הוא אחד מהסיפורים המרתקים של האתלטיקה העולמית - ולא רק בעידן הנוכחי - אלא בכל ההיסטוריה. אצן שהתגבר על קשיים בלתי אפשריים, ונגד כל הסיכויים מתחרה בתחרויות רגילות למרות שהוא קטוע רגליים.

 

 

ביום ראשון פיסטוריוס העפיל לחצי גמר ריצת ה-400 מטר באליפות העולם בדאגו, דרום קוריאה, בזמן של 45.39 שניות. היום (ב') הוא שוב יעמוד באור הזרקורים כשהמקצה שלו ייצא לדרך. "אני כל כך שמח על ההזדמנות להיות כאן", הוא אמר, "אני לא מרגיש כמו פורץ דרך, אלא כמו כל אחד כאן".

 

במוקד תשומת ליבה של התקשורת העולמית בקוריאה. אוסקר פיסטוריוס (צילום: AP) (צילום: AP)
במוקד תשומת ליבה של התקשורת העולמית בקוריאה. אוסקר פיסטוריוס(צילום: AP)

 

אבל הוא לא כל אחד. כדי להגיע לריצה הזאת, הוא היה צריך לעבור מאבק ביורוקרטי - וגם ההחלטה שהתקבלה עדיין לא משכנעת את המתנגדים. הוא החל לרוץ עם הפרוטזות המפורסמות ב-2004, אחרי שרגליו נקטעו בגלל פגם גנטי כבר בגיל 11 חודשים. פיסטוריוס הפך לכוכב מיידי על המסלול, וההצלחה שלו במרוצי הנכים עוררה את השאיפה להתחרות בין בריאים, ושם החל הדיון.

 

עוד ב-ynet ספורט

 

פיסטוריוס משתמש בעזרים העשויים מסיבי פחמן, הנקראים "צ'יטה פלקס-פוט". המצב האבסורדי שנוצר הוא שדווקא האצן קטוע הרגליים מואשם בכך שיש לו יתרון בלתי הוגן על רצים אחרים. הטענה היא כי אותן פרוטזות מגבירות את המהירות שלו ומשפרות את יכולתו. ב-2007 הוא עבר מבדקים מיוחדים שהזמינה התאחדות האתלטיקה הבינלאומית, ואחריהם האיש שעמד מאחורי המחקר טען כי לפיסטוריוס יתרון עצום על אתלטים בריאים שנבדקו, בעיקר מבחינת המאמץ הפיזי שהוא משקיע.

 

יתרון על הרצים האחרים בגלל הפרוטזות? פיסטוריוס בדאגו (צילום: EPA) (צילום: EPA)
יתרון על הרצים האחרים בגלל הפרוטזות? פיסטוריוס בדאגו(צילום: EPA)

 

פיסטוריוס נאלץ לערער לבית הדין העליון לערעורים בספורט כדי לאפשר לו להתמודד על מקום באולימפיאדת בייג'ינג - ולאחר שהצליח בערעור, התאכזב כאשר לא קבע את הקריטריון, והסתפק בהצלחה מסחררת באולימפיאדת הנכים - שלוש מדליות זהב.

 

כמובן שהשאיפה שלו נותרה ריצה בלונדון 2012 - ולא כנכה. את הקריטריון הדרום אפריקאי הוא טרם קבע, אבל זה יכול לקרות כבר היום, ירידה מ-45.25. אך גם אם ישיג את התוצאה, הספק לא יוסר - האם הקפיצים עליהם הוא רץ מעניקים לו את האיכות הנוספת שעוזרת לו לנצח אחרים?

 

יש את מי שאומר "מי שמתלונן על אוסקר הם אלו שמפסידים לו" - אבל העובדה היא שאין עדיין הוכחה, לכאן או לכאן, במקרה שלו. על פי ה"טלגרף" הבריטי, ניתן לטעון שהוא משתמש בפחות אנרגיה משום שהפרוטזות קלות יותר מרגליים, אך באותה מידה יש הגורסים כי אינו יכול להיעזר בדחיפה מהזינוק כמו אצנים בריאים.

 

העלייה לחצי הגמר. פיסטוריוס ימשיך לעשות היסטוריה (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
העלייה לחצי הגמר. פיסטוריוס ימשיך לעשות היסטוריה(צילום: רויטרס)

 

יתרון של 10 שניות על הרצים האחרים?

אחרים חושבים שהוא מצליח לשמר יותר חמצן בזכות הפרוטזות, שנבנו במיוחד כדי לשחזר את התנועה המדויקת של הרגל.

מחקר שפורסם במגזין לפיזיולוגיה ב-2009 קבע כי יש לו יתרון של 10 שניות על רצי 400 אחרים, וציין כי הפרוטזות של "בלייד ראנר" מגבירות ב-15 עד 30 אחוז את מהירות הספרינט, ועוזרות לו להגיע לאותה מהירות של אחרים ב-20 אחוז פחות הפעלת כוח על הקרקע.

 

מה שבטוח, הוא כבר כוכב. הקהל משתגע עליו ורוצה לראות אותו מצליח. הוא בעל אישיות כובשת שהביאה רבים להתאהב בו. הנתונים הסטטיסטיים הסותרים לא מעניינים את הצופים עצמם שרואים רק את הסיפור - ואולי כך צריך להתייחס לפיסטוריוס. אדם שהתגבר על קשיים אדירים כדי להגיע למצב בו הוא מתחרה במאמץ רב מול אתלטים מוכשרים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים