שתף קטע נבחר

המתמחים פושטים חלוק: "יש לנו אלטרנטיבות"

הסתדרות הרופאים הכריזה כבר על סיום השביתה, אבל המתמחים לא חתמו על ההסכם בטענה שהוא אינו עומד בדרישותיהם. מאות מהם הגיעו להפגנה בת"א ומאיימים לממש את מכתבי ההתפטרות. הפרקליטות: ההתפטרות אינה חוקית

ההסכם עם הרופאים כבר פה, אבל ריח העיצומים עדיין נישא באוויר. מאות מתמחים שהגישו מכתבי התפטרות מפגינים הערב (יום ג') ברחבת הסינמטק בתל-אביב, במחאה על ההסכם עם משרד האוצר, שלא ענה לטענתם על דרישותיהם. בהפגנה, שאותה ארגנה עמותת מרש"ם, משתתפים גם הורים התומכים במתמחים.

 

את העצרת פתחו המתמחים עם השיר "חורף 73", תוך שהם משנים את המילים לנוסח עדכני המבטא את תחושותיהם ותוך קריאות "ביבי תתעורר, הרופאים שווים יותר". ynet העביר את ההפגנה בשידור חי.

  

מאבק הרופאים - כותרות אחרונות ב-ynet:

 

עוד בערוץ החדשות:

 

יו"ר אגודת הסטודנטים לרפואה באוניברסיטת ת"א, גלעד אלון, אמר: "בשבוע האחרון מילאה אותי רק תחושה אחת - אכזבה. נלחמנו בחצי השנה האחרונה כתף אל כתף עם המתמחים על עתידנו, האמנו בכל לבנו שבמשמרת שלנו נציל את מערכת הבריאות הציבורית.

 

"כותבים את ההיסטוריה. הולכים מהמחלקות" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
"כותבים את ההיסטוריה. הולכים מהמחלקות"(צילום: ירון ברנר)
 

"אנחנו לא כועסים על ההסתדרות הרפואית, אך היא שיחקו בליגה שלא לה. טעינו בבסיס כיוון שמדובר בדרישה לשינוי מהותי בסדר הציבורי והדרישה הזו צריכה להגיע מהציבור כולו. אנו גאים בכך שאנו שייכים לדור שלא מוכן לוותר על המגיע לו תמורת כפית נזיד עדשים. לא נהיה מוכנים להיכנס למערכת מזלזלת שכזו", אמר אלון. 

 

"צבא הבריאות לא פחות חשוב מצבא ישראל"

נציג המתמחים בבית החולים ברזילי, בן ארצי, אמר: "ההסכם ההיסטורי שנחתם בין ההסתדרות הרפואית למשרד האוצר הוא מקסם שווא שלא ישנה במאום את מערכת הרפואה בישראל. זו אינה ספקולציה, זו עובדה. מערכת הרפואה הציבורית צריכה אותנו יותר משאנחנו צריכים אותה". לאחר מכן, פשט ארצי את חלוק הרופאים שלבש לקול מחיאות הכפיים, ואמר: "אנחנו מאוד רוצים להיות רופאים, אבל אבל אנחנו לא חייבים להיות רופאים. יש לנו אלטרנטיבות. אנחנו הולכים".

 

"אתם חיל החלוץ של הרפואה הציבורית" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
"אתם חיל החלוץ של הרפואה הציבורית"(צילום: ירון ברנר)
 

ד"ר יונה וייסבוך, מתמחה אף-אוזן-גרון בבית החולים בילינסון: "כולנו שקלנו את ההתפטרות ואם אלף מתמחים החליטו שהמצב לא יכול להימשך - אז הגיע הזמן שבנימין נתניהו, שר הבריאות וראש הממשלה, יקשיב לנו. ביום ראשון, עם כניסת מכתבי ההתפטרות לתוקף, תהיה קטסטרופה במערכת הבריאות, אנו קוראים מפה לנתניהו: גלה אחריות ושפיות. תפסיק לפגוע בבריאות אזרחינו. צבא הבריאות לא פחות חשוב מצבא ישראל".

 

חיזוק מהרופאים הבכירים

בעצרת נאמו גם כמה רופאים בכירים שהביעו הזדהות מלאה עם מאבק המתמחים. צבי רם, מנהל המערך הנוירוכירורגי בבית החולים איכילוב, אמר: "באוצר יודעים שאנחנו לא יכולים באמת להזיק לחולים. הם מכירים את הקוד האתי, אם נהיה בשקט נוכל לשמוע את צחקוק שלהם ושל שר הבריאות וראש הממשלה. אנחנו, הדור הבוגר של הרפואה, טעה. התמימות סינוורה את עינינו. אתם חיל החלוץ שלנו. אנחנו מתחייבים בפניכם ששערה משערות ראשכם לא תיפול במאבק הזה".

 

ד"ר ירון בר לביא, מנהל טיפול נמרץ כללי בבית החולים רמב"ם, אמר: "אין שום הפרדה בינינו, רופאים ומתמחים. כשאתם (המתמחים) לא תהיו במחלקה, אנחנו נאלץ לטפל בחולים עד שנקרוס וזה לא ייקח הרבה זמן. בלי מתמחים אין רפואה במדינת ישראל. לד"ר אידלמן ואנשיו: נתנו בכם אמון ואתם איכזבתם אותנו. לצערנו אין לנו ציפיות שתתקנו את המצב, נאלץ לצאת לדרך חדשה ולהציל את הרפואה הציבורית לפני שתהפוך לפרטית".

 

"איש רפואה בלי מתמחים" (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
"איש רפואה בלי מתמחים"(צילום: ירון ברנר)
 

בתוך כך, הודיעה הערב פרקליטות המדינה לבית המשפט העליון, כי אי הופעתם של המתמחים לעבודה ב-4 בספטמבר הינה צעד בלתי חוקי ואסור. "המתמחים ממשיכים לנקוט בצד ארגוני, בלתי חוקי ואסור, שלא על פי הנחיותיה של התאחדות הרופאים, ארגונם היציג. זו שביתה בלתי מוגנת המהווה שבירת כל הכלים הלגיטימיים במערכת יחסי העבודה". עוד טוענת הפרקליטות כי שביתת המתמחים עומדת בניגוד לצו שניתן על-ידי בית הדין הארצי לעבודה.

 

עוד לפני כן, שלח מנכ"ל בריאות כללית מכתב למתמחים וקרא להם לחזור בהם מהתפטרותם. "אני ער לסערה האמיתית העוברת עליכם, אבל אני מעדיף שתמשיכו להיאבק מתוך המערכת, ולא מחוצה לה כמתפטרים", כתב אלי דפס. "כאשר אתה בחוץ, אתה לא משפיע. הדיאלוג צריך להימשך כאשר כולנו בתוך מערכת הבריאות". 

 

בשבוע שעבר, אחרי כחצי שנה של עיצומים ושביתות, חתמו הרופאים על הסכם שכר חדש עם משרד האוצר. בכך אמור היה סכסוך העבודה לבוא אל קצו, אבל חלק גדול מהמתמחים, שהודיעו מראש כי הם אינם מקבלים את ההסכם המתגבש, הודיעו כי אין בכוונת לשוב לעבודה. יותר מ-1,000 מהם, שהגישו במחאה מכתבי התפטרות, הודיעו לאחר ההסכם כי הם

מתכוונים לממש את מכתב הפיטורים. אם כך יהיה, ייגרם נזק אדיר למערכת הבריאות, שתתקשה לתפקד.

 

ההסכם שעליו חתמה ההסתדרות הרפואית מציע לרופאים עלייה משמעותית בשכר, צמצום מספר התורניות בחודש ותוספת אלף תקנים, אולם המתמחים מתעקשים כי הפגיעה בתנאיהם חמורה מששיערו בתחילה. לטענתם, צמצום התורנויות ימנע את הגדלת שכרם, וכן הם מאוכזבים מהעובדה שההסכם החדש מחייב גם את הרופאים המומחים להמשיך בתורנויות במשך חמש שנים לאחר תום ההתמחות, ללא תגמול כספי ראוי בעיניהם.

 

Read this article in English

 

בהכנת הידיעה השתתף אביעד גליקמן
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מכתבי ההתפטרות נכנסים לתוקף
צילום: ירון ברנר
הורים וילדים הצטרפו למתמחים
צילום: ירון ברנר
"נתניהו, קח אחריות"
צילום: ירון ברנר
מומלצים