שתף קטע נבחר

ניסיון אירופי למנוע קריסה בסגנון ליהמן ברדרס

אסטרטג בתחום הבנקאות ב-UBS לונדון: "אם הסנטימנט ימשיך להתדרדר בסופו של דבר נראה בריחה של פקדונות"

האירופים זוכרים היטב את הקריסה של ליהמן ברדרס ובזמן שהיבשת מנסה להכיל את משבר החובות שלה, החשש הגדולה ביותר הוא מקריסה של אחד מהבנקים הגדולים שלה, מה שיביא לפניקה פיננסית כמו זו שהתעוררה לאחר הקריסה של ליהמן ברדרס ב-2008.

 

 

קובעי המדיניות של אירופה, הנחושים למנוע את הקטסטרופה, מוכנים להשקיע מאות מיליארי אירו בתוכניות חילוץ על מנת למנוע קריסה של אחד מהבנקים הגדולים. אך עדיין קיימות שאלות רבות באשר ליכולת של הבנקים האירופיים לצלוח את המשבר, כשחלק מהם לא מצליחים להבטיח את ההלוואות לתפעול השוטף שלהם.

 

המוסדות הפיננסיים האמריקאיים, שמנסים לבודד את עצמם מהסיכונים הגוברים, חוששים יותר ויותר ממתן הלוואות לטווח קצר בחלק מהמקרים, ונסוגים מביצוע עסקים עם המוסדות האירופיים - מהלכים שעשויים לפגוע במימון של הבנקים האירופים. בעיות דומות הובילו את ליהמן לקריסה.

 

"למשבר הזה יש פוטנציאל להיות גרוע בהרבה מזה של ליהמן ברדרס", אמר ג'ורג' סורוס, מנהל ההשקעות הידוע. הוא מציין את העובדה שאין רשות כלל-אירופית שתתמודד עם משבר בנקאי בחומרה שכזו. "זו הסיבה לכך שהבעיה הזו כה רצינית. צריך משבר כדי ליצור את הרצון הפוליטי מצד אירופה ליצור גוף שכזה, אבל עדיין אין הבנות באשר למה שהרשות הזו תעשה".

 

העצבנות הגוברת נראתה ביום שלישי בשווקים, עם ירידות של 1% בארצות הברית ו-5% באירופה, לאחר ירידות חדות נוספות בשבועות האחרונים.

 

בנקודת השפל הנמוכה ביותר מאז מרס 2009

מניות הבנקים האירופים נמצאים בעת בנקודת השפל הנמוכה ביותר מאז מרס 2009, אז המערכת הבנקאית העולמית היתה עדיין רגישה לזעזועים לאחר הקריסה של להמן.

 

כתוספת לחששות, הנציגים האירופים עומדים כעת בפני אתגרים מיידים בניסיון שלהם להרגיע את השווקים באשר להתפשטות משבר החובות.

 

17 מדינות גוש האירו עשויות להסכים בשבועות הקרובים על הסכם שנוסח ביולי, לתוכנית חילוץ נוספת של יוון וככל הנראה גם של הבנקים של האזור, העומדים בפני בעיות קשות. יחד עם הניסיון להשיג אחדות דעים על הסכם, קיימים מכשולים נוספים שעשויים להכשיל את ההסכם.

 

היום (ד') בית המשפט העליון של גרמניה צפוי לקבוע האם מנהיגי המדינה יכולים באופן חוקי להסכים להסכם שכזה. ביום חמישי, נציגי ממשל בפינלנד צפוים להציג את התנאים שלהם לקיום ההסכם, ומדינות אחרות יציגו את הדרישות שלהן כדי להבטיח כי ההלוואות שלהן יוחזרו.

 

על אף שהם לא הצליחו להרגיע את השווקים, מנהיגי אירופה נקטו בשורה של צעדים כדי למנוע קריסה בסגנון ליהמן ברדרס. קווי אשראי חדשים נפתחו על ידי הבנק האירופי המרכזי למוסדות שזקוקים להון חדש

 

הבנק המרכזי קונה לאחרונה אגרות חוב מאיטליה וספרד, בין היתר, על מנת למנוע עליות חדות בשיעורי הריבית. רבות מאגרות החוב נקנו מבנקים אירופיים, מה שאפשר להם למעשה להחליף נכסים בעייתיים בתמורה למזומן.

 

גם גרמניה וצרפת

בעוד שהבעיות במדינות קטנות יותר כמו יוון ואירלנד אינן חדשות, בשבועות האחרונים החששות מתפשטים אל ענקיות הבנקאות במדינות כמו גרמניה וצרפת, שהן מדינות חיוניות לתפקוד של המערכת הפיננסית הגלובלית והקשורות באופן קרוב לבנקים האמריקאיים.

 

"נראה כי סקטור הבנקאות נפגע בכל העולם בחזיתות רבות", אמר פיליפ פינץ', אסטרטג בתחום הבנקאות ב-UBS לונדון. "והמצב הולך ומחמיר".

 

באירופה, החשש הוא שאגרות חוב ממשלתיות בבעלות הבנקים האירופים ירשמו צניחה חדשה אם המדינות הבעייתיות לא יצליחו להחזיר את ההלוואות שלהן. מהלך שכזה יגרום לבנקים החשופים ביותר להפסדי ענק.

 

כתוצאה מכך, הבנקים לא ממש להוטים להלוות כספים אחד לשני, והם צוברים מזומנים. "אם הסנטימנט ימשיך להתדרדר, בסופו של דבר נראה בריחה של פקדונות", אמר פינץ'. "אני חושש מאוד מתרחיש שכזה".

 

לדברי פינץ', הבנקים האירופים זוקים לגיוס של לפחות 150 מיליארד יורו בהון חדש, גם אם הם לא ירשמו הפסדים גדולים בעקבות החובות הממשלתיים של המדינות. על רקע רמת המחירים הנמוכה כל-כך בשווקים, יהיה קשה מאוד לעשות זאת, וכל הנפקה של מניות חדשות תדלל את הערך של המניות הקיימות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים