שתף קטע נבחר

הקומנדו המצרי חילץ את הנצורים בשגרירות

שישה ישראלים שהיו נצורים בשגרירות בקהיר בזמן שמפגינים פרצו למבנה חולצו על-ידי כוח קומנדו והוטסו לישראל. הבוקר נחתו בארץ גם השגריר הישראלי, כ-80 דיפלומטים, בני משפחותיהם וישראלים נוספים ששהו במצרים. לעת עתה, רק סגן השגריר יישאר בקהיר. נתניהו: "מקרה חמור מאוד"

שיאה של הדרמה הלילית: שישה מאבטחים ועובדים שהיו נצורים בשגרירות בקהיר שוחררו לפנות בוקר (שבת) במבצע קומנדו של הצבא המצרי, לאחר שהמוני מפגינים צבאו על המבנה ופרצו לתוכו. במקביל, חיל האוויר הטיס לארץ את השגריר הישראלי יצחק לבנון וכ-80 אנשי הסגל הדיפלומטי, בני משפחותיהם וישראלים נוספים שהיו בקהיר.

 

צפו: הפריצה לבניין השגרירות בקהיר

 

שעות ספורות לאחר מכן נחת בארץ מטוס נוסף, שנשא את השישה שחולצו משגרירות. הפינוי של השישה, על-ידי כוח קומנדו מצרי, התרחש לפנות בוקר לעיני המצלמות, כאשר בחדר המצב של משרד החוץ צפו באירועים. מי שצפה בתיעוד סיפר כי השישה שמרו על קור רוח. 

 

צפו: המפגינים משליכים מסמכים של השגרירות

  

כאוס בקהיר - כותרות אחרונות ב-ynet: 

 

עוד בערוץ החדשות :

 

אחרי הפינוי, הסיעו השלטונות המצריים את השישה לנמל התעופה בקהיר, משם עלו על מטוס של חיל האוויר. במהלך הלילה דיבר ראש הממשלה בנימין נתניהו שלוש פעמים עם הישראלים הנצורים בשגרירות, שיבח אותם והבטיח להפעיל את כל הכוחות הדרושים כדי לחלצם בשלום.

 

"תקיפת השגרירות במצרים על ידי ההמון הינה מקרה חמור מאוד, אך יכול היה להיות אף חמור יותר אם הפורעים היו מצליחים לעבור את הדלת האחרונה ולפגוע באנשינו", אמר נתניהו אחרי החילוץ, "אני שמח שהצלחנו למנוע אסון. אני מודה לנשיא אובמה על הסיוע. אני מברך על העבודה המצויינת של כל אנשי המודיעין שסייעו לחילוץ".

 

מסמכים רשמיים של השגרירות הושלכו לרחוב (צילום: AP) (צילום: AP)
מסמכים רשמיים של השגרירות הושלכו לרחוב(צילום: AP)
 

"העובדה שהשלטונות המצריים פעלו בנחישות והביאו לשחרור אנשינו, ראויה לציון ולתודה", הוסיף ראש הממשלה, "עם זאת, אסור שבמצרים יעברו לסדר היום על הפגיעה הקשה במרקם של השלום עם ישראל, והפרה כה בוטה של הנורמות הבינלאומיות. בהמשך נקיים התייעצויות". הבוקר דווח כי ראש הממשלה המצרי, עיסאם שראף, הורה לכנס ישיבת חירום של הקבינט.

 

דיפלומט אחד נותר בקהיר כדי לנהל את השגרירות. מדובר בקונסול וסגן השגריר, שיישאר במצרים וימשיך להיות בקשר עם הרשויות בזמן שישראל שוקלת את התגובה לאירועים שקרו הלילה.

 

מפגין עם דגל ישראל בבניין השגרירות (צילום: AP) (צילום: AP)
מפגין עם דגל ישראל בבניין השגרירות(צילום: AP)
 

בישראל החליטו על פינוי הדיפלומטים הישראלים לאחר שמפגינים פרצו הלילה לבניין השגרירות והורידו את הדגל שעל גג הבניין, בפעם השנייה בתוך חודש. שוטרים וחיילים מצריים הגנו בתחילה על המתחם, אבל לאחר מכן נסו מהמקום, ואפשרו למפגינים לפרוץ לבניין השגרירות. המפגינים השליכו מחלונות המבנה מסמכים ישראלים. שלושה מפגינים נהרגו ולמעלה מאלף נפצעו בעימותים עם כוחות הביטחון מחוץ לשגרירות.

 

"הוכחה שעזאם עזאם מרגל"

רשתות טלוויזיה ערביות שידרו תמונות של המפגינים משליכים מאחד מחלונות המבנה מסמכים שנטען כי נמצאו במחסן השגרירות, קומה אחת מתחת למשרדים. ממשרד החוץ נמסר כי מדובר בניירת שקיימת בכניסה לבניין ומחולקת באופן חופשי לכל באי השגרירות, אך בתמונות נראה בין היתר טופס בקשה רשמי של השגרירות משלטונות מצרים לאישור נשיאת נשק על ידי אחד הנספחים הישראלים.

 

מפגינים מול בניין השגרירות, הלילה בקהיר (צילום: AP) (צילום: AP)
מפגינים מול בניין השגרירות, הלילה בקהיר(צילום: AP)
 

בסרטון שהציגה רשת "אל-ג'זירה" נראה מפגין מנופף בנייר שנלקח מתוך מחסן השגרירות, שעליו הודפסה ידיעה של ynet. "המסמך הזה מדבר על הבקשה לבקר את עזאם עזאם, זו ההוכחה שהוא מרגל יהודי של המוסד", טען אותו מפגין.

 

מפגינים מול השגרירות בקהיר (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מפגינים מול השגרירות בקהיר(צילום: רויטרס)
   

גורמים בירושלים הגדירו את הפריצה לשגרירות כ"אירוע חמור", ובמשרד החוץ החלו בהתארגנות חירום ונפתח חפ"ק מיוחד. ראש הממשלה הגיע אמש לחפ"ק של משרד החוץ, וקיים התייעצויות עם שר החוץ, ראש השב"כ ומזכירו הצבאי. הרמטכ''ל, ראש מוסד ובכירים אחרים במערכת הביטחון היו על הקו במהלך הלילה. סמוך לשעה 21:30 התקבלה ההחלטה לפנות את הישראלים מקהיר.

 

בעקבות האירועים החריגים בקהיר, שוחח ראש הממשלה עם נשיא ארה"ב, ברק אובמה. קודם לכן נעשו מאמצים דיפלומטים קדחתניים בוושינגטון, שם ניסו להפעיל לחצים על המשטר במצרים כדי שזה יגן על שגרירות ישראל בקהיר.

 

בעקבות השיחה הודיע הנשיא אובמה שהממשל נוקט בכל הצעדים הנדרשים בדרגים השונים כדי להשיג רגיעה, וקרא למצרים לדאוג לשמירה על השגרירות. "הנשיא הביע את דאגתו העמוקה לגבי המצב בשגרירות והביטחון של הישראלים המשרתים שם", נאמר בהודעה שפרסם הבית הלבן.

 

הנשיא אובמה "קרא לממשלת מצרים לכבד את ההתחייבויות הבינלאומיות שלה ולהבטיח את שלום שגרירות ישראל. הנשיא וראש הממשלה נתניהו הסכימו לשמור על קשר מיידי עד לפתרון המצב". דוברת מחלקת המדינה ויקטוריה

נולנד אמרה קודם לכן כי מצרים חתומה על אמנת וינה המחייבת אותה לפעול ביחד עם ממשלת ישראל לפתור בעיות ביטחוניות.

 

במקביל, שוחח שר הביטחון, אהוד ברק, עם שר ההגנה האמריקני, ליאון פנטה, ועם דניס רוס, שליחו של הנשיא אובמה למזרח התיכון. ברק, שקיים שיחות עם נתניהו ועם ראשי מערכת הביטחון וצה"ל ודן עימם באירועים בקהיר, ביקש מהבכירים האמריקנים להגן על שגרירות ישראל מפני המפגינים שפרצו אליה.

 

בהכנת הידיעה השתתפו רונן מדזיני, אייל להמן, אטילה שומפלבי ורועי נחמיאס
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מסמכים מהשגרירות בידי מפגינים בקהיר
ה"שלל" מהשגרירות
אש סמוך לבניין השגרירות
צילום: EPA
שורפים את השגרירות
צילום: רויטרס
עשן בוקע ממבנה השגרירות
צילום: AFP
אחד המסמכים שנמצאו בשגרירות
מומלצים