שתף קטע נבחר

משרד הבריאות בוחן שבירת המונופול של מד"א

אחרי הסכסוכים על העברת המידע בין מגן דוד אדום לארגוני הצלה אחרים, המשרד הקים ועדה מיוחדת. המנדט: לבחון אם צריך להיות מפעיל אחד או יותר, את הגדרת הסמכויות ואת שיתוף הפעולה בין הגופים האחראים על מקרי החירום. מד"א: מברכים על היוזמה

האם מגן דוד אדום יאבד את המונופול? ל-ynet נודע כי משרד הבריאות הקים ועדה, שלראשונה מאז קום המדינה תבחן ותגבש המלצות לגבי פעילות שירותי ההצלה והפינוי לבתי החולים - ותשקול אם להותיר את האחריות לכך בידי גורם אחד.

 

המאבק על ההצלה - כתבות אחרונות

 

בראש הוועדה עומד ד"ר בועז תדמור, המשנה וממלא מקום מנהל בית החולים בילינסון בפתח תקווה, והיא אמורה למסור את מסקנותיה עד תום 2011. המשנה למנכ"ל משרד הבריאות, ד"ר בועז לב, כתב לחברי הוועדה וביקש להתייחס לסוגיות הבאות:

 

  • "האם המערך צריך להיות באחריות גורם אחד,
  • האם צריך להיות מפעיל אחד או יותר,
  • הגדרת סמכויות,
  • יחסי גומלין,
  • עקרונות שיתוף פעולה,
  • האחריות המקצועית, ההפעלה והשליטה בין גופי וגורמי הגשת העזרה הראשונה טרום בית החולים,
  • ובחינת תפיסת ההפעלה בשגרה ובחירום". 

 

אמבולנסים של מד"א (צילום: ירון ברנר) (צילום: ירון ברנר)
אמבולנסים של מד"א(צילום: ירון ברנר)

 

כיום מד"א הוא הארגון היחיד שראשי לפנות נפגעים לבתי החולים, והוא מקבל אליו את כל המידע על אירועים מכוחות הביטחון. כאשר מתקבלת פנייה למוקד שלו הארגון בוחר, בהתאם למקרה, אם לשלוח את אנשיו או להפעיל את הארגונים האחרים, ומקבל את המימון על בסיס מספר המקרים שבהם טיפל.

 

בעבר אירעו לא מעט סכסוכים בהעברת המידע מצד מד"א לארגונים השונים, בטענה שמדובר בעבירה על החיסיון הרפואי. אך בהמשך הורה סגן שר הבריאות, יעקב ליצמן, על הזרמת כל המידע מחדש לגופים האחרים. בחודש יולי נחשף ב-ynet שמד"א חסם מידע על אירועי חירום בפני ארגוני הצלה אחרים.

 

לאחר הפרסום ב-ynet, ממד"א נמסר בתגובה כי "אנו מברכים על היוזמה של משרד הבריאות. הגיע הזמן שאחת ולתמיד יוסדר הנושא של פינוי פצועים ונפגעים בישראל. חיי אדם אינם הפקר ורק גוף מקצועי ומנוסה כגון מד"א הינו בעל הידע והאמצעים הרפואיים והלוגיסטיים הנדרשים כדי לטפל בפצועים בשטח, כולל באירועים של ריבוי נפגעים, ולפנותם בביטחה אל בתי החולים.

 

"מד"א, כארגון ההצלה הלאומי של ישראל, הינו הגוף היחיד במדינה שעוסק בהצלת חיים 24 שעות ביממה, 365 ימים בשנה, בשגרה ובחירום. אסור לאפשר לכל מיני גורמים, חלקם נעדרי כל הכשרה, לטפל בפצועים ולפנותם. בעידן של הפרטה לא יעלה על הדעת שהמדינה תיתן ידה להפרטת חיי אדם", טענו בארגון.

 

ומה חושבים המומחים? פרופ' אבי ריבקין, מנהל מחלקת לכירורגיה כללית והטראומה בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים, המייעץ גם למד"א

 ולארגונים נוספים בהתנדבות, אמר: "אני לא חושב שצריך להפריד בין ארגון לארגון, בין דם לדם, מדובר בחיי אדם. כל מי שיכול להציל נפש בישראל הרי זה מבורך".

 

פרופ' ריבקין הוסיף: "אני חושב שצריך להיות ארגון גג אחד לכל שירותי ההצלה באשר הם ומי שמזדמן לאזור נותן את המענה. בארה"ב יוצאים לכל אירוע גם אמבולנס, גם ניידת משטרה וגם מכבי אש. אני חושב שזה קצת מוגזם, אבל הקו שמנחה אותי הוא שכל דקה קובעת ומי שיכול לתת מענה, מבלי לעשות דברים שלא בהכשרתו, זה מצוין".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
אמבולנס של מד"א. ארכיון
צילום: עידו ארז
סגן השר יעקב ליצמן
צילום: אבי מועלם
מומלצים