שתף קטע נבחר

יש לכם תוכנת ריגול על הנייד? כך תגלו

חושבים שגם אתם קורבנות של 22 החוקרים הפרטיים שנעצרו היום? ישראל קליוסטרו מציג שיטה פשוטה, ודאית וזולה לגלות אם מישהו התקין לכם תוכנת ריגול זדונית על מכשיר הטלפון

היום בצהריים (ב') הותר לפרסום: 22 חוקרים פרטיים נעצרו בחשד שהתקינו תוכנת מעקב בעשרות רבות של טלפונים. זה מזכיר לי משהו שאמר לי פעם חוקר פרטי, בכיר: שאם אני מוכרח לנהל שיחה בפרטיות, הדרך היחידה היא לשוחח בעירום, כמה שיותר רחוק מהחוף ועם הגב אל הים. לגבי כל שאר המקומות אי אפשר באמת לקבל פרטיות - אולי יותר נכון להגיד, קל לקחת ממך את הפרטיות שלך.

 

עוד בערוץ המחשבים:

 

בשיחות טלפון העניין פשוט: אם אין לכם קו לווייני וטלפון מוצפן כמו בסרטי ג'יימס בונד - יש מי שיכול להקשיב לשיחות הטלפון שלכם. אפשר להתקין תוכנות מעקב על הטלפון עצמו; וניתן גם לעקוב אחריו דרך האנטנה הסלולרית שדרכה אתם מתחברים לקווי הטלפון. לעניין השני יש פיתרון, אבל הוא לא מאוד מוצלח: במהלך השיחה אפשר לנסוע מהר מאוד בכביש בינעירוני. אין מי שיכול להתחבר לכל האנטנות הסלולריות שתעבור בדרך.

 

לעניין תוכנות הריגול יש גם יש פיתרון פשוט, והוא דווקא זמין וזול: מכשיר טלפון טיפש ככל האפשר, כזה שאי אפשר להתקין עליו יישומים מצד שלישי. זה זול, זה זמין וזה יכול לשמש אתכם לשיחות "חשובות", במיוחד אם אתם משתמשים בכרטיסים משולמים מראש.

 

דביקה, חשאית, ובלתי ניתנת לאיתור: אל תבנו על זה שתוכלו להסיר את תוכנת הריגול (index open) (index open)
דביקה, חשאית, ובלתי ניתנת לאיתור: אל תבנו על זה שתוכלו להסיר את תוכנת הריגול(index open)

 

על כל טלפון פחות טיפש אפשר להתקין תוכנת ריגול. התוכנות האלו נגישות להחריד לכל בעל ממון מינימלי (העלות בארץ, כפי שחשפנו כאן היום, היא כמה אלפי שקלים בודדים). ויותר מזה: אני לא זוכר שום מקרה, להוציא את הפרשה שנחשפה היום, שבה נעצר מישהו על שימוש בתוכנת ריגול כזו. התוכנות מתוחכמות והסיכוי למצוא את המפעיל הוא כמעט בלתי אפשרי, אלא אם כן אתה מקצוען אמיתי מליגה לאומית.

 

בעיה נוספת היא שהתוכנה כמעט בלתי אפשרית להסרה מהטלפון. גם פירמוט, במקרים רבים, לא יפטור אתכם מהסוס הטרויאני הזה. אפשר לעשות כמו מישהו שאני מכיר, לחשמל את המכשיר למוות ולדרוש מהסלולרית אחד חדש - אבל השיטה הזו לא מומלצת ממגוון סיבות. אפשר פשוט להחליף את המכשיר - ובמכשיר החדש, להקפיד לא ללחוץ על לינקים שאתם לא מכירים ולא לתת את הטלפון לאנשים שאי אפשר לסמוך עליהם. והכי חשוב, לא להשאיר את הטלפון על השולחן בבית קפה כשאתם הולכים להתפנות.

 

הבדיקה האישית: איך לזהות אם נדבקתם

זה הולך ככה: אחת התכונות שמאפיינות תוכנות כאלו היא לשלוח סמס למפעיל על החלפת סים במכשיר הסלולרי. כל עוד התכונה הזו קיימת יש לנו נקודת תורפה חשובה, שממנה אפשר להכנס.

 

משרדי חקירות גובים מאות שקלים על גרסה מתוחכמת ומסובכת של מה שאתם יכולים לעשות בבית ובעלות אפסית: הם מחברים מד מתח למטען של המכשיר, מחליפים סים ובודקים אם יש שינוי במתח - שיכול להצביע על פעילות חשאית של שליחת סמס. הגרסה שלנו, כאמור, זולה ופשוטה פי כמה.

 

1. רכשו לכם כרטיס סים משולם מראש מאחת הסלולריות. קנו את החבילה הזולה ביותר - נגיד 30 שקל - ושימו לב שהסים מתאים למכשיר שלכם.

2. הוציאו את הסים הרגיל מהמכשיר והתקינו בו את הסים החדש.

3. הפעילו את הטלפון.

4. עכשיו חייגו לשירות שממנו רכשתם את הסים ובררו את היתרה. אם ירדו ממנה כמה אגורות, הרי שמישהו, או משהו, שלח הודעת סמס מהמכשיר - וכמעט ברור שזו הייתה תוכנת המעקב.

5. אם אתם לא בטוחים, אפשר לחזור על התעלול שוב: מכבים את הטלפון, מכניסים את הסים המקורי, מדליקים אותו, מכבים את הטלפון, מכניסים את הסים שרכשנו במיוחד, מחכים ומתקשרים לברר מה היתרה.

(שימו לב שבחלק מהשירותים, לוקח ליתרה זמן להתעדכן. התאזרו בסבלנות).

 

 

ישראל קליוסטרו מפעיל את אתר מעקב

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
לעשות על זה פו לא יעזור
צילום: shutterstock
מומלצים