שתף קטע נבחר

רוכבים, שמעתם כבר על מחלת השידרוגיטיס?

יש לכם אופני כביש ספורטיביים אבל מקוריים מהיצרן, בלי שום שינוי או שיפור? אתם אולי צודקים וחוסכים, אבל ממש לא בעניינים. אבי גנאור יסביר לכם מדוע

הסימנים ברורים, ואתם יכולים לזהות אותם בקלות לא רק על עצמכם, אלא גם על החברים לספורט רכיבת הכביש. זה מתחיל בשיחות ארוכות עד אימה על חלק-אבזר רכיבה כלשהו, שעבור הסביבה הלא מפדלת ישאר חסר חשיבות גם אחרי ערב שלם של חפירה.

 

זה ממשיך בנבירה ארוכה ברשת, קריאת חוות דעת וחיפוש אחר מחיר סביר, דרך בצעידה סהרורית עם כרטיס אשראי ביד והתקנה מאושרת על זוג האופניים האישי, ומסתיים - איך לא - בגרירת החברים הקרובים כדי לחזות בפלא. הכירו את מחלת רוכבי האופניים המכורים - שידרוגיטיס.

אם כבר להוריד משקל מהאופניים, למה לא ללכת עד הסוף? (צילום: EPA) (צילום: EPA)
אם כבר להוריד משקל מהאופניים, למה לא ללכת עד הסוף?(צילום: EPA)
 

 

אפשר כמובן להרגע, שכן אין בזה באמת שום דבר רע - חוץ מפגיעה אנושה וקבועה בתקציב המשפחה. אבל בכל זאת, לפני שמכריחים את מנהל הבנק להזמין אותנו לשיחה אישית ומעיקה, כדאי לבדוק פעם נוספת אם אותן דוושות שמשקלן נמוך ב-107 גרם האחת, ועולות כמו חופשה משפחתית במיקונוס, באמת שוות את זה. חשוב יותר, האם אנחנו זקוקים להן. רגע, ואולי בכלל כדאי לרכוש זוג אופניים חדש?

 

עבה זה לא תמיד עדיף

הנה טיפ קטן, חשוב ובסיסי לשיפור הרכיבה, שבאורח פלא אינו ברור לכל רוכב. אם כל מה שאתם רוצים זה לרכוב מהר יותר, עשו שימוש בצמיגים דקיקים עם לחץ אויר גבוה. שטח המגע הזעיר עם מסלול הרכיבה יפחית את החיכוך ויאפשר רכיבה מהירה יותר במסלולים ישרים יחסית.

 

מצד שני, אם אתם רוכבים במסלולים רבי פניות וסיבובים, עשו שימוש בצמיגים בעלי שטח מגע רחב יותר, שכן אחרת אתם מועדים להחלקות ונפילות. כנ"ל ברכיבה ארוכה על מסלול משובש. הזעזועים שתספגו ממהמורות עם צמיגים צרים שמנופחים היטב, יכאיבו לכם הרבה יותר.

 

רזה זה קל וטוב, אבל

הפחתת משקל האופניים הוא אחד מיעדי השדרוג החשובים ביותר עבור רוכבים רבים. כמי שסובל ממשקל עודף, ברור לי שככל שהאופניים+הרוכב (אני במקרה זה) קלים יותר, כן ייטב לנו בעליות. ומכיוון שאת משקלי שלי אני בינתיים לא משיל, נותרו רק האופניים כדי להפחית במשקל הכולל.

המשקל ממש קובע, אבל רק בעליה (צילום: shutterstock) (צילום: shutterstock)
המשקל ממש קובע, אבל רק בעליה(צילום: shutterstock)

 

אבל עד כמה משפיע המשקל על ביצועי האופניים במישור? צפיתם פעם בפליאה ברוכב אופניים עב-כרס שעוקף אתכם ברכיבת כביש מישורית? ברור שכן. ברכיבה מישורית, הכוח היחיד שפועל על האופניים הוא וקטור שמופנה קדימה, ומקביל לקרקע. המשקל אינו משחק פה תפקיד, אלה רק הכוח שמופעל על הדוושות. רק כאשר מתחילים לטפס, נכנס גם רכיב אנכי למשוואה, שגדל כמובן ככל שזוית הטיפוס גדולה יותר.

 

מומחים אומרים שכל חצי ק"ג שאנחנו מפחיתים ממשקל האופניים (או המשקל הכולל), יביאו להפחתה של 30 שניות לאורך טיפוס של שעה. ולהפחתת משקל בחלקים הנעים באופניים, יש אפילו השפעה גדולה יותר. אבל אסור לשכוח דבר מה. הרבה יותר פשוט, ובעיקר זול, להפחית את אותו חצי ק"ג ממשקל הגוף ולהרוג כך שתי ציפורים בהרזיה אחת: גם נחסוך במחיר שדרוג החלקים, וגם נשפר את יכולת הטיפוס.

 

הנעליים של ברוך השמן

גם לנעליי הרכיבה יש משמעות ברכיבת כביש, ולכן גם הנעליים הם מושא שדרוג של רבים מהרוכבים. כמה זה עולה? החזיקו חזק - 1,000 עד 3,000 לזוג! למה זה כל כך חשוב? כי הנעליים הן בעצם משקולת מסתובבת. ככל שהנעל קלה יותר, היא תורמת להגברת מהירות האופניים. אבל בואו ונשמור על פרופורציות.

אתם באמת רוצים להשקיע 2,000 שקל בנעל? ()
אתם באמת רוצים להשקיע 2,000 שקל בנעל?

 

מכאן ועד להשקעה של אלפי שקלים רק כדי להוריד 100-200 גרם במשקל נעליים, זה באמת קיצוני ברמות שלא יתוארו. שכן גם כאן, נסו לדחוף סנדוויץ' אחד פחות ביום, ותשיגו שיפור רכיבה משמעותי בהרבה. יחד עם זאת, אם אתם רזים, שריריים, בכושר טוב והממון נמצא בכיסכם, הפחתה במשקל הנעליים תתרום למהירות - ואי אפשר להתעלם מכך - גם לנראות.

 

בואו נדבר על שלדה

אין ספק כי החלום הרטוב של כל רוכב אופני כביש רציני, הוא להחליף יום אחד את שלדת האופניים באחת טובה יותר. בדרך כלל קשיחה ו-או קלה יותר. עד לאחרונה, כשדובר על שדרוג שלדה, הכוונה הייתה על מעבר לשלדת טיטניום, הנחשבת לקלה וקשיחה במיוחד, ובאותה עת גם על כזו המסוגלת לספוג חלק מזעזועי הכביש. איך היא עשתה זאת? תשאלו את מהנדסי החלל הרוסיים שפיתחו אותה. והמחיר בהתאם כמובן.

 

שלדות אלומיניום לעומת זאת, הן קלות, קשיחות ומעבירות לנו דרך הישבן את כל המידע על המתרחש בכביש. כל גרגר או חריץ דק מורגשים ומתורגמים היטב לחיישני הכאב. מצד שני, תגובתה לדיווש חדה ומיידית, ללא הפסדי אנרגיה.

מחלת המחלות - שיפור שלדה ()
מחלת המחלות - שיפור שלדה

 

בתחתית שרשרת ההתפתחות מצויה שלדה גמישה כמו שלדת ברזל ואפילו כרומולי. אלה גורמות לאובדן אנרגיה, שכן כוח רב מופעל גם על חלקים נוספים כמו גלגלים, זרועות הדוושות והמזלג הקדמי. אם תביטו בסרטי וידאו של סים אותם מבצעים רוכבים חזקים ושרירים, תוכלו לראות כיצד שלדת האופניים מתנדנדת ומתעוותת מצד לצד, כאילו הייתה עשויה מפלסטלינה.

 

ועכשיו לשאלת השאלות - האם להחליף, ואם כן אז למה. והתשובה פשוטה. אם אתם שוקלים להחליף לשלדה קלה יותר, כמו שלדת קרבון למשל, אל תתפתו סתם כך לכל מאה גרם של הורדה במשקל, שפירושה השקעה של אלפי שקלים. בדקו היטב אם אתם זקוקים לכך, והקפידו לוודא שההפחתה במשקל לא באה על חשבון קשיחות, וכי השלדה החדשה לא תתפרק או תתקפל תחת ישבנכם.

 

נו כן, תמיד אתם יכולים לרזות כמובן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
ynet רכב בפייסבוק
לוח winwin
מומלצים