שתף קטע נבחר

פולין: ראש הממשלה טוסק זכה בבחירות

מפלגת הימין-מרכז בראשותו של דונלד טוסק היא הראשונה לזכות בקדנציה שנייה ברציפות. טוסק הביס את קצ'ינסקי השמאלני וימשיך להתמודד עם תקציב תופח

ראש ממשלת פולין, דונלד טוסק, ימשיך לקדנציה שנייה לאחר שמפלגתו, "המצע האזרחי", זכתה היום (יום א') בבחירות לפרלמנט. טוסק הודה למצביעיו ויריבו ירוסלב קצ'ינסקי הכיר בהפסדו לאחר פרסום מדגמי היציאה. על פי המדגמים, מפלגת הימין-מרכז של טוסק זכתה ב-39.6% מהקולות, בעוד מפלגת השמאל של ירוסלב קצ'ינסקי, "החוק והצדק", גרפה 30.1% מהקולות. קצ'ינסקי הוא אחיו התאום של לך קצ'ינסקי, שנהרג בהתרסקות מטוס ברוסיה בשנה שעברה.

 

"מפלגת האיכרים", שותפתו הקואליציונית של טוסק בארבע השנים האחרונות, הודיעה כי היא מוכנה להמשיך בשיתוף הפעולה הפוליטי עמו. על פי המדגמים, לשתי המפלגות אמורים להיות די מנדטים כדי להגיע לרוב בבית התחתון. 

 

טוסק ורעייתו מלגורזטה ביום הבחירות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
טוסק ורעייתו מלגורזטה ביום הבחירות(צילום: רויטרס)

 

מפלגת "המצע האזרחי", בראשותו של טוסק היא המפלגה הראשונה מאז קריסת הקומוניזם שהצליחה לזכות בקדנציה רצופה נוספת. המפלגה דוגלת בחיזוק הקשרים עם מדינות האיחוד האירופי, וטוסק בן ה-54 הבטיח להשיך ברפורמות כלכליות מדודות ובמאמצים להבטיח יחסים יציבים עם שכנותיה החזקות של פולין, גרמניה ורוסיה.

 

בניגוד לטוסק, קצ'ינסקי, בן 62, לא בוטח במוסקבה ובברלין וטען בספרו כי גרמניה מנסה לשעבד את פולין.

 

שמרה על צמיחה בזמן המשבר

השווקים הפיננסיים בפולין צפויים להגיב בחיוב לתוצאות הבחירות, הרומזות לארבע שנים נוספות של יציבות פוליטית וכלכלית בחברה המזרחית הגדולה ביותר באיחוד האירופי, בתקופה של משבר בגוש האירו. פולין, המונה 38 מיליון תושבים, הייתה המדינה היחידה באיחוד האירופי שהצליחה לשמור על צמיחה בזמן המשבר של 2008-2009. הצמיחה צפויה להגיע ל-4% השנה.

 

קצ'ינסקי מנשק את ידה של משגיחת בחירות לפני הצבעתו (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
קצ'ינסקי מנשק את ידה של משגיחת בחירות לפני הצבעתו(צילום: רויטרס)

 

טוסק נוהג להציג את עצמו כשומר היציבות. הוא נחשב לפרגמטיסט, דחה רפורמות קיצוניות ונמנע מלהעלות את האפשרות לצעדי צנע, על אף הגירעון התקציבי הגדול,

הצפוי לעמוד על 5.6% מהתוצר המקומי הגולמי השנה.

 

"תסתכל בכבישים, 'המצע האזרחי' צריכה להמשיך בשלטון כי היא עשתה הרבה", אמרה מריה מלודז'יקובסקה, בת 80 מוורשה, לאחר הצבעתה.

 

מפלגת "חוק וצדק" הבטיחה להגדיל את מעורבות המדינה בכלכלה, להטיל מס על בנקים, להעלות את המסים על העשירים, ולמתן את ההפרטה. הקואליציה בהנהגתה התמוטטה ב-2007. יאן מזור, צייר בן 74, אמר כי הצביע בעדה עבור נכדיו. "אני לא רוצה שיגדלו במדינה שלא מחזיקה בנכסים מפני ש'המצע האזרחי' מכרה הכל בתירוץ ההפרטה", הסביר.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
טוסק מצביע. קשרים טובים עם גרמניה ורוסיה
צילום: AFP
קצ'ינסקי מצביע. הכיר בהפסד
צילום: AP
מצביעה בקלפי בפולין
צילום: EPA
מומלצים