שתף קטע נבחר

צילום: אוהד צויגנברג

עומס רפואי: "אל תבואו למיון, המצב רק יחמיר"

מימוש התפטרותם של מאות מתמחים נותן אותותיו ברחבי הארץ. ברמב"ם צימצמו פעילות, בשיבא מתכוננים ללילה "ללא אנשים במחלקות". הרופאים הבכירים מזהירים מקריסה והמתמחים זועמים: "יושבים בבית כשהאוצר מושך זמן". משרד הבריאות: רק אנחנו נקבע אם ייסגרו מחלקות

"בית החולים לא יכול בלעדינו. כשחתמתי על מכתב ההתפטרות ויצאתי להפגין, לא האמנתי שנגיע ליום הזה". כך, בין כעס לייאוש, סיכם היום (ב') אחד המתמחים המתפטרים את מצב העניינים הנוכחי, שהוביל מאז שעות הבוקר להיעדרות של מאות מעמיתיו מבתי החולים ברחבי הארץ. המשא ומתן הופסק, הצדדים מחליפים האשמות, ורופאים בכירים חזו כבר את קשיי המערכת להתמודד עם חסרונם של רבים כל כך מעובדיה, והודיעו: לא נחפה על האוצר ולא נמלא את מקום המתמחים.

 

שביתת הרופאים - כותרות אחרונות ב-ynet:

 

עוד בערוץ החדשות :

 

עד הצהריים, על פי נתוני משרד הבריאות, מספר המתפטרים מבית החולים שיבא עומד על 42 מתמחים. באיכילוב התפטרו 105 מתמחים - המייצגים 100% מהמתפטרים, ברמב"ם התפטרו 77, בבני ציון 18, בבית החולים מאיר 71, בוולפסון 20, ואילו באסף הרופא התפטרו 7 מתמחים.

 

לא נותר זמן. רמב"ם, היום (צילום: אבישג שאר ישוב) (צילום: אבישג שאר ישוב)
לא נותר זמן. רמב"ם, היום(צילום: אבישג שאר ישוב)
 

על פי סגן מנהל בית החולים רמב"ם, דוקטור מיקי הלברטל, עשרות הרופאים הנעדרים מייצגים קרוב ל-30% ממתמחי בית החולים. "התחלנו לצמצם פעילויות במחלקות שבהן לא ניתן להמשיך ולתת את השירות הרגיל. אנחנו עושים כל מאמץ לתת שירות לחולים שכבר נמצאים בבית החולים, ופונים לתושבי חיפה רבתי להימנע מלהגיע לחדר המיון".

 

כבר כעת מורגש עומס רב בחדר המיון בבית החולים, הנובע, בין היתר, מעיכובים בשחרור החולים מהמחלקות הפנימיות. "המצב יילך ויחמיר כי בתוך מספר ימים תיכנס לתוקף ההתפטרות של 120 המתמחים", הזהיר הלברטל. לדבריו הצטרף גם מנהל המחלקה, דוקטור אייל בראון, שציין כי "עם תחילת השביתה, ללא קשר להתפטרות המתמחים, היתה התפוסה במחלקה יותר ממאה אחוז, והמצב רק הולך ומחריף".

 

מנכ"ל משרד הבריאות, פרופסור רוני גמזו, ערך סיורים בין בתי החולים לקראת הערכת מצב כוללת. במשרד הדגישו, לעומת ההודעה מרמב"ם, שרק הוא יקבע אם ייסגרו מחלקות, מרפאות וחדרי מיון: "לאף גורם אחר במערכת לא ניתנה הסכמות לכך, עד עתה לא נסגרו מחלקות או חדר מיון. חדרי המיון פתוחים לציבור הרחב. החולים הנדרשים לכך יכולים להגיע לבתי החולים".

 

חדר המצב של משרד הבריאות, היום (צילום: נועם מושקוביץ) (צילום: נועם מושקוביץ)
חדר המצב של משרד הבריאות, היום(צילום: נועם מושקוביץ)
 

יו"ר מנהל הרפואה של המשרד, ד"ר חזי לוי, הודיע כי בצפון, חולים פסיכיאטריים יופנו לבית החולים טירת הכרמל, חולים אורתופדיים יועברו לבית חולים בני ציון, ואילו נשים ויולדות יטופלו בבית החולים כרמל. באזור המרכז והשרון, יפונו לידות פעילות לבית החולים מאיר, בעוד שאר מצבי הלידה יטופלו בבתי החולים הלל יפה ולניאדו. בנוסף, ינחתו פינויים מוסקים של חולים בחגורת הפריפריה או במרכז.

 

סטאז'ר על מחלקה, בלי סמכות רפואית

גם בית החולים שיבא מושפע מגל ההתפטרויות. "הלילה יש מחלקות פנימיות שלא יהיה להן אנשים", אמר ל-ynet גדי שלומאי, מתמחה באחת מהמחלקות הפנימיות שסיים את אחת ממשמרות הלילה האחרונות שלו לפני שהתפטרותו תיכנס לתוקף ביום רביעי. "במקום המתמחים שמים סטאז'ר על מחלקה שלמה מבלי שיש לו סמכות רפואית, כשאצלנו יש מתמחה ממחלקה אחרת, שבגלל חוסר בכוח האדם הוא אחראי על שתי מחלקות".

 

ענאן שיתווי, מתמחה בבית החולים שהחליט לא להתפטר, תיאר כיצד משפיעים צעדי המחאה על עבודתו. "אצלנו מרגישים בחוסר של כל אחד, אז בטח שמרגישים את זה כשכולם לא נמצאים. בנוסף, בוטלו אצלנו במחלקה לא מעט ניתוחים של אנשים שחיכו להם חודשים". לדבריו, "המטרה היא לא לפגוע בחולים, אבל נקלענו למצב שבו מכריחים אותנו לעשות צעד דרמטי".

 

בבית החולים איכילוב בתל אביב הורגש לחץ כעבור שעות ספורות של עבודה במתכונת החדשה. הצוות הרפואי הבכיר הבהיר כי לא ייתכן מצב בו תוכל להמשיך ולפעול מערכת הבריאות הציבורית בישראל בצורה תקינה, אם המתמחים לא ישובו לעבודתם.

 

בית החולים שיבא, היום. "מחלקות ללא אנשים" (צילום: עופר עמרם) (צילום: עופר עמרם)
בית החולים שיבא, היום. "מחלקות ללא אנשים"(צילום: עופר עמרם)
 

ד"ר פיני הלפרין, מנהל רפואה דחופה בבית החולים, אמר כי "למרות הקריאה שלנו שלא להגיע לבית החולים, המיון כבר עמוס עד אפס מקום בעוד שרבות מהמחלקות ריקות מרופאים וישנה סכנה אמיתית שלא נוכל לפנות חולים מן המיון אל המחלקות".

 

כבר כעת, עמוסים מסדרונות המיון בחולים. אלו העידו על יחס טוב, אולם התורים הארוכים עלולים להעלות את רף העצבים ולחולל משבר גם בין החולים לצוות הרפואי.

 

"את היום הזה נעבור איכשהו"

מנהל בית החולים בני ציון בחיפה, פרופסור אמנון רופא, אמר ל-ynet כי המוסד הרפואי ייערך להתמודדות עם הצמצום המאסיבי בכוח האדם הרפואי, "אנחנו בקשר עם משרד הבריאות ועם בתי החולים בעיר. המטרה היא לקבל אישור לבטל ניתוחים אלקטיביים ולאחד מחלקות. את היום הזה נעבור איכשהו", העריך רופא, "אבל אני לא יודע מה יהיה בהמשך כאשר שאר ההתפטרויות ייכנסו לתוקף". 

 

דוקטור אירית וירז'נסקי, מתמחה במחלקה פנימית בבית החולים בני ציון, לא הגיעה לעבודתה הבוקר. "התחושות קשות

מאוד, במקום להיות במקום בו אני מטפלת בחולים כבר ארבע שנים, אני יושבת בבית ומשרד האוצר מושך זמן בתקווה שבית המשפט יתערב".

 

לדבריה, "מנסים להציג אותנו כאנרכיסטים או כתאבי בצע, מנסים לקעקע את המתמחים אבל למעשה, אנחנו אלה ששוכבים על הגדר בשביל כל המערכת. לרופא מגיע להתפרנס בכבוד ממשרתו ולא מתורנויות קשות ועבודה בשעות נוספות".

 

בהכנת הידיעה השתתפו נרי ברנר, אחיה ראב"ד, חסן שעאלן, רועי קייס ובועז פיילר
לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מתמחה מחוץ לבית החולים איכילוב, היום
צילום: מוטי קמחי
ויסות חולים והפחתת פעילות
צילום: מוטי קמחי
בית החולים רמב"ם, היום
צילום: אבישג שאר ישוב
שיתווי. "צעד דרמטי"
צילום: עופר עמרם
הפניה באיכילוב: פנו לממונה על השכר
צילום: בועז פיילר
מומלצים