שתף קטע נבחר

ביקורת בחמאס: 'למה בכירי התנועה לא בעסקה?'

"א-שרק אל-אווסט" דיווח כי אנשי חמאס "הזדעזעו" מכך שבכירי הזרוע הצבאית של התנועה הכלואים בישראל - כמו חסן סלאמה ועבדאללה ברגותי - לא ישוחררו. גם שר האסירים ברשות הפלסטינית הסתייג, כיוון שמרואן ברגותי ואחמד סעדאת לא ישוחררו

למרות המאמצים של חמאס להבהיר כי התנועה הצליחה להשיג "עסקה טובה", ברצועת עזה וגם בגדה המערבית נשמעו הבוקר (יום ה') קולות נגד העסקה בה ישוחרר גלעד שליט, תמורת 1,027 אסירים פלסטינים.

 

גורמים פלסטיניים ברצועת עזה אמרו לעיתון "א-שרק אל-אווסט" כי אנשי חמאס "הזדעזעו" מכך שבכירי הזרוע הצבאית של התנועה - כמו חסן סלאמה, עבדאללה ברגותי, עבאס א-סייד ואיבראהים חאמד - לא ישוחררו. הגורמים ציינו כי כמה מבכירי חמאס ביטלו את נאומיהם. הם הוסיפו כי מסיבת העיתונאים המשותפת של של גדודי עז א-דין אל-קסאם וועדות ההתנגדות העממית, שתוכננה להתקיים ביום רביעי בעקבות החתימה על הסכם חילופי השבויים - בוטלה. הסיבה, כך לדברי הגורמים, היא אי הכללתם של הבכירים הללו ברשימה. "למרות השמחה הובעה תרעומת על פניהם", תיארו גורמים פלסטינים את התגובה.

 

גלעד שליט בדרך הביתה - עמוד מיוחד ב-ynet:

 

גם בפתח ביקרו את עסקת שליט. שר האסירים ברשות הפלסטינית, עיסא קראקע, הביע את הסתייגות מהעסקה - למרות שבירך עליה. קראקע הביע צער "משום שהעסקה אינה כוללת את מרואן ברגותי ואת אחמד סעדאת וכן מפקדים בכירים משורות חמאס".

 

קראקע הסביר: "לצערי, המשא-ומתן על העסקה היה צריך להתרכז יותר על המשמעות הפוליטית, הסמלית והלאומית אשר מייצגים המנהיגים הבכירים - כמו מרואן ברגותי ואחמד סעדאת". גם סגנו של קראקע, זיאד אבו עין, ציין כי העסקה מעוררת צער בקרב כל הפלסטינים, כיוון שהיא לא כוללת את ברגותי וסעדאת, זאת למרות השמחה על שחרורו של כל עצור מהכלא הישראלי.

 

חגיגות ברשות הפלסטינית, ביום רביעי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
חגיגות ברשות הפלסטינית, ביום רביעי(צילום: AFP)

 

גם בנו של מנהיג החזית העממית, אחמד סעדאת, הביע את צערו על כך שאביו אינו כלול ברשימת המשוחררים. "אי שחרורם של אבי ושל מרואן ברגותי ומנהיגים בכירים בחמאס עורר זעזוע, למרות שלא ציפינו שישראל תסכים לכך. אנחנו סבורים שהיה צריך להתרכז יותר בצורך לשחררם".

 

ג'עברי בקהיר: "סוגר קצוות"

בינתיים נמשכות ההכנות לביצוע העסקה, בה ישוחרר גלעד שליט בשבוע הבא. מפקד הזרוע הצבאית של חמאס בעזה, אחמד ג'עברי, הגיע אתמול לקהיר כדי "לסגור את הקצוות הסופים של העסקה", עליה הוסכם בין ישראל לחמאס. כך דיווח הבוקר העיתון "אל-חיאת" היוצא לאור בלונדון.

 

במקביל, גורם מצרי מסר לעיתון כי ביום שלישי הקרוב תצא לפועל עסקת חילופי השבויים, כשמצרים תקבל את גלעד שליט וישראל תחל לשחרר במקביל את האסירים הפלסטיניים.

 

מפרקים את המאהל בירושלים (צילום: נועם מושקוביץ) (צילום: נועם מושקוביץ)
מפרקים את המאהל בירושלים(צילום: נועם מושקוביץ)

 

הוא הוסיף כי הצד המצרי השקיע מאמצים רבים בשלושת החודשים האחרונים, כדי לתווך במשא-ומתן העקיף שהתנהל בקהיר. "הגשנו לשני הצדדים יותר מעשרים הצעות, כדי לגשר על הפער ביניהם", הוא אמר. לדבריו, בחמאס התעקשו להכליל בשלב הראשון של העסקה את האסירים הכבדים, אך ישראל סירבה לכך "כיוון שיש להם דם על הידיים".

 

הגורם ציין כי בסופו של דבר ישראל הסכימה לשחרר 40 אסירים מתוך רשימת 70 האסירים הכבדים, שאותם היא סירבה לשחרר בעבר. "זה אומר שחמאס השיגה 60% מדרישותיה", אמר הגורם המצרי. הוא הוסיף כי שמות 550 האסירים שישוחררו בשלב השני בעוד חודשיים, יבחרו במשותף על-ידי מצרים וישראל, וכי עדיין לא הושלמה הרכבת הרשימה. הגורם ציין כי מה שהושג בעסקה הוא המקסימום שאותו הצדדים יכלו לקבל.

 

בנוסף, גורם פלסטיני - שהוגדר יודע דבר - אמר לעיתון כי הושגה הסכמה בין הצדדים על פשרה עקרונית, לפיה כל צד לא יבקש

 למלא 100% מדרישותיו, ולא יקבל 100% מדרישותיו. הוא הוסיף כי העסקה "משביעת רצון" לשני הצדדים, למרות שאף אחד מהם לא השיג את כל מה שרצה.

 

אותו גורם הוסיף כי ההחלטה על שחרור כל האסירות הפלסטיניות, ללא יוצא מן הכלל, הושגה כבר לפני זמן רב. הוא אמר כי ראש השב"ב, יורם כהן, הוא זה שפסק לטובת ההסכם. עוד נמסר כי המשלחת הפלסטינית, בראשותו של ג'עברי, כללה את חברי הלשכה המדינית של התנועה, סלאח עארורי, נזאר עוודאללה ואת בכיר הזרוע הצבאית, מרואן עיסא.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
גלעד שליט. העסקה אושרה
צילום: נועם רותם
עבדאללה ברגותי. לא ישוחרר
צילום: חגי אהרון
מרואן ברגותי. לא ישוחרר
צילום: AFP
אחמד ג'עברי ומחמוד א-זהאר
מומלצים