שתף קטע נבחר

אבל בקובה: מתה לאורה פויאן, מייסדת 'נשים בלבן'

ארגונה של פויאן ייצג נשות אסירים פוליטיים ובמשך כעשור היא הובילה מדי שבוע הפגנות נגד המשטר הקומוניסטי. היא הלכה לעולמה בגיל 63 בעקבות כשל נשימתי וסיבוכים בתפקוד הלב

קובה לבשה שחור בסוף השבוע האחרון לאחר שלאורה פויאן, מייסדת ארגון האופוזיציה "נשים בלבן" (Damas de Blanco), הלכה שלשום לעולמה בגיל 63. ארגונה של פויאן ייצג נשים של אסירים פוליטיים, ובמשך כעשור היא הובילה מדי שבוע הפגנות נגד המשטר הקומוניסטי באי המבודד.

 

עוד בערוץ החדשות :

 

קרובי משפחה, נציגי ממשלה ודיפלומטים התכנסו בביתה של פויאן בהוואנה כדי לחלוק לה כבוד אחרון. את פניהם קיבל בעלה של פויאן, אקטור מסדה. מסדה היה אסיר פוליטי בקובה ושוחרר מהכלא בניגוד לרצונו, כחלק ממהלך לשחרור מתנגדי ממשל הכלואים מאחורי סורג ובריח. גם ארה"ב הצטרפה למנחמים וממשרד האינטרסים שלה בבירה הקובנית שלח לביתה של פויאן זר פרחים.

 

שמונה שנות מאבק בממשלה הקומוניסטית. פויאן (צילום: AP) (צילום: AP)
שמונה שנות מאבק בממשלה הקומוניסטית. פויאן(צילום: AP)

 

"מדובר בהפסד פיזי עבורנו. זה לא קל במיוחד בשבילי משום שהיינו ביחד בשמונה השנים האחרונות".

כך סיפרה ברתה סולר, חברתה של פויאן ומי שסייעה לה להקים את "נשים בלבן" בשנת 2003 כדי לשחרר את בעליהן ו-73 אסירים פוליטיים אחרים מהכלא הקובני.

 

וירוס קטלני פגע בדרכי הנשימה

פויאן מתה שלשום בערב מכשל נשימתי וסיבוכים בתפקוד הלב שבוע לאחר שאושפזה בבית חולים בגלל וירוס קטלני שפגע בדרכי הנשימה שלה. קרובי משפחתה של פויאן סיפרו כי הרופאים בבית החולים ניסו להחיות אותה במשך שעה, אך מאמציהם לא נשאו פרי בסופו של דבר.

 

ביקשה לשרוף את גופתה ולפזר מחצית מאפרהּ בעיר הולדתה. פויאן (צילום: AP) (צילום: AP)
ביקשה לשרוף את גופתה ולפזר מחצית מאפרהּ בעיר הולדתה. פויאן(צילום: AP)

 

בחדר המגורים בביתה של פויאן, שבמשך שנים נשא את דיוקנותיהם של מסדה ו-74 עמיתיו האסירים, רק ציור אחד הוצג לראווה בשבת האחרונה - של פויאן ולצדו הונחו נרות ופרחים רבים. מסדה וחבריו שוחררו מוקדם יותר השנה בעקבות הסכם שהושג בין הכנסייה הקתולית לשלטונות בקובה. כאמור, הוא שוחרר על אף שסירב לצאת לחופשי כל זמן שהממשלה מטילה לדבריו מגבלות על חירותו.

 

גופתה של פויאן נשרפה על פי בקשתה ומחצית מאפרהּ הועבר לעיר הולדתה מנזנילו במזרח קובה. המחצית השנייה נותרה בביתה בהוואנה. "אנחנו הולכים לעשות מה שהיא ביקשה ולפזר את אפרה בשדה פרחים", אמרה מסדה, בעלה של המנוחה.

 

"נשים בלבן" קיימו מדי יום ראשון מחאה שקטה לשחרור אסירי המצפון שנעצרו לדבריהן בשל דעותיהם נגד המשטר בהוואנה. חברות הארגון מתמודדות זה שנים עם מעצרים שרירותיים, משפטים מזורזים, הטרדות והגבלות מצד השלטונות. אפילו לאחר שהשיגו את מטרתן והביאו לשחרור בעליהן האסורים, המשיכו פויאן ו"נשים בלבן" להפגין נגד הממשלה שפוגעת בזכויות אדם ואזרח בסיסיות כמו חופש ביטוי, חופש תנועה והזכות להתאסף.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
האשה בלבן. לאורה פויאן
צילום: AP
ארגון האופוזיציה הוקם לאחר מאסרו. הקטור מסדה, בעלה של פויאן
צילום: AP
פוגע בחופש הביטוי? ראול קסטרו
צילום: רויטרס
מומלצים