שתף קטע נבחר

מכירות המזון בראש השנה עלו למרות המחאה

המחירים בחג היו גבוהים לעומת החג בשנה שעברה, אך המחאה מיתנה את עליות המחירים שהשתוללו בשאר השנה. החג התאפיין בהרבה יותר מבצעים: תנובה, מכרה פי 2.6 יותר מוצרים במבצע לעומת ראש השנה אשתקד. נתח השוק של הרשתות המוזלות המשיך לעלות והצרכנים מצהירים: נמשיך לקנות בזול

בראש השנה המחאה הביאה לעלייה במכירות מוצרי מזון, לפריחה במבצעים ולהתמתנות בעליות המחירים: מכירות המזון עלו בראש השנה תשע"ב (28 בספטמבר – 1 באוקטובר 2011) לעומת ראש השנה אשתקד (15 באוגוסט – 11 בספטמבר 2010), כך עולה מניתוח נילסן, על מגמות בשוק מוצרי הצריכה השוטפת בישראל.

 

 

על אף המחאה החברתית, המכר הכספי בחג השנה היה גבוה לעומת המכר הכספי בחג אשתקד. ענפי טיפוח וניקיון ירדו במכר, לכן העלייה במכר הכספי הכללי, בכל הענפים יחד, הונעה על-ידי ענף המזון. מדובר בשינוי מגמה שכן ראש השנה בשנה שעברה, 2010, היה חלש יותר מראש השנה ב-2009.

 

מגמה דומה נצפתה מבחינה כמותית: ענף המזון משך את כלל הענפים שנבדקו לצמיחה חיובית בעוד ששאר הענפים מציגים ירידות. לא מן הנמנע שמדובר בהשפעה של המבצעים שהתרבו מאוד בראש השנה הנוכחי, לעומת ראש השנה אשתקד, בהשפעת המחאה הצרכנית.


צמיחה חיובית בראש השנה 2010 לעומת ראש השנה 2011

צמיחה חיובית בראש השנה 2010 לעומת ראש השנה 2011
ענף מגמה כספית מגמה כמותית
כלל הענפים 2.2% 1.3%
מזון 3.1% 2.3%
משקאות 0.7% 1.7%-
טיפוח הפרט 0.3%- 2%-
טיפוח הבית 2.2%- 2.5%-

 


השוואת ראש השנה 2010 לעומת 2009 וראש השנה 2011 לעומת 2010 בכל הענפים

השוואת ראש השנה 2010 לעומת 2009 וראש השנה 2011 לעומת 2010 בכל הענפים
  2010-2009 2011-2010
שיעור שינוי כספי 1.7%- 2.2%
שיעור שינוי כמותי 2.3%- 1.3%

 

הנתונים מכסים 97% מהשוק המבורקד (לא כולל מגזר ערבי), הכולל נתוני רשתות שיווק ופארמים (לא כולל טיפוח הפרט בפארמים) ונתוני שוק פרטי: רשתות שיווק עצמאיות ומינימרקטים פרטיים מבורקדים.

  

המחירים ירדו לעומת שאר השנה אך עלו לעומת החג אשתקד

היכן המחאה כן השפיעה? במחירים. המחירים בחג השנה היו גבוהים מעט לעומת ראש השנה ב-2010, זאת לעומת שאר השנה, בה ניכרת עליית מחירים אינטנסיבית ברוב התחומים ובעיקר במזון. כלומר, אפשר לומר שבראש השנה שנחגג ב-2011 היתה ירידת מחירים לעומת שאר 2011, אך לא לעומת ראש השנה שנחגג ב-2010.

 

אפשר בהחלט לומר שבזכות המחאה הצרכנית חלה בראש השנה השנה התמתנות בעליות המחירים ברוב הקטגוריות המובילות, שהותירה את המחיר המשוקלל של מוצרי המזון כמעט ללא שינוי. המחיר המשוקלל הוא המכר הכספי ביחס למכר הכמותי, שנותן ביטוי לשינויים בתמהיל הקנייה של הצרכנים במשק.

מחיר משוקלל, שיעור שינוי לעומת תקופה מקבילה אשתקד. מקור הנתונים: נילסן ()
מחיר משוקלל, שיעור שינוי לעומת תקופה מקבילה אשתקד. מקור הנתונים: נילסן

 

ניתן לראות בטבלה שמחירי המזון המשוקללים אמנם עלו ב-0.8% בין ראש השנה ב-2010 לראש השנה ב-2011, אך מדובר בעלייה מתונה במחירים לעומת העלייה התלולה בשאר השנה: שכן מתחילת 2011 חלה עלייה של 3.5% במחיר המשוקלל בענף המזון.

 

גם בטיפוח הבית, ראש השנה ב-2011 היה יקר יותר ב-0.3% מראש השנה ב-2010, אך זול יותר לעומת שאר חודשי 2011, שנה בה חלה עלייה של 2.2% במחירים בענף טיפוח הבית. לעומת זאת, בענף המשקאות, המחיר המשוקלל ממשיך לעלות גם בראש השנה (עלה ב-2.4% בחג 2011 לעומת חג 2010) אם כי פחות מאשר העליות במחירים בענף מתחילת השנה (4.5%).

 

בענף טיפוח הפרט המחיר המשוקלל בראש השנה 2011 עלה אף יותר לעומת חג 2010 - ב-1.8%, אך בענף זה, בניגוד לענפים אחרים, המחיר מתחילת השנה נותר כמעט ללא שינוי (עלייה של 0.2%) לעומת אשתקד. כלומר בענף זה לא היתה עלייה גדולה במחירים במהלך השנה, אך דווקא בחג המחירים לא היו אטרקטיביים כבחג אשתקד.

 

העליות מגיעות מקטגוריות כגון מגבונים לתינוק, או מברשות שיניים זאת למרות ירידות מחיר בקטגוריה המובילה: חיתולים.

 

במקביל, נתח השוק של הרשתות המוזלות המשיך לעלות מ-43.7% בראש השנה שנחגג ב-2009 ל-44.3% בראש השנה ב-2010 ל-45.9% בראש השנה ב-2011. השנה, העלייה היתה על חשבון המינימרקטים הפרטיים (ירידה של 1.7% מאז 2009) והסופרמרקטים (ירידה של 1.1% מאז 2009). פורמטים חרדיים התחזקו מעט כמו גם חנויות הנוחות היקרות.

כלל הענפים: נתחי שוק רשתות השיווק, כספי, ראש השנה 2009-11. מקור הנתונים: נילסן ()
כלל הענפים: נתחי שוק רשתות השיווק, כספי, ראש השנה 2009-11. מקור הנתונים: נילסן

 

המותג הפרטי ממשיך להתחזק עם נתח שוק כספי של 5.9% וכמותי של 7% נכון לאוגוסט 2008, כשההאצה היא בעיקר בתחום טיפוח הבית והפרט, וישנה סטגנציה במשקאות. ישנה מגמה דומה גם בכספי וגם בכמותי.

 

מכר מבצעים גבוה, בעיקר אצל תנובה

כתוצאה ישירה של המחאה החברתית, ראש השנה 2011 ניכר במכר מבצעים גבוה. שיעור המכר תחת מבצע גדל משמעותית בחג השנה לעומת השנה שעברה. ב-2010 שיעור המכר במבצע היה 22%, בעוד שב-2011 – 34% - פי 1.5.

כלל הענפים: התפלגות מכר כספי למבצע ואינו תחת מבצע, כספי, ראש השנה 2009-11. מקור הנתונים: נילסן ()
כלל הענפים: התפלגות מכר כספי למבצע ואינו תחת מבצע, כספי, ראש השנה 2009-11. מקור הנתונים: נילסן

 

אצל תנובה, שיעור הממכר הכספי תחת מבצע בראש השנה 2011 זינק פי 2.6. בעוד שבראש השנה 2010 שיעור הממכר תחת מבצע של תנובה עמד על 12%, בראש השנה 2011 הוא עמד על 32%.

 

במקביל, תנובה איבדה נתח שוק כספי כללי בעקבות המחאה, אחרי שירד מ-15.3% בחג שעבר ל-14.3% בחג השנה. על חשבונה מתחזקים בנתח שוק כספי בחג שטראוס, שופרסל (כמשווקת מותג פרטי) והיצרנים הקטנים. אסם ירדה ב-1% בנתח השוק הכספי.

 

לא רק תנובה עלתה בממכר הכספי תחת מבצע בראש השנה תשע"ב. גם שטראוס עלתה בממכר הכספי תחת מבצע פי 1.5 מ-20% בראש השנה תשע"א ל-33% בראש השנה תשע"ב; ויפאורה עלתה מאוד במכר הכספי של מוצרים תחת מבצע מ-25% בראש השנה 2010 ל-47% בראש השנה 2011. אצל סנו המצב נותר סטטי: 30% מהמכר הכספי בחג השנה היה תחת מבצע בדיוק כמו בחג בשנה שעברה.

שיעור מכר כספי תחת מבצע, כלל השוק ויצרנים מובילים, ראש השנה 2010-11. מקור הנתונים: נילסן ()
שיעור מכר כספי תחת מבצע, כלל השוק ויצרנים מובילים, ראש השנה 2010-11. מקור הנתונים: נילסן

 

מכירות הקוטג' ירדו עוד יותר בחג

בתחום המזון, בהשוואה של ראש השנה לעומת שאר 2011, נראה כי בקניות לחג השנה ממשיכות המגמות שנצפו במהלך השנה ואף מתחזקות: קטגוריות שהציגו מתחילת השנה ירידות במכר מציגות בין החגים ירידות חדות יותר.

  

חלב טרי לשתייה שמכירותיו פחתו במהלך השנה ב-1%, ירד במכר בראש השנה ב-4%. קוטג' שהמכר שלו ירד ב-7% במהלך השנה, התדרדר לירידה של 19% במכירות החג. יש ירידה של 19% במכר מים מינרליים ומזוככים בראש השנה לעומת ירידה של 5% במהלך השנה. במנות עיקריות בשריות קפואות חלה ירידה של 6% במכר בחג לעומת ירידה של 1% במהלך השנה.

 

קטגוריות שהמכר שלהן עלה במהלך השנה, צמחו אף יותר בחג. המכר הכספי של טבלאות שוקולד למשל עלה ב-24% בראש השנה, לעומת עלייה של 13% במהלך השנה. מגמה דומה של צמיחה במהלך השנה שמתחזקת בחג, אפשר לראות בשמן, יינות, קפה, עוגיות ושימורי דגים.


מזון: צמיחה של קטגוריות מובילות, ראש השנה 2011, מיליוני שקלים ושיעורי שינוי

מזון: צמיחה של קטגוריות מובילות, ראש השנה 2011, מיליוני שקלים ושיעורי שינוי
מוצר מכירות כספיות ראש השנה 2011 שיעור השינוי במכר בראש השנה 2011 לעומת החג אשתקד שיעור השינוי במכר לעומת שאר השנה מה קרה
משקאות מוגזים 123 0% 3% המכירות עלו במהלך השנה אך לא בראש השנה
חלב שתייה טרי 101 4%- 1%- המכירות ירדו במהלך השנה ועוד יותר בראש השנה
קוטג' 42 19%- 7%- המכירות ירדו במהלך השנה ועוד יותר בראש השנה
מים מינרלים ומזוככים 40 19%- 5%- המכירות ירדו במהלך השנה ועוד יותר בראש השנה
יוגורט עם פרי 38 14%- 7%- המכירות ירדו במהלך השנה ועוד יותר בראש השנה
קפה נמס תחליפי קפה ותערובות קפה 40 16% 5% המכירות עלו במהלך השנה ועלו עוד יותר בראש השנה
טבלאות שוקולד 32 24% 13% המכירות עלו במהלך השנה ועלו עוד יותר בראש השנה

בקטגוריות הטיפוח - ישנה מגמה מעורבת. בעוד חלק מקטגוריות הניקוי (ניקוי רצפה וכלים) מציגות צמיחה במכר בראש השנה הזה לעומת ראש השנה 2010, שאר הקטגוריות מציגות ירידה או סטגנציה (שקיות אשפה, חומרי ניקוי כללי).

 

הקטגוריה הנמכרת ביותר, חיתולים, מציגה עלייה במכר של 1% במהלך השנה וזינוק של 11% במכר בראש השנה השנה לעומת ראש השנה ב-2010.

 

קטגוריית ניקוי רצפה עלתה ב-9% במכר בחג הזה לעומת החג בשנה שעברה, וזאת בעוד שהמכר שלה בכלל השנה עלה רק ב-1%. לעומת זאת בשקיות אשפה היתה מגמה מעורבת: צמיחה של 2% במכר במהלך השנה לעומת ירידה של 1% במכר ראש השנה הזה לעומת השנה שעברה. בסבון נוזלי המכר ירד במהלך השנה ב-2% ובחג ירד עוד יותר ב-5% לעומת החג שעבר.


טיפוח הבית והפרט – צמיחה של קטגוריות מובילות, ראש השנה מיליוני שקלים ושיעור שינוי

טיפוח הבית והפרט – צמיחה של קטגוריות מובילות, ראש השנה מיליוני שקלים ושיעור שינוי
מוצר מכירות כספיות ראש השנה 2011 שיעור השינוי במכר בראש השנה 2011 לעומת החג אשתקד שיעור השינוי במכר לעומת שאר השנה מה קרה
חיתולים 38 11% 1% המכירות עלו במהלך השנה ועלו הרבה יותר בראש השנה
נייר טואלט 30 2%- 3% המכירות עלו במהלך השנה וירדו בראש השנה
מרככי כביסה נוזליים 19 1% 6% המכירות עלו במהלך השנה ועלו פחות בראש השנה
משחות שיניים 18 4% 1%- המכירות ירדו במהלך השנה ועלו בראש השנה
ניקוי אשפה וניאגרה 10 6%- 3%- המכירות ירדו במהלך השנה וירדו עוד יותר בראש השנה
מוצרים כלליים לבית 8 9%- 14%- המכירות ירדו במהלך השנה וירדו פחות בראש השנה
שקיות אשפה 7 1%- 2% המכירות עלו במהלך השנה וירדו בראש השנה

 

הצרכנים: נמשיך לקנות מוצרי מזון זולים יותר

ומה חושב הצרכן הישראלי על קניותיו? אפשר לדלות נתונים אלה מסקר אינטרנט שנערך בקרב יותר מ-28 אלף צרכנים מ-56 מדינות ברחבי העולם, בין 31 באוגוסט עד 16 בספטמבר 2011.

 

ב-40% מהצרכנים הישראלים שהשתתפו בסקר חושבים שהמדינה נמצאת כרגע במיתון ורק שביעכית מהם אופטימיים לגבי יציאתה מהמיתון בשנה הבאה. זה השיעור הגבוה ביותר מתחילת השנה.

 

בהתאם לרוח התקופה, הצרכנים מצהירים כי על מנת לצמצם בהוצאות משק הבית הם קונים מותגי מזון זולים יותר. עם זאת, הם מצמצמים פחות בשאר הדברים, לרבות דברים הנחשבים כ"פינוקים" (בילויים, בגדים חדשים, הזמנות טייק אווי וכו') נראה כי מבחינת הצרכנים המחאה מתמקדת בתחום קניות המזון: 51% אמרו שהם קונים מותגי מזון זולים יותר לעומת 41% ברבעון ה-1 של 2011.

 

רוב משתתפי הסקר אמרו כי קניית מוצרי מזון זולים יותר תימשך גם כשישתפרו התנאים הכלכליים. כמו כן, אמרו כי ימשיכו בצמצום ההוצאות על החשבונות השוטפים (חשמל, גז, טלפון).

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המקצוענים
תנובה. ירדה בנתח שוק, הגבירה מבצעים
צילום: אוהד צויגנברג
המחאה מיתנה את ירידת המחירים
עיצוב: ברוך ריכטר
מכירות הקוטג' ירדו בחג
צילום: גיל יוחנן
מומלצים