שתף קטע נבחר

חיזוק ערבי במועצת הביטחון: פקיסטן ומרוקו נבחרו

הגוף החזק ביותר באו"ם מתרענן עם חמש חברות חדשות שיכהנו שנתיים. לבנון, שפעלה רבות נגד ישראל, תפנה את הכיסא ב-1 בינואר, אבל במקומה יצטרפו מרוקו ופקיסטן. מוקדם לקבוע איך זה ישפיע על ההכרה במדינה פלסטינית

העצרת הכללית של האו"ם בחרה הערב (יום ו') חמש חברות חדשות לגוף הביצועי המוביל של הארגון, מועצת הביטחון. בין חמש החברות החדשות יש שתיים מוסלמיות - פקיסטן ומרוקו, ולצדן נבחרו גם טוגו וגואטמלה. אחת משתיים, סלובניה או אזרבייג'ן, תשלים את החמישייה החדשה.

 

המדינות שנבחרו היום יצטרפו למועצה ב-1 בינואר 2012, ויכהנו בה שנתיים כחברות לא-קבועות. בנוסף להן יהיו חברות בשנה הקרובה במועצה חמש חברות לא-קבועות אחרות: קולומביה, גרמניה, הודו, פורטוגל ודרום אפריקה. לצד אלה ימשיכו לכהן חמש החברות הקבועות, שלהן גם זכות וטו: ארה"ב, רוסיה, סין, בריטניה וצרפת.

 

מועצת הביטחון. השגריר הישראלי התחבק עם הטוגולזי (צילום: AFP) (צילום: AFP)
מועצת הביטחון. השגריר הישראלי התחבק עם הטוגולזי(צילום: AFP)

 

פקיסטן נבחרה למועצת הביטחון כנציגת המדינות המוסלמיות. מרוקו נבחרה אליה יחד עם טוגו כנציגת אפריקה, והן יחליפו את גבון וניגריה, הנציגות היוצאות של היבשת. מרוקו, שכבר הייתה חברה במועצת הביטחון לפני עשרים שנה, נחשבת נוחה יחסית לישראל בהתחשב בהיותה מדינה ערבית. עם זאת, גם אם תהיה גמישה יחסית מאחורי הקלעים, בפעולותיה היא עדיין תצטרך ליישר קו עם הליגה הערבית.

 

גואטמלה תחליף במועצה את ברזיל כנציגת מדינות אמריקה הלטינית, וסלובניה או אזרבייג'ן תחליף את בוסניה כנציגת מדינות מזרח אירופה. מי שתסיים את כהונתה כחברה לא-קבועה במועצת הביטחון ב-1 בינואר היא לבנון, שהרבתה לפעול נגד ישראל ואף הייתה ממקדמיה המובילים של בקשת הפלסטינים מהאו"ם להכיר במדינתם.

 

הודו ופקיסטן סביב שולחן אחד

תוצאה פיקנטית במיוחד של ההצבעה הערב היא שהודו ופקיסטן ימצאו את עצמן מתחילת השנה הבאה סביב שולחן אחד במועצת הביטחון. אף שבין שתי היריבות הגדולות אין כעת מלחמה, המתיחות ביניהן נשמרת כל העת, ולמרות שיחות השלום בהודו ממשיכים להאשים ארגוני טרור הפועלים מעומק פקיסטן בביצוע פיגועים בשטחה. הפיגוע הגדול והמפורסם בהם בשנים האחרונות היה מתקפת הטרור במומבאי בשלהי 2008.

 

חודש אחד אחרי שישראל והפלסטינים נאבקו על כל קול במועצת הביטחון, וניסו לשכנע מדינות כמו ניגריה וגבון להצביע בעדם, קשה עדיין לקבוע כיצד ישפיע על ישראל ההרכב החדש של המועצה. לפי דיווחים מרמאללה, הפלסטינים מעוניינים להביא את שאלת המדינה הפלסטינית להצבעה במועצה ב-29 בנובמבר, קרי - עדיין במהלך כהונת ההרכב הנוכחי של מועצת הביטחון. כך או כך, נזכיר, גם אם הפלסטינים ישיגו את התמיכה הדרושה להם - תשע מדינות שיצביעו בעד הכרה במדינתם, ארה"ב הבטיחה להטיל וטו על המהלך.

 

השגריר הישראלי רון פרושאור. "אל תדאגו לאינטרסים צרים" (צילום: שחר עזרן) (צילום: שחר עזרן)
השגריר הישראלי רון פרושאור. "אל תדאגו לאינטרסים צרים"(צילום: שחר עזרן)

 

שגריר ישראל באו"ם, רון פרושאור, שהשתתף היום בהצבעות השונות, נפגש והתחבק עם שרי החוץ של טוגו וגואטמלה שזכו במושבים במועצת הביטחון. פרושאור נפגש גם עם שר החוץ המרוקני, שאותו הוא מכיר היטב מתפקידיו הקודמים כמנכ"ל משרד החוץ וכשגריר בבריטניה.

 

"היחסים והקשר החם והמיוחד בין העמים הישראלי והמרוקני החלו עוד בימי המלך חסן השני, ונמשכים עד היום", אמר פרושאור, והדגיש: "על המדינות המצטרפות להבין כי בבחירתן ניתנה להן הזכות ולצדה אחריות עצומה לקדם נושאים בינלאומיים חשובים, מעבר לאינטרסים הפוליטיים הצרים שלהן. אני מקווה שהמדינות המצטרפות יתנו מענה לנושאים הבוערים המונחים בפני מועצת הביטחון, לרבות המאמצים של איראן להשיג נשק גרעיני והטבח הברוטלי שמבצע נשיא סוריה, בשאר אסד, בבני עמו".

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
תתחדשי. מועצת הביטחון
צילום: AFP
מומלצים