שתף קטע נבחר

מיקי איתן: פיילוט הביומטרי לא בודק אבטחה כלל

בעקבות הפרסום מהבוקר על פיענוח דליפת מרשם האוכלוסין, ולאחר עיון בפרוטוקול הסודי של הניסוי לביומטרי, השר המופקד על שיפור השירות הממשלתי לציבור מבקש לעצור מיידית את הפיילוט להקמת מאגר ביומטרי בישראל

השר מיכאל איתן קורא ליועץ המשפטי לממשלה לעצור את הקמת המאגר הביומטרי, שאמור להתחיל בחודש הקרוב. זאת בעקבות הפיילוט הבעייתי שלו, לפי איתן, ובעקבות פיענוח פרשת הדלפת מאגר מרשם האוכלוסין שהתפרסם הבוקר (ב'). בשבועות הקרובים אמור להתחיל ניסוי שבו ייאספו טביעות אצבע וצילומי פנים ממוחשבים, שבאמצעותם תונפק תעודת זהות אלקטרונית. הפרטים של האזרחים שיתנדבו לניסוי יישמרו במאגר מידע, שנחיצותו נתונה במחלוקת, ושהיכולת שלו לשמור על פרטיות האזרחים מוטלת בספק.

 

עוד ב-ynet מחשבים:

 

"המדינה בונה פצצת זמן שתתפוצץ לכולנו בפנים", אומר הבוקר איתן, "אין חולק על כך שהמאגר הביומטרי מסוכן, אבל מבטיחים לנו הבטחות שווא על מאגר סגור הרמטית ואבטחה חסרת תקדים. מי יתקע לידנו שלא יהיו עובדים ממורמרים גם בין עובדי המאגר הביומטרי שיפיצו את טביעות האצבע וצילומי הפנים של כולנו לכל עבר?" הרשות למשפט, טכנולוגיה ומידע חשפה הבוקר כי לאחר חקירה שארכה כשנה נעצרו בחודשים האחרונים שישה חשודים בהפצת מאגר האוכלוסין של מדינת ישראל באינטרנט בשנת 2006. בחקירה התברר כי את המאגר הדליף עובד קבלן של משרד העבודה והרווחה שהייתה לו גישה למאגר, ושפוטר מאז בגלל עבירות אחרות.  

 

ברשות האוכלוסין, שאחראית על המאגר הביומטרי, אומרים כי אין קשר בין שני המאגרים, וכי המאגר הביומטרי "בחזקת סודי ביותר ואין ממנו כל נתיב תקשורת לגופים חיצוניים". ברשות עוד אומרים כי רק תינת גישה רק לבודדים, "תחת סיווג בטחוני מחמיר והרשאות קפדניות". ההבטחה לא מניחה את דעתו של איתן, שאמר "אני מקווה כי כעת ילמד הלקח וכי תיערך רביזיה כוללת בכל הקשור למאגר הביומטרי המסוכן וחסר התועלת הזה".

 

"הרשות לאוכלוסין, במקום להסביר שיש לה שיטות יותר טובות לאבטחה, לא מראה מה התועלת של התהליך", אומר איתן ל-ynet, "הם לא מתחייבים לגלות איקס אחוזים יותר פשעים. גם לא באמצעות סיומלציות". הצורך העיקרי במאגר, שעלה בדיונים על החוק היה מניעת הרכשות כפולות, כלומר הוצאת שתי תעודות זהות על ידי אדם אחד. איתן מודה כי זה צורך ראוי, אבל טוען כי יש דרכים למנוע את העניין כמו תשאול מקיף יותר של מי שמגיע להנפיק תעודה.

 

עו"ד אבנר פינצ'וק, ראש תחום פרטיות ומידע באגודה לזכויות האזרח, אמר על הפרשה, "הפענוח של הפריצה למאגר מרשם האוכלוסין היא אות אזהרה לכל תושבי ישראל: אל תתנו טביעת אצבע למי שלא ידע לשמור על נתונים אישיים רגישים הרבה פחות".

 

פיילוט בעייתי

הפיילוט למאגר הביומטרי שיימשך שנתיים היה אמור לשמש כפשרה בין המצדדים במאגר הביומטרי למתנגדים לו, והוא נועד לבחון את היכולת של רשות האוכלוסין להקים מאגר כזה ולהגן עליו. תוצאות הניסוי אמורות לקבוע אם יוקם מאגר ביומטרי, או שהתמונות וטביעות האצבע יישמרו רק על התעודות שיוחלקו לאזרחים. החוק קובע כי תפקיד הפיילוט יאפשר "בחינה מהימנה וקונקרטית בתנאים הקיימים במדינת ישראל של אופן יישום החוק על כל מרכיביו," ויבחן את "נחיצות קיומו של מאגר ביומטרי ומטרותיו, את המידע שיש לשמור במאגר ואת אופן השימוש בו".

 

איתן פנה לאחרונה ליועץ המשפטי לממשלה בבקשה לדחות את הקמת המאגר. איתן אומר כי הצו להתחלת הפיילוט, שאושר בחודש יוני האחרון,"בלתי סביר ואינו מקדם את המטרות שנקבעו בחוק". איתן כתב גם כי בפרוטוקול הניסוי שנשלח אליו, בסעיף מטרות הניסוי נקבע בניגוד למה שנקבע בחוק, "המטרה הראשית של תקופת המבחן היא בחינת המאגר ככלי למניעת הרכשות כפולות" - דבר העומד לדברי איתן בניגוד לסעיף הפיילוט בחוק. 

 

"לא היה שום תהליך של בחינה רציונלית פשוטה של עלויות, סיכונים מול סיכויים ותועלות", מוסיף איתן, "הפיילוט צריך להראות שיש תועלות במאגר ואפשר באמצעות המאגר להגיע לתועלות. שיראו בצורה מושכלת שיתפסו יותר פושעים ויצילו את המדינה מטרור, שיראו לי איך בעזרת סימולציות".

 

היה אמור להתמנות צוות מקצועי שיבחן את העניין אך בצו נקבע כי ראש רשות האוכלוסין והסטטיסטיקאי הממשלתי מרכיבים את הצוות הזה. "הולכים לזה בצורה של חלטורה. דובר שיוקם צוות מקצועי, אבל לא עושים את זה", אומר איתן. בלשכתו של השר אומרים כי הפרוטוקול סודי ולא ניתן לחשוף אותו לציבור על מנת להגן על המאגר הביומטרי, אך איתן מוסיף במכתב ליועץ המשפט ומצביע על מה שחסר בו. בין השאר, אומר איתן, אין התייחסות לעלות המאגר, תפעולו ואבטחתו, סיכונים בדליפה שלו, הערכות בדבר שימוש בלתי חוקי בו, איומי אבטחה, שימוש באפשרויות חלופיות, השוואה למקרים דומים בעולם ועוד.

 

"הפרויקט שזכה לביקורת חריפה של מבקר המדינה", כתב איתן, "ימשיך לככב גם בדוחות הבאים ומשלם המיסים ימשיך לממן את 'הפיל הלבן' המכונה המאגר הביומטרי שיפגע קשות בפרטיותם של אזרחי ישראל ללא כל הצדקה".

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
איתן: לעצור את המאגר
צילום: נועם מושקוביץ
מומלצים