שתף קטע נבחר

ההסתדרות: שביתה כללית במשק החל מיום שני

האוצר וההסתדרות לא הגיעו להסכמה בנושא צמצום תופעת עובדי הקבלן - ויו"ר ההסתדרות הכריז על שביתת ענק במשק. "כנראה שעבור פקידי האוצר קליטת עובדי קבלן היא כמו המרת דת", אמר עיני. השביתה תכלול את משרדי הממשלה והרשויות המקומיות, שדות התעופה והנמלים וגם את האוניברסיטאות

העבודה במשק תושבת ביום שני הקרוב (7.11) החל מהשעה שש בבוקר; כך הודיע הערב (ב') יו"ר ההסתדרות עופר עיני , לאחר משא ומתן שלא צלח עם ראשי האוצר  לצמצום תופעת עובדי הקבלן.

 

 

ראש ההסתדרות עיני קיבל את ההחלטה על השביתה בתום התייעצויות שקיים עם הגורמים המקצועיים בארגון. ישיבות המו"מ שהתקיימו במשך השבוע האחרון בין הארגון לאוצר בעניין דרישת ההסתדרות לצמצום מספר עובדי הקבלן באמצעות העברת חלק ניכר מהם להעסקה ישירה, הגיעו למבוי סתום.

 

המאבק בתופעת הקבלנות בכ"א: צפו בעיני מכריז על סכסוך עבודה 

 

השביתה ביום שני תכלול חלקים גדולים במגזר הציבורי - לרבות שדה התעופה, נמלי הים, רשויות מקומיות ומשרדי ממשלה. ההסתדרות אף מתכוונת להשבית מקומות עבודה במגזר הפרטי. הודעה מדויקת על מקומות העבודה שישתתפו בשביתה תפורסם על ידי ההסתדרות רק ביום ראשון. התאחדות הסטודנטים הארצית הודיעה גם היא על הצטרפות לשביתה, והיא תשבית את האוניברסיטאות וחלק מן המכללות.

 

"נוצר פה סוג של סחר עבדים" 

לפני פחות מחודש הכריז עיני על סכסוך עבודה כללי במשק, צעד הכרחי מבחינה חוקית לפני הפתיחה בשביתה. עיני דרש אז שהממשלה תפסיק ככל האפשר את העסקת עובדי הקבלן במשק. "לא יכול להיות צדק חברתי בלי התיחסות לעובדי הקבלן", אמר עיני. "יש פה עובדים שלכאורה עובדים אצל מישהו אחד, אך בפועל עובדים אצל מישהו אחר שמקבל עליהם עמלת תיווך, נוצר פה סוג של סחר עבדים".

 

"אני שמח שלאורך כל השדרה (שדרות רוטשילד - ת"ז) שמעתי עשרות אנשים, אגודת הסטודנטים, תנועות נוער, שרים וח"כים - ולא היה אחד שאמר שהנושא הזה לא צודק. הצדק החברתי הגדול ביותר הוא לטפל בעובדי הקבלן", אמר עיני.

 

הפגנת עובדות ניקיון באוניברסיטת בן גוריון (צילום: בועז ארד) (צילום: בועז ארד)
הפגנת עובדות ניקיון באוניברסיטת בן גוריון(צילום: בועז ארד)

 

היום אמר יו"ר ההסתדרות כי "שביתה הינה המוצא האחרון, אולם לא נותרה ברירה אחרי שמשרד האוצר הודיע אתמול שאין בכוונתו להעסיק עובדי קבלן בהעסקה ישירה ובכך לצמצם את התופעה המבישה שהשתרשה בחברה הישראלית ויצרה מעמדות של עובדים במקרים רבים ללא הצדקה, כאשר המטרה והתוצאה היחידה היא לפגוע בעובדים הללו".

 

לפי הודעת ההסתדרות, עיני התרשם במהלך המו"מ כי ראש הממשלה,  בנימין נתניהו, מעוניין לצמצם את התופעה ולהגיע להסכם עם ההסתדרות והמעסיקים. "אני מקווה שראש הממשלה ימשיך לעשות כל מאמץ כדי לגבש הסכמה ולמנוע את השביתה", אמר עיני. "לצערי, כרגע משרד האוצר בולם כל אפשרות להגיע להסכמה. קליטת עובדים במדינה היא מאוסה בעיניהם. זה לא תואם את האידיאולוגיה השלטת. בעיניהם לקלוט עובדי קבלן זה כמו להכניס חזיר לבית כנסת. זו המרת דת".

 

עוד הוסיף עיני כי השביתה למען עובדי הקבלן היא הביטוי הכי מזוקק לסולידריות חברתית. "העובדים המאורגנים נאבקים למען העובדים הכי חלשים במשק ואני חושב שזו תעודת כבוד עבור העבודה המאורגנת".

 

איציק שמולי, יו"ר התאחדות הסטודנטים הארצית, מסר בתגובה להודעת ההסתדרות כי ההתאחדות מברכת את ההסתדרות על מאבקה העיקש למען עובדי הקבלן. "דגל עובדי הקבלן הוא דגל שהסטודנטים מניפים מזה שנים. אנחנו מברכים על כך שההסתדרות ויו"ר ההסתדרות נאבקים כדי למגר את התופעה הכעורה הזאת, ועובדים עמם בתיאום מלא", אמר שמולי. 

 

התאחדות הסטודנטים מסרה שהחל מיום שני גם הלימודים באוניברסיטאות ובחלק מן המכללות יושבתו, ובמקביל תקיים ההתאחדות פעולות מחאה בקמפוסים ובערים ברחבי הארץ. לפי הערכות, השביתה במערכת ההשכלה הגבוהה לא תימשך יותר מיום אחד.

 

יו"ר מרכז השלטון המקומי, שלמה בוחבוט, הורה ליועציו המשפטיים לפעול בכל הדרכים החוקיות כדי למנוע את השביתה, גם אם יצטרכו להגיש צו מניעה לבית הדין לעבודה, במטרה למנוע את השביתה עליה הכריזה ההסתדרות. "אנחנו, ראשי הרשויות, אנשים חברתיים וזכויות העובדים חשובות לנו. אנו מייחסים חשיבות רבה לזכויות הסוציאליות של עובדינו. אני רוצה להזכיר לכולם כי 'עובדי קבלן' זה מצב שנוצר בעשרים השנים האחרונות בהתנהלות הממשלה ובהסכמת ההסתדרות. צר לי, אך ההסתדרות ומשרד התמ"ת נרדמו בשמירה והפקירו את העובדים האלו בשני העשורים האחרונים".

 

400 אלף עובדי קבלן במשק

ההערכה היא שבמשק מועסקים כ-400 אלף עובדי קבלן וכוח אדם, רובם במגזר הציבורי - משרדי ממשלה ורשויות, ומיעוטם בחברות גדולות כמו הבנקים.

 

חוק חברות כוח האדם מחייב חברות שמעסיקות עובדים באמצעות חברות השמה לקלוט אותם תוך 9 חודשים כעובדים מן המניין. החוק מיושם אך המעסיקים מצאו דרך לעקוף אותו: מרבית העובדים מועסקים בחברות המוגדרות כ"קבלן חיצוני" ולכן החוק אינו חל עליהם. מרבית עובדי הקבלן מועסקים בשכר מינימום ורבים מהם סובלים מהלנות שכר ומפגיעות בתנאיהם הסוציאליים.

 

קיים ויכוח אם צורת ההעסקה הזאת בכלל חוסכת כסף למדינה, כיוון שהכסף שהממשלה משלמת לחברות עולה בחלק מהמקרים על הכסף שנחסך על חשבון העובדים. רבים מבעלי חברות הקבלן הם אנשים עם קשרים פוליטיים במפלגות ובעבר נחשפו לא מעט פרשות שבהם התברר כי הם זכו במכרזים כדי לתגמל אותם על פעילות פוליטית.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יו"ר הסתדרות, עופר עיני
צילום: ירון ברנר
מומלצים