שתף קטע נבחר

השביתה מחר: בנתב"ג, בבנקים ובאוניברסיטאות

ההסתדרות פירסמה את רשימת מקומות העבודה שיקחו חלק בשביתה. כל הבנקים ישבתו כמו גם הבורסה לניירות ערך, אגד, דן ורכבת ישראל. נתניהו: "צריך להגיע לפתרון שלא יפגע בכלכלת ישראל". עיני: קרה משהו בקיץ 2011

ההסתדרות פירסמה היום (א') את רשימת מקומות העבודה שישבתו החל ממחר - לרבות הפרקליטים שיצטרפו לשביתה בפעם הראשונה.

 

 

לאחר שהמו"מ הגיע למבוי סתום בתום פגישת יו"ר ההסתדרות עופר עיני ויו"ר אגף תקציבים באוצר, החלו ההכנות לקראת שביתה כללית במשק ממחר (ב') ללא הגבלת זמן.

 

ההסתדרות דורשת מהמדינה, מהרשויות ומהמעסיקים הפרטיים, בעקבות הפגנות מחאת האוהלים, לצמצם למינימום את העסקת עובדי הקבלן למינימום ולקלוט את רובם כעובדים מן המניין בשירות המדינה, ברשויות ובחברות פרטיות גדולות המעסיקות עובדי קבלן.

 

 (צילום: אלי אלגרט) (צילום: אלי אלגרט)
(צילום: אלי אלגרט)

 

 

הגופים שצפויים לקחת חלק בשביתה

בהודעה שפירסמה ההסתדרות מפורטים הגופים אשר צפויים לקחת חלק בשביתה. בניגוד לשביתות כלליות קודמות במשק בשנים הקודמות, השביתה תכלול הפעם לא רק את המגזר הציבורי כולו אלא גם חברות פרטיות גדולות

 

* בכל הרשויות המקומיות תחול שביתה כללית ויינתנו שירותי הצלה וחירום. באיגוד ערים לכיבוי אש והצלה - יינתנו שירותי חירום בלבד. ברשויות המקומיות לא תהיה קבלת קהל ועקרונית, גם לא ינקו את האשפה ברחובות - למעט, כמובן, בעיריות שבהן חברות קבלן פרטיות מבצעות את הניקיון.

 

ניסו לגשר
עיני ושטייניץ יפגשו במוצ"ש בניסיון למנוע שביתה / תני גולדשטיין
פגישתם היום הסתיימה ללא תוצאות. ההסתדרות הכריזה על שביתה כללית במשק החל מיום ב', למען עובדי הקבלן. הארגונים הכלכליים פנו בתגובה לבית הדין הארצי לעבודה. יו"ר הלשכה, שרגא ברוש: "פקידות האוצר מתבצרת בעמדותיה ומסרבת להבין את המחיר שנשלם"
לכתבה המלאה
* כל משרדי הממשלה והמוסדות ממלכתיים, ישבתו, כולל: הכנסת, משרדי הממשלה, משרד ראש הממשלה (לרבות הרבנות הראשית), רשות ההגירה, מינהל מקרקעי ישראל, הרשות הלאומית לבטיחות בדרכים, שירות התעסוקה והמוסד לביטוח לאומי.
 
לא יתקיימו מבחני נהיגה ולא ניתן יהיה לחדש דרכונים ותעודות זהות. מובטלים לא יחתמו בלשכות התעסוקה אף שהשביתה כן תיחשב כזמן אבטלה.

 

* בתי החולים הממשלתיים והעירוניים יעבדו במתכונת שבת. ניתוחים ובדיקות שאינם דחופים יידחו. מרפאות שירותי בריאות כללית ישבתו, מגן דוד אדום יענה לקריאות חירום והצלת נפשות.

 

* האוניברסיטאות, בכללן גם האוניברסיטה הפתוחה, ישבתו גם הן.

 

*סניפי דואר ישראל לא יפעלו.

 

* מעונות היום של ויצ"ו, נעמת ואמונה יושבתו. מעונות העובדים המופעלים על ידי הסתדרות העובדים הלאומית יעבדו כרגיל. 

 

* גני הילדים העירוניים (גני חובה וכן גני טרום-חובה וטרום-טרום חובה במקומות שבהם הם שייכים לעירייה) ישבתו, למעט ביישובי קו העימות בצפון הארץ ובדרומה ובחינוך המיוחד.

 

* רשת אורט ורשת עמל ישבתו אך לא תהיה שביתה בבתי הספר היסודיים והתיכונים. צפויים שיבושים בעבודת גני הילדים ובתי הספר היסודיים, כיוון שההסעות (למעט בחינוך המיוחד), השרתים והמזכירות ישבתו.

 

* רכבת ישראל וחברות התחבורה אגד ודן יושבתו. הרכבות לא יפעלו כלל ואילו האוטובוסים יפעלו עם עיכובים ותקלות, מאחר ורק חברי אגד ודן יעבדו, והעובדים השכירים לא.

 

* נמל התעופה בן גוריון יושבת החל מ-08:00, כמו גם נמלי חיפה, אשדוד ואילת. כל ההמראות, הטיסות, ההפלגות והעגינות יבוטלו.

 

* חברת חשמל, בתי הזיקוק לנפט ומקורות יעבדו במתכונת שבת.

 

* עוד יושבתו מוזיאון ארץ ישראל-ת"א, מוזיאון ת"א לאומנות, מוזיאון בית התפוצות ותיאטראות הבימה, הקאמרי ובית לסין וכן הטלוויזיה החינוכית. גם רשות שמורות הטבעו הגנים הלאומיים תשבות.

 

* קרן קיימת לישראל ומפעל הפיס יושבתו. פרקליטים צפויים לעבוד במתכונת חירום ולא יופיעו לדיונים, למעט ועדת חריגים.

 

* הבורסה לניירות ערך כמו גם הבנקים כולם לא יעבדו ויצטרפו לשביתה.

 

* ככלל, צפוי מתח רב ברשויות ממשלתיות ועירוניות שמעסיקות עובדי קבלן. ייתכן שחלק מעובדי הקבלן עצמם ישבתו וסביר להניח שההסתדרות תנסה לשבש את עבודתם ושמעסיקיהם יתלבטו אם להעסיק אותם.

 

* ייתכנו שביתות ושיבושים במקומות עבודה פרטיים, שעובדיהם או המעסיקים שלהם ייענו לקריאת מטה מאבק האוהלים להצטרף לשביתה. 

 

 

 

"האוצר טירפד את הפיתרון"

"מי שגורמים לשביתה הזו הם אך ורק אנשי האוצר", אמר עיני הבוקר ל-ynet. "נתניהו התנהל בצורה אחראית, ואפשר היה להגיע איתו להבנות. היו הבנות בדרך ומי שטרפד אותם הם אנשי האוצר".

 

בתשובה לשאלה מדוע ההסתדרות "נזכרה" רק כעת לטפל בבעיית עובדי הקבלן 25 שנה אחרי שנוצרה, ענה עיני: "קרה משהו בקיץ 2011. העם לא מוכן להמשיך בלי צדק חברתי וצדק חברתי לא יכול להתקיים במקום שבו יש עובדי קבלן מנוצלים והעסקה של עובדי קבלן בסדר גדול כל כך גדול".

 

בישיבת הוועדים והארגונים אמר עיני: "כשנכנסנו למאבק הזה, וצריך להודות הרי הרבה שנים אני מניח שאני לא לבד בעניין הזה, חלמנו שבאחד הימים נרים מאבק על עובדי הקבלן. אלא שמטבע הדברים ציבור האזרחים לא אוהב שביתה. שביתה זה דבר קשה, אני אעשה גילוי נאות – גם אני לא אוהב שביתה. אבל קרה משהו בקיץ 2011: סוף סוף העם בישראל בא ואמר בנושא שהוא בדמנו, הנושא החברתי".

 

"שמעתי את שר האוצר הבוקר משווה אותנו לשוודיה", אמר עיני. "אתם יודעים מה? הנה, מול התקשורת, שר האוצר – אני מוכן להיות שווה לשוודיה אבל מלא, תרים את הכפפה שאתה זרקת . וכדי לסבר את האוזן – בשוודיה רק אחוז וחצי מהעובדים הם עובדי קבלן ואצלנו 20 אחוז".

 

"אני קורא לרה"מ: עד מחר בשש בבוקר יש הרבה זמן. תגלה מנהיגות ולך איתי על הדבר שלפחות נתת לי להאמין שאתה אמין בו. לך ותעשה את זה בשביל העם שבחר אותך להנהיג", אמר עיני.

 

"אני רוצה לפנות לאזרחי מדינת ישראל. קרה משהו בקיץ 2011, יצאתם לרחובות. יצאתם בגלל הדיור, יצאתם בגלל עליית המחירים בסופרים, מחירי המזון, ויצאתם כי רציתם חברה צודקת יותר. אם אנחנו לא נדע לעצור את הסחף של עובדי הקבלן בעוד 20 או 30 שנה הילדים שלכם, הנכדים – כולם יהיו עובדי קבלן בלי זכויות".

 

יש לציין כי בניגוד לחזית האחידה שמציג עיני בעד השביתה, לא כל מאות ועדי העובדים שהתאספו היום (ב') בבניין ההסתדרות תומכים בה. כך לדוגמא יוסי רז, יו"ר ועד עובדי בנק לאומי באזור ירושלים אמר ל-ynet: "אני נגד השביתה, אני לא חושב שצריך להשבית את כל המשק בגלל נושא כמו עובדי קבלן". מאוחר יותר אמר רז: "דברי הוצאו מהקשרם. אמרתי שהשביתה מוצדקת ושצריך למצות את הדיון עם הממשלה, לא יצאתי נגד השביתה". מוועד עובדי בנק לאומי נמסר בתגובה: "הוועד תומך בשביתה והבנק יושבת מחר, הדברים אינם מייצגים את עמדתינו".

 

נתניהו קורא להסיר את האיום

בדברים שנשא בפתח ישיבת הממשלה קרא ראש הממשלה נתניהו לראשי ההסתדרות להגיע לפיתרון למצוקת עובדי הקבלן בלי להשבית את המשק: " אני מאמין שניתן למצוא פיתרון צודק ואחראי לשאלת עובדי הקבלן. כולנו מודעים למצוקה האמיתית של עובדי הקבלן. אבל עלינו להביא פיתרון שלא יפגע בכלכלת ישראל, שעה שבה כלכלה עולמית פוקדת את המשקים בעולם. אין צורך לשבש את חיי האזרחים בישראל ואין צורך לגרום נזקים כבדים לכלכלה. הממשלה בראשותי וההסתדרות רואים עין בעין את טובת העובדים בישראל, אלה לא מילים מן השפה אל החוץ". 

  

גם שר האוצר יובל שטייניץ התייחס לאיומים על השביתה ואמר כי: "אני מאוד מקווה שהשביתה המיותרת הזו תימנע. שביתה, אפילו של שבוע יכולה לגרום לנזק שאין לו תקנה, בזמן שאירופה קורסת, הדבר האחרון שאנחנו צריכים זה שביתה במשק. יש לנו רצון אמיתי לחזק את מעמד העובדים החלשים ולדאוג לתנאים, ולהפסיק את הניצול. אנחנו עובדים על מנת לכפות על כל המעסיקים לכבד את העובדים, להקפיד על שכר הוגן ואפילו לתת מתנות לחגים".

 

בהכנת הידיעה השתתפו רונן מדזיני וצבי לביא


פורסם לראשונה 06/11/2011 10:09

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עופר עיני
צילום: אלי אלגרט
מומלצים