שתף קטע נבחר

הסדרה "גיהנום על גלגלים": הרכבת לא סוחבת

שיעור היסטוריה צבעוני, הפקה מרהיבה ורמיזות לשחיתות שלטונית בת זמננו, לא הצליחו לגרום ל"גיהנום על גלגלים" של AMC ("מד מן", "המתים המהלכים") להפוך למרתקת

"גיהנום על גלגלים" ("Hell on Wheels"), הסדרה החדשה של ערוץ הכבלים האמריקאי AMC, שוגרה אמש (א') לאוויר בארצות הברית, היישר למגרש של הגדולים. פרק הבכורה שלה שודר מיד אחרי "The Walking Dead", הסדרה המובילה של הערוץ, העוסקת בעולם פוסט-שואת זומבים, תוך ניסיון להשתמש במקפצה של המתים המלכים והמצליחים כדי להזניק את אחותה החדשה.

 

"Hell On Wheels". הדרך לגיהנום איטית מאוד

 

רף הציפיות הגבוה לקראת "גיהנום על גלגלים" נתמך גם בהצלחות קודמות של הערוץ (שאחראי בין השאר גם לזוכות פרסי האמי וגלובוס הזהב, "מד מן" ו"שובר שורות"), ומאופיין בהפקות מושקעות במיוחד, בטח בקנה מידה טלוויזוני.

 

 

למרות ששמה של הסדרה מעלה באופן מיידי הקשרים למירוצי מכוניות מהירים, או משהו שמשלב הרבה בנזין וקידמה טכנולוגית, מדובר למעשה בהחייאה של ז'אנר המערבון. הסיפור נע סביב בניית מסילות הרכבת לרוחבה של ארצות הברית, רגע אחרי מלחמת האזרחים האמריקנית.

 

בתקופה הזו, שנת 1865, בעוד הצפון והדרום של ארצות הברית ליקקו את הפצעים מהמלחמה, אנשי עסקים ממולחים ומושחתים, מגובים בשלטון מושחת לא פחות, יצאו לבנות מחדש את היבשת דרך פסי המסילות, ומכאן שם הסדרה.

 

מלחמה, רצח ונקמה איטית

אנסון מאונט הוא קאלן בוהנן, הדמות הראשית. גבר מסתורי ומיוסר עם סוד בעברו (מזכיר לכם דמויות ראשיות אחרות בסדרות של הערוץ? אולי יש כאן מוטיב חוזר). אחרי סצינת פתיחה בה הוא הורג גבר בתא וידוי בכנסיה - שימו לב, הגיבור שלנו אפל - הוא יוצא למסע בארצות הברית ומצטרף לצוות שבונה את פסי הרכבת.

 

"גיהנום על גלגלים". מסע היסטורי אמריקני מעניין ()
"גיהנום על גלגלים". מסע היסטורי אמריקני מעניין

 

במהלך מסעו הוא נתקל בעובדים האחרים, למשל העבד המשוחרר אלם פרגוסון (המוזיקאי/שחקן קומון), ומנסה להגשים את מטרתו הגדולה, נקמה על רצח אשתו בידי חיילי מדינות האיחוד, בשעה שבוהנן לחם עם כוחות הקונפדרצייה.

 

המסע אל תוך ההיסטוריה האמריקנית ממשיך עם מבט לפסגה העסקית שעומדת מאחורי הקמת הרכבת הזו, בינתיים קו העלילה היותר מעניין. קולם מיני ("מסע בין כוכבים") מגלם בהצלחה סוחפת את היזם המושחת שעומד מאחורי הפרויקט העסקי של רכבת חוצת-אמריקה ודרך דמותו אנו נחשפים לשחיתות בצמרת השלטון של הימים ההם - עם קריצה ברורה לימינו אנו. בהמשך נכנסים לקלחת גם אינדיאנים שלא מרוצים מהבנייה של הרכבת בשטחם, וכן סיפורי אהבה, תככים ושאר תבלינים שמפוזרים מעל שיעור בהיסטוריה של ארצות הברית.

 

אי אפשר לנתק את "גיהנום" גם מרוח הערוץ. כמו הסדרות הנוספות לבית AMC, גם זו נהנית מאווירה מושקעת המתבטאת בצילומי חוץ מרהיבים של נופי ארצות הברית, זוויות צילום מעניינות, הקפדה על הפרטים הקטנים למען אוירה תקופתית משכנעת ומשחק שנראה שעבר ליטוש רב.

 

מהצד הפחות טוב, כמו סדרות אחרות מהערוץ, גם "גיהנום" סובלת, לפחות בעיני, מאוירה יותר מדי מהורהרת ונוגה. יותר מדי שתיקות וקצב איטי ממלאים את התסריט, בצורה שממש מעוררת רצון שמישהו בתא הנהג יעלה הילוך.

גם הדמויות לא בדיוק מבטיחות רבות לעתיד ונותרות די חד-ממדיות: הגיבור הוא כאמור "מסתורי, אפל ומהורהר", העבד המשוחרר "כועס", איש העסקים "מושחת" וכו'. בלי יותר מדי צבעים או קצוות חוט שנרצה לראות מתחברים.

 

כמו רכבת ישָנָה, כך גם התסריט, לפחות לפי הפרק הראשון, לא ממש סחב בעלייה. יש ל"גיהנום" עוד מסילות רבות לבנות עד שתגיע לסחרור של "המתים המהלכים" ושאר סדרות AMC, שלמרות האיטיות שלהן, מצליחות לשמור על שיוט לא מייגע. המקרה הזה, עושה בעיקר חשק לזרוק את הקטר לכל הרוחות ולהחליף אותו במכונית מירוץ מהירה. זה אמנם לא תקופתי ומיוחד, אבל לפחות זה יוביל אותנו יותר מהר למחוז חפצנו.

 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
"Hell on Wheels". בעזרת המתים המהלכים
לאתר ההטבות
מומלצים