שתף קטע נבחר

תעודת זהות: מי הם "7 פלאי העולם החדשים"?

הטבע הוא יצירת האמנות היפה ביותר של אלהים, וככזו "7 פלאי העולם החדשים" שנבחרו אמש הם כנראה היפים ביותר. זה הזמן להכיר אותם ולהתחיל לתכנן את החופשה הבאה שלכם לשם

אחרי תחרות צמודה שנמשכה מספר שנים, נבחרו אמש (שישי) שבעת פלאי עולם חדשים, כשים המלח היה אחד מאותם מועמדים שנכנסו לרשימת הגמר המכובדת. עם זאת, המעמד שלנו לא נבחר להיות אחד מאותם פלאי עולם, וכנראה שנאלץ להמתין לפעם הבאה.

 

עוד בערוץ התיירות:

 

אז זה הזמן להכיר אותם יותר לעומק, ואולי גם לתכנן את החופשה הבאה שלכם לאחד מאותם יעדים קסומים. הנה הם לפניכם.

 

יערות האמזונס

יערות הגשם של האמזונס חולשים על פני כמה מדינות, בעיקר בדרום-אמריקה, ביניהן ברזיל, בוליביה, אקוודור, קולומביה, גיניאה הצרפתית, גיאנה, פרו, סורינאם וונצואלה.

 

היערות משתרעים על פני שטח של 7 מיליון קמ"ר. באמזונס המגוון הגדול ביותר של צמחייה בעולם, (כ-500 אלף סוגים), ובו זורם נהר האמזונס - הנהר הגדול בעולם - שגם נתן את שמו ליערות הבלתי נגמרים.

 

היער נוצר לפני כ-55 מיליון שנה, ווהוא כה גדול שרק בברזיל  הוא מכסה שטח של 4.1 מיליון קמ"ר. האדם פוגע ביערות הגשם של האמזונס ומפנה שטחים וכורת עצים לטובת תעשייה והתיישבות. בשנים האחרונות מנסים לשמר את יערות הגשם ארגוני או"ם וחובבי טבע שונים, כמו "גרינפיס", ונאבקים בשריפות שקורות מעת לעת ביער, כמו גם בסלילת כבישים וכריתת עצים לטובת שטחי חקלאות ומרעה.


(צילום: Shutterstock)

 

הר השולחן, דרום אפריקה

אחת האטרקציות התיירותיות הכי מוכרות בדרום-אפריקה, ובקייפטאון בפרט. אל ההר שצורתו כשולחן וגובהו 1,086 מטרים, מגיעים בעזרת רכבל שנבנה ב-1926 והוא מהווה חלק מהפארק הלאומי הר השולחן.

 

רוחבו של ההר כ-3 ק"מ, וצורתו המשטוחה כשולחן העניקה לו את שמו. מהפסגה נשקפים מראות יפים של קייפטאון, כף התקווה הטובה והאוקייאנוס. ההר עשוי מסלעי קוורץ, אבן חול, צפחה וגרניט ובו כ-1,470 מיני צומח, בעיקר של פרח הפרוטאה שבו התפרסם האזור, ונפוץ מאוד במדינה.

 

הפארק הלאומי הר השולחן הוקם ב-1998 ובו מבקרים בכל שנה למעלה מ-4 מיליון תיירים.


(צילום: דמיאן יפה)

 

מפלי האיגואסו, ארגנטינה וברזיל

מערך מפלים המונה בין 150 (בעונת הקיץ) ל-300 (בעונת הגשמים) מפלים בנהר האיגואסו שמוצאו במדינת פראנה בברזיל , המשתרע לרוחב כ-4,800 מטרים סמוך למפגש הגבולות בין ברזיל וארגנטינה וסמוך לגבולן עם פרגוואי.

 

בנתיבו של נהר האיגואסו, שאורכו 1,300 ק"מ, מתנקזים אליו יותר מ-30 נהרות ממישור הפראנה. המפלים שמשתפלים הם בגובה ממוצע שנע בין 30 ל-40 מטרים, והגבוה שבהם - 69 מטרים. מפלי האיגואסו ("מים גדולים") הם קבוצה של 275 מפלים וניתן לבקרם מהצד הברזילאי (מומלץ) וגם מהצד הארגנטינאי.

 

בשמורת הטבע ישנם מינים רבים של חיות, כשהמוכר ביותר הוא החוטמן - ("קוואטי"), חיה המזכירה דב נמלים בעלת חוטם ארוך, אבל גם תוכים רבים וססגוניים אוהבים לעופף בינות לעצים. לחובבי האתגרים, ניתן לשכור סירות ולשוט בסמוך למפלים ולהרגיש יותר מקרוב את העוצמה של אחת האטרקציות המוכרות ביותר בדרום-אמריקה.


(צילום: תמר אברהם)

 

נהר פורטו פרינססה, פיליפינים

הנהר שזורם בתוך סלע גיר לאורך 8.2 ק"מ ומתפתל לו בתוך מערה בטרם נשפך לים הדרומי של סין. חלקו התחתון של הנהר מושפע ממשטר הגאות והשפל שבים.

 

הפארק שבו מצוי הנהר נמצא כחמישים קילומטרים מצפון לעיר הנושאת את אותו השם. האתר מכונה לעיתים גם "הנהר התת קרקעי סנט פול". עד לפני כארבע שנים נחשב המקום כנהר התת-קרקעי הארוך ביותר בעולם, אך אז הוא הודח ממעמדו הרם בידי נהר דומה במקסיקו. אזור הנהר והיערות שסביבו אוצרים בתוכם גם ערכי טבע ייחודיים. הוא הוכרז בידי אונסק"ו כאתר מורשת עולמי ב-1999.

 

בפארק הלאומי ניתן בין היתר לצאת לסיור באורך של כ-45 דקות בסירות פדאלים בליווי מדריכים מקומיים, או לערוך טיול רגלי בג'ונגל המקיף אותו, ולפגוש סנאים, קופים וסוגים שונים של לטאות. עוד ניתן לצפות במגוון רחב של כ-195 מיני ציפורים, בהם שבעה מינים לפחות הנמצאים בסכנת הכחדה.

 

עוד פרטים על האתר תוכלו למצוא כאן

 

אי ג'יג'ו, דרום-קוריאה

האי הוולקני שנמצא כ-130 ק"מ מחופיה של דרום-קוריאה, משתרע על שטח של 1,846 קמ"ר, מכיל בתוכו הר געש עצום, כשמסביבו הרי געש נוספים. הר הגעש "האלאסן" (Hallasan) שבאי הוא הגבוה ביותר בדרום-קוריאה ומתנשא לגובה של 1,950 מטרים.

 

ההתפרצות האחרונה של הרי געש בג'יג'ו נרשמה לפני כ-800 שנה, ובפסגתו של האלאסן נמצא מכתש גדול ואגם בשם "באנגנוקדאם" (Baengnokdam), שנוצר לפני כ-25 אלף שנה.

 

הפארק הלאומי של הר הגעש האלאסן הוא ייחודי ביותר, ובו 1,565 מיני צמחים, 33 מהם אנדמיים לאי הקוריאני. כמו כן נמצאו בו 198 מינים של בעלי כנף ו-947 מני חרקים. אטרקציה נוספת באי היא מערת פילמוט (Pillemot Cave) המתוארכת לתקופה הפליאולית, ובה נמצאו שרידים ארכאולוגים של בני אדם, המעידים כי חיו בה אנשים כבר בתקופה זו.


(צילום: שירה ורענן בן-יעקב)

 

הא לונג ביי, וייטנאם

באתר מורשת עולם זה של אונסק"ו, נמצאים אלפי מערות ואיים קטנים בינות לסלעי הגיר שיוצאים מהים של וייטנאם. המפרץ משתרע על שטח של 1,553 קמ"ר. זהו אחד ממוקדי התיירות המרכזיים של וייטנאם, ובו צמחייה ענפה ומגוון ביולוגי רחב.

 

באזור יש נוף ציורי סוראליסטי המשתרע על שטח נרחב. השונות הגאולוגית באזור יצרה גם מגוון ביולוגי מעניין - במפרץ מתקיימות מערכות אקולוגיות שונות, כגון יער גשם טרופי לח ומערכת אקולוגית ימית הייחודית למים השקטים והחמימים. הא-לונג ביי הוא ביתם של מאות מיני צמחים ובעלי חיים.

 

באזור ניתן לראות כפרים שלמים שצפים על פני המים באמצעות סירות. בשנים האחרונות שינו רבים מהתושבים המקומיים את אורחות חייהם ופרנסתם, ועברו מדיג וחקלאות פשוטה למתן שירותי תיירות. הדבר גורר עמו גם דילמות סביבתיות קשות בשל הנזק הסביבתי הנגרם מכמויות התיירים הפוקדות את האזור.

 

עוד על המפרץ המופלא תוכלו לקרוא כאן


(צילום: AP)

 

קומודו, אינדונזיה

בשטח של 1,817 קמ"ר המשתרע על פני שלושה איים באינדונזיה, הוקם ב-1980הר השולחן בנוסף לשמירה על חיות אחרות, ביניהן חיות מים.

 

הקומודו הוא סוג של לטאה, שיכולה להגיע לאורך של שלושה מטרים, ומשקל של כ-70 ק"ג. הוא ניזון מטרף של ציפורים, חרקים ומכרסמים מסוגים שונים, ונוהג לצוד את טרפו בקבוצות. הלטאה, שהתגלתה לראשונה למדענים מערביים ב-1910, עומדת במרכז המערכת האקולוגית של האזור.


קומודו (צילום: Suttterstock)

 

בשל החשיבות הביולוגית של המקום, הפארק הוכרז ב-1986 כאתר מורשת עולמי בידי אונסק"ו. המקום מציע בין היתר חוויית צלילה ייחודית ומפגש בלתי-אמצעי עם החי באזור, מעל ומתחת למים.

 

אם הבחירה בפארק הזה כפלא עולמי עושה לכם חשק לתפוס את הטיסה הבאה לאינדונזיה – קחו בחשבון כי לגבי מדינה זו קיימת אזהרת מסע חמורה, תחת ההגדרה "איום קונקרטי גבוה". המלצת המטה ללוחמה בטרור בימים אלה היא להימנע מביקור באינדונזיה ולצאת את המדינה בהקדם האפשרי. 

 

הדבר הבא: שבע ערים מופלאות

הקרן המנהלת את התחרות הודיעה כי התוצאות שהוכרזו מבוססות על ספירה ראשונית, וכי ייתכנו שינויים בסוף תהליך הבחינה והחישוב של כלל ההצבעות. ההכרזה הסופית על הזוכים תתבצע בתחילת 2012.

  

בקרן כבר פתחו בשלב הבא של תחרות שבעת פלאי עולם – הערים המופלאות ביותר. באתר האינטרנט של הקרן ניתן להמליץ על ערים שכאלה לרשימת המועמדות בתחרות. שלב ההגשת ההמלצות יסתיים ב-31 בדצמבר 2011.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פלא עולם חדש. מפלי האיגואסו
מומלצים