שתף קטע נבחר

8 חודשים לאסון: תיעוד ראשון מהכור מפוקושימה

לראשונה מאז האסון הגרעיני מצפון-מזרח לטוקיו, התירו הרשויות ביפן לעיתונאים להיכנס למתחם ולצפות בעבודות הניקיון ובכורים המפוצצים. החדשות הטובות: סגירת הכורים אולי כבר ב-2012. החדשות העגומות: פירוקם רק בעוד עשרות שנים

שמונה חודשים בדיוק חלפו מאז האסון הגרעיני החמור וכעת - רק כעת - מורשים לראשונה עיתונאים להיכנס למתחם תחנת הכוח בפוקושימה שנפגעה קשות ברעש האדמה ובצונאמי שפקדו את יפן בחודש מרס. קבוצה אמיצה של כ-30 עיתונאים, רובם מקומיים, סיירו באוטובוס בכל חלקי התחנה וזכו לעמוד מקרוב על עבודות הניקיון ועל מצבם של הכורים, שארבעה מהם התפוצצו לחלוטין.

 

האסון הגרעיני בפוקושימה נחשב לקשה ביותר שידע העולם מאז האסון בצ'רנוביל לפני 25 שנה. שטח ברדיוס של 20 ק"מ סביב המתחם עדיין סגור לכניסת אזרחים. כ-80 אלף תושבים שהתגוררו באזור ופונו מבתיהם,

 עדיין מטלטלים בין פתרונות זמניים למקלטים ציבוריים. למרות זאת, בקרב גורמי הממשל וחברת החשמל של טוקיו Tepco האחראית להפעלת הכורים, קיימת אופטימיות.

 

השר היפני להגנת הסביבה, גושי הוסונו, אמר במהלך הביקור כי התנאים באתר משתפרים באיטיות וכי מטרת צוותי הניקיון היא שעד סוף 2011 ניתן יהיה לקרר את הכורים למצב שיאפשר את הפסקת פעילותם. הצלחה במשימת "הסגירה הקרה" של הכורים תצמצם באופן דרמטי את הסיכון לדליפות רדיואקטיביות, המאיימות על האזור ועל טוקיו שנמצאת במרחק של 240 ק"מ מדרום-מערב. 

 

מחליפים בגדים במתקן הניטור (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מחליפים בגדים במתקן הניטור(צילום: רויטרס)
  

"אני מקווה שיחד נוכל לסגור את האתר עד סוף השנה. לא רק תושבי פוקושימה, תושבי יפן והעולם כולו מביט לעברנו כדי לראות אם נעמוד במשימה. עלינו לשלב מאמצים ולגרום לזה לקרות", אמר הוסונו. עם זאת הוא הדגיש כי ייקח עוד 30 שנה עד שניתן יהיה לפרק את הכורים לחלוטין.

 

תזכורת מהאסון הגרעיני בפוקושימה:

שממה ברחובות פוקושימה: אנחנו בפאניקה שקטה

בלגן אטומי: מסע לאזור האסור ליד פוקושימה

פוקושימה: הבטון לא עזר, "המאמץ ייקח חודשים"

 

הביקור במתקן מתחיל בתחנת ניטור מיוחדת, 20 ק"מ מהכורים, אליה מגיעים 3,300 עובדי הניקיון מדי בוקר. כאן הם מחליפים לביגוד מיוחד שישמור עליהם מהקרינה הרדיואקטיבית. חליפות מגן מיוחדות, כפפות, מגפי פלסטיק, בלוני חמצן, כובעי רחצה ומשקפיים מיוחדים. מכאן ממשיכה התנועה לאתר באוטובוס מיוחד. הנסיעה חושפת את העיירות והכפרים שנותרו נטושים. משרדים, בתים, חנויות, מכוניות - הכל עומד עזוב ודומם.

 

נוסעים לעבודה. תנאים קשים ובדיקות קרינה תכופות (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
נוסעים לעבודה. תנאים קשים ובדיקות קרינה תכופות(צילום: רויטרס)

 

בתוך פוקושימה, מנופי ענק ניצבים סביב כיפות הכורים שהתפוצצו בעת האסון. מסביב להם פסולת רבה של עבודת הפקחים ומכלי מים רבים המשתמשים לקירור ליבות הכורים.

 בדיקות קרינה נעשות בתדירות גבוהה קצר. לעבודה שותפים גם צוותים אמריקנים וצרפתים, המסייעים ליפן עם טכנולוגיה מתקדמת לניטור קרינה הן באתר עצמו והן בשמירה על בריאות העובדים.

 

גם מנהל המתקן, מסאו יושידה, אופטימי. לדבריו פעולות הניקיון וההצלה הצליחו להוריד את הטמפרטורה בשלושה מהכורים מרמות הנחשבות מסוכנות. "האתר נמצאת כעת במצב שבו אזרחים המתגוררים סביבו יכולים לשוב לבתיהם ללא פחד. מצד שני, התנאים שעמם נאלצים עובדי הניקיון להתמודד בתוך המתחם עדיין קשים ביותר. מרבית העובדים הם תושבי פוקושימה. גם אני חי כאן 14 שנה. המשפחות של רבים מאיתנו פונו ולכן לכולנו יש מטרה משותפת: להחזיר אותן לכאן מהר ככל האפשר", אמר יושידה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יחידות 5 ו-6 שלא נפגעו
צילום: רויטרס
רחובות נטושים ודוממים
צילום: רויטרס
הכיפה המפוצצת של יחידה 4
צילום: רויטרס
מומלצים