שתף קטע נבחר

אותות למיתון: רוב המנהלים מדווחים על הרעה

מספר המנהלים שדיווחו על מצב שלילי מהרגיל בעסק היה גבוה בחודש אוקטובר האחרון ב-13% ממצב המנהלים שדיווחו על מצב חיובי מהרגיל. עם זאת, רוב מנהלי החברות מדווחים כי הם צופים שיפור בשלושת החודשים הבאים. בענף המסחר הקמעונאי נרשמה המגמה השלילית ביותר, של מינוס 33%

הציפיות למיתון במשק הישראלי גוברות. סקר הערכת מגמות בעסקים, שעורכת הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (למ"ס) הציג היום (א') שיא שלילי חדש של מינוס 13%.

 

 

מדובר בדרגה הנמוכה ביותר שעליה עמד הסקר מאז שהחלה הלמ"ס לערוך אותו, בדצמבר 2010 ובכך משלים המדד ירידה רצופה של 12.4% בחצי שנה, מאז שעבר למגמה שלילית, במאי השנה.

 

סקר הערכת מגמות בעסקים בודק את היחס שבין מספר המנהלים שדיווחו על מצב כספי חיובי מהרגיל בעסק שלהם למספר המנהלים שדיווחו על מצב שלילי. המדד נקוב באחוזים, מ-1 עד 100. נתון חיובי של 100% אומר שכל המנהלים שנסקרו העידו על מצב חיובי, ונתון של 100%- מעיד על כך שכל המנהלים דיברו על הרעה במצב העסק.

 

המדד הנוכחי מתייחס לחודש אוקטובר, שבו כאמור מספר המנהלים שדיווחו על הרעה במצב העסק היה גבוה ב-13% מהמנהלים שדיווחו על שיפור. בענף המסחר הקמעונאי נרשמה המגמה השלילית ביותר, של מינוס 33%.

 

הפסימיות בענף הקמעונאות בולטת במיוחד בחודשים אוגוסט-אוקטובר ויש המייחסים אותה למחאה הציבורית כגנד יוקר המחיה, שרשתות השיווק היוו מטרה לחיציה.

 

שיפור ניכר נרשם במדד מנהלי המלונות. בחודש אוגוסט עלה מספר המנהלים שדיברו על הרעה במצב העסק ב-33% על מספר המנהלים שדיווחו על שיפור. כעת ירד המדד לרמה של מינוס 9.5%.

 

ההסבר טמון, ככל הנראה, בכך שחודש אוגוסט הוא החודש האחרון של עונת השיא בתנועת התיירים לישראל, ולאחריו מצפים המנהלים לירידה חדה בביקורים. עם זאת, את הנתון של חודש אוגוסט לא ניתן לנתק מהעובדה שקיץ 2011 היה אחד הגרועים שידעה תעשיית התיירות בישראל מזה שנים רבות.

 

נקודת אור: המנהלים מצפים לשיפור

בדיקה ענפית מלמדת כי למרות ההאטה שנרשמה בכל ענפי המשק בחודשי הקיץ, הציפיות לקראת שלושת החודשים הקרובים הן חיוביות. בענפי התעשייה מספר המנהלים שדיווחו על ירידה בהיקף ההזמנות לייצוא עלה ב-6.3% על מספר המנהלים שדיווחו על עלייה. עם זאת, מספר המנהלים שדיווחו על שיפור צפוי בשלושת החודשים הקרובים היה גבוה ב-5.1% ממספר המנהלים שדיווחו על ציפיות להאטה נוספת.

 

בענף הבינוי נרשם מדד שלילי של כמעט 10% בדיווחים על שלושת החודשים הקודמים לעומת מדד חיובי של 15.3% בציפיות לשלושת החודשים הבאים. כלומר, מספר המנהלים בענף הבינוי שצופה כי היקף העבודה בענף יעלה, עולה ביותר מ-15% על מספר המנהלים שמתכונן להמשך ירידה בהיקף העבודה.

 

גם בענף הקמעונאות, שבו הדיווחים על מגמה שלילית בולטים במיוחד, ניתן להבחין בקורטוב של אופטימיות ביחס לחודשים הקרובים. מספר המנהלים שדיווחו על האטה בקצב המכירות בחודשים יולי-ספטמבר עלה ב-28% על מספר המנהלים שדיווחו על עלייה במכירות. לעומת זאת, כאשר נשאלו המנהלים בנוגע לציפיות שלהם לחודשים אוקטובר-דצמבר עלה מספר המנהלי הפסימיים רק ב-12.8% על מספר המנהלים האופטימיים.

 

לציפיות המנהלים חשיבות עליונה להבנת המבצ הכלכלי בארץ, שכן החלטות חשובות כגון העסקה ופיטורים, רכישות מלאי והתרחבות עסקית מבוססות במידה רבה על אותן הערכות לגבי העתיד. יצויין כי בענף המלונאות עולה מספר המנהלים שצופים פיטורים ב-23.2% על מספר המנהלים שמדברים על העסקה נוספת של עובדים. בענף הקמעונאות עולה מספר המנהלים שצופים פיטורים ב-17.4% על מספר המנהלים שצופים התרחבות במספר מקומות העבודה.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עדן טבע מרקט סופר מרקט אורגני בפולג
מומלצים