שתף קטע נבחר

פני המחאה בארה"ב: בת 84 שנפגעה מגז מדמיע

במהלך מתואם של עשרות ראשי ערים, פונו מאהלי מחאה רבים ממקומות ציבוריים בתואנה שהם מפרים הסדר ומהווים סכנה תברואתית. בסיאטל גלש הפינוי לפסים אלימים וגרם לפציעתה של דורלי רייני, ותיקת הפגנות, וצעירה בחודש ה-3 להריונה

המחאה החברתית בארצות הברית שוברת שיאים חדשים - של אלימות: שוטרים בסיאטל עוררו אתמול (יום ד') סערה ציבורית גדולה בארה"ב לאחר שירו גז מדמיע לעבר פרצופיהן של ישישה בת 84 ואשה בהריון במהלך פינוי מפגינים בעיר. בעקבות האירוע הפכה הישישה, דורלי רייני שמה, ל"סמל המחאה החברתית", דבר שאולי היה חסר עד כה למחאת "לכבוש את וול סטריט" כדי להתרומם.

 

מחאת וול סטריט - הסיקור המלא ב-ynet:

 

האירוע האלים בסיאטל התרחש ביום שבו ראשי ערים ומפקדי משטרה מעשרות ערים בארה"ב תיאמו ביניהם מהלך של פינוי מפגינים שהקימו מחנות בפארקים ובמקומות ציבור ומסרבים לפנותם. הנימוק לפינוי המפגינים - הפרת הסדר הציבורי וסכנה תברואתית גוברת במחנות האוהלים בשל מחסור בשירותי ניקיון במקום.

 

נפגעו. רייני (משמאל) וג'ניפר (צילום: (AP Photo/seattlepi.com, Joshua Trujillo) (צילום: (AP Photo/seattlepi.com, Joshua Trujillo)
נפגעו. רייני (משמאל) וג'ניפר(צילום: (AP Photo/seattlepi.com, Joshua Trujillo)

 

לכך נוספה העובדה שבהפגנות מחאה רבות בארה"ב דווח על מקרי אונס ופשיעה אחרים, על הפרעות חמורות שנגרמו לתנועה וכאמור על בעיות תברואתיות קשות.

 

בלומברג הוביל את הפינוי

ראש העיר ניו יורק, מייקל בלומברג, הוביל את המהלך של פינוי בכוח של מפגיני "לכבוש את וול סטריט" מפארק זוקוטי, פארק שבו הם השתכנו בסמוך לרובע וול סטריט המסחרי בדרום מנהטן.

 

אך את הכותרות הגדולות במדינה גנבו שוטרי סיאטל שירו כאמור גז מדמיע על פניה של רייני בת ה-84, מפגינה בעלת ותק של עשרות שנים בנושאים ליברליים. הישישה פונתה מהמקום על ידי כמה מידידיה כשמבט של הלם על פניה. מרגע התקרית הפכה תמונתה של רייני ללהיט גדול באינטרנט וברשתות החברתיות והיא הפכה, באופן לא רשמי, לפני המאבק בבעלי ההון ובחברה הקפיטליסטית. 

 

שוטרים יורים גז מדמיע בסיאטל (צילום: (AP Photo/seattlepi.com, Joshua Trujillo) (צילום: (AP Photo/seattlepi.com, Joshua Trujillo)
שוטרים יורים גז מדמיע בסיאטל(צילום: (AP Photo/seattlepi.com, Joshua Trujillo)

 

ואם בזה לא די, ג'ניפר, צעירה בת 19 בחודש השלישי להריונה, נפגעה גם היא מירי המשטרה ופונתה באמבולנס ממקום ההפגנה.  

 

השופט אישר, 1,500 פלשו לפארק בניו יורק

ובחזרה לניו יורק, אתמול, סמוך לשעה 1:00 אחר חצות פלשו כ-1,500 מפגינים לפארק זוקוטי בעיר. שופט מחוזי התיר להם לחזור למקום, אך אסר עליהם להקים בו אוהלים. כאשר הם הפרו את הצו וניסו להקים אוהלים, שוטרים מצוידים באלות התערבו, ירו לעברם גז מדמיע ופינו אותם מהמקום.

 

"סכנה תברואתית". מאהל מחאה בסיאטל (צילום: AP) (צילום: AP)
"סכנה תברואתית". מאהל מחאה בסיאטל(צילום: AP)

 

יותר מ-200 מפגינים שניסו להתנגד לשוטרים נעצרו, בהם מפגינים ששוהים בפארק מאז תחילת הפגנות המחאה בחודש ספטמבר.

 

השוטרים הפתיעו את המפגינים

גם בערים אחרות בארה"ב הופתעו מפגינים על ידי שוטרים, שדרשו מהם לפנות מיד את המקומות הציבוריים בהם השתכנו.

 

יש מחאה, אין אוהלים. מפגין בפארק זוקוטי בניו יורק (צילום: AFP) (צילום: AFP)
יש מחאה, אין אוהלים. מפגין בפארק זוקוטי בניו יורק(צילום: AFP)

 

מי שחושב שהאירועים האלימים בסיאטל היו חד פעמיים, צריך לזכור שבימים האחרונים אירעו בחוף המערבי הפגנות אלימות ביותר, בין היתר באוקלנד. בעיר הסתיימה אחת ההפגנות במותו של בחור בן 25.

בפורטלנד נרשמו גם כן עימותים אלימים לאחר שהומלסים התמקמו במחנה המפגינים.

  

היד התקיפה של רשויות החוק האמריקניות יוצרת מצב חדש שמאלץ את מנהיגי ההפגנות בערים השונות לשנות כיוון באופי ההפגנות. המטרה: להשאיר את להבת המחאה דולקת. המפגינים סבורים כי הם לא חייבים להפגין בפארקים אלא יכולים להתחיל למחות לפני בתים של מיליארדרים. אפשרות נוספת היא ביצוע פעולות שונות ומגוונות ברחובות הערים כדי למשוך את תשומת הלב של התקשורת והציבור האמריקני.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פני המחאה. רייני בת ה-84
צילום: (AP Photo/seattlepi.com, Joshua Trujillo
נדודי שינה בסיאטל
צילום: (AP Photo/seattlepi.com, Joshua Trujillo
המפגינים הפרו צו ופונו בכוח. פארק זוקוטי
צילום: AFP
מומלצים