שתף קטע נבחר
צילום: יפה עירון-קוץ

בגדי המלכה הישנים (למכירה)

על פי צוואתה של כוכבת העל ההוליוודית אליזבת טיילור, אוסף תכשיטיה וחלק ממלתחתה יוצעו במכירה פומבית בבית כריסטי'ס בניו יורק בתחילת דצמבר. כתבתנו זכתה להציץ באוסף כשהוצג השבוע בפריז, לקראת המכירה שתתקיים בתפוח הגדול

"היהלומים הם ידידיה הטובים ביותר של אשה" שרה בזמנו מרילין מונרו. אך מי שיישמה והלכה למעשה הפכה את היהלומים לחבריה הטובים ביותר הייתה דווקא השחקנית אליזבת טיילור, שנפטרה בחודש מרס האחרון בגיל 79.

 

ליז טיילור בצעירותה, עם מייק טוד, אחד מבעליה הראשונים (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
ליז טיילור בצעירותה, עם מייק טוד, אחד מבעליה הראשונים(צילום: gettyimages)

 

אספנית יהלומים וגברברים 

טיילור סגולת העיניים, אספה יהלומים ובדרך, גם לא מעט בעלים, כשמונה במספר, ביניהם אדי פישר היהודי, למענו התגיירה והשחקן ריצ'רד ברטון, עמו התחתנה פעמיים. על פי צוואתה, אוסף התכשיטים הנדיר שכולל 280 פריטים יוקרתיים המוערכים בכ- 30 מליון דולר ולצידו, חלקים מהמלתחה האישית שלה וחפצי אומנות, ימכרו במכירה פומבית שתתקיים ב- 13 בדצמבר בניו יורק, בבית המכירות "כריסטי'ס" ששכר לשם כך בניין שלם בעיר.

 

עדי של קרטייה עליו תלויה "פנינת פרגרינה" מהגדולות בעולם שנמצאה במאה ה-16 בפנמה  על ידי עבד וניתנה במתנה למלך ספרד. נקנה על ידי ריצ'רד ברטון  (צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011) (צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011)
עדי של קרטייה עליו תלויה "פנינת פרגרינה" מהגדולות בעולם שנמצאה במאה ה-16 בפנמה על ידי עבד וניתנה במתנה למלך ספרד. נקנה על ידי ריצ'רד ברטון (צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011)

 

לקראת המכירה הצפויה בניו-יורק, הוצגו השבוע בפריז חלקים מהאוסף המדהים. כך המתנתי כשעה וחצי בערב חורפי קר במיוחד, מצטופפת לצד כמה מאות סקרנים בכניסה למרתף בית המכירות כריסטיס בפריז, כדי לזכות בהצצה בתכשיטים היוקרתיים שפעם ענדה הכוכבת.

 

בזמן שהמתנתי, שאלתי את עצמי מדוע אני עומדת כאן, בקור. מלבד הסקרנות להציץ ביצירות ייחודיות - שיש להניח שזאת הפעם היחידה בחיי שאוכל לראות - הגעתי לתערוכה בעיקר כדי לכבד את זיכרה של שחקנית מפורסמת וגם אשה רחבת לב ונדיבה.

 

כוכבת אדירה, אבל גם אשה טובה ונדיבה. אליזבת טיילור באחד מביקוריה האחרונים בקאן. פתיחת ערב הגאלה למלחמה באיידס (צילום: gettyimages) (צילום: gettyimages)
כוכבת אדירה, אבל גם אשה טובה ונדיבה. אליזבת טיילור באחד מביקוריה האחרונים בקאן. פתיחת ערב הגאלה למלחמה באיידס(צילום: gettyimages)

 

חלוצת מלחמה באיידס

טיילור, השתתפה בלא פחות מ-50 סרטים הוליוודיים. הקריירה שלה התחילה בגיל שש, ומאז הנוכחות שלה בכותרות לא נחה לרגע. עיתונאים וצלמי פפרצי רדפו אחריה כמעט עד יום מותה " אני לא זוכרת יום אחד בחיי בו לא הייתי מפורסמת" היא סיפרה באחד הראיונות שהעניקה, אך כאדם היתה אמיצת לב, אנושית ונדיבה. היא הייתה מהדמויות הציבוריות הראשונות שהשמיעו קול טובת המלחמה במחלת האיידס בתחילת שנות התשעים, ויזמה את הקמת האגודה האמריקאית למחקר איידס.

 

באותם ימים פגשתי אותה במסיבת עיתונאים שהתקיימה בפסטיבל קאן, בה הכריזה על הקמת האגודה ואירגנה ערב גאלה לתמיכה בה, אירוע שבמשך השנים הפך להיות לחשוב ביותר במסגרת הפסטיבל בקאן, וכוכבי קולנוע מכל העולם מקפידים להשתתף בו. באותה מסיבת עיתונאים למדתי כי טיילור לא רק יפה, למרות גילה המבוגר וסימני חיי ההוללות שניכרו על פניה, אלא גם אשה חכמה שהדפה, בתשובותיה האינטליגנטיות, שאלות קנטרניות של עיתונאים שהטילו ספק ברצינות כוונותיה.

 

חלק ניכר מאוסף התכשיטים היקר שלה, אליזבט טיילור רכשה בעצמה, אך חלק לא מבוטל ממנו קיבלה כמתנה מבני זוגה שהבינו שזו הדרך הטובה ביותר לבטא את אהבתם אליה - כפי שאמר לה פעם קוקטו "אין אהבה, יש רק הוכחות לאהבה" - ופצחו בריצה לחנות התכשיטים הקרובה כדי לקנות לה עוד טבעת או עדי.

 

את תכשיטיה אכסנה בכספת גדולה בחדר השנה שלה, היא ידעה הכל על כל פריט, מהיכן הגיע ומה שוויו, ואף כתבה על כך ספר "פרשיית האהבה שלי עם תכשיטים" (2002) אך בעיקר אהבה לענוד אותם בכל הזדמנות, בעבודה, בשעת מנוחה ואפילו בזמן משחק עם נכדיה מארבעת ילדיה (משלושה גברים שונים). את טבעת היהלום, המוכר כ"יהלום אליזבט טיילור" ענדה בכל היא נהגה לענוד מדי יום במהלך כל ימי חייה.

 

צמיד מדליונים מזהב שטיילור עיצבה בעצמה (צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011) (צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011)
צמיד מדליונים מזהב שטיילור עיצבה בעצמה(צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011)

 

הטבעת נפלה

התכשיטים שרכשה היוו פיצוי מנחם לקשיים שחוותה בחייה; אלכוהוליזם, פרידות, גירושים, עליות ומורדות בקריירת המשחק ואילו אחרים ניתנו לה כמתנת יום הולדת או לכבוד סיום צילומי סרט, ויש כאלה בהן זכתה ביושר - כמו הטבעת המשולשת שקיבלה מריצ'רד ברטון אחרי שהביסה אותו במשחק פינג פונג. בין התכשיטים ישנם כאלה שעיצבה בעצמה, וכן – גם כאלה שניתנו לה במתנה על ידי חברה הקרבו. רבים מהתכשיטים היו שייכים בעבר לבתי מלוכה.

 

 (צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011) (צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011)

 

גם חלק מהמלתחה העשירה שרכשה במהלך חייה יוצע למכירה. הצצה בארון הבגדים של אליזבט טיילור מגלה שהיא בעיקר אהבה בגדים צבעוניים שתאמו את אופיה הסוער. המעצבים האהובים עליה היו ורסאצ'ה, אמיליו פוצ'י, ז'אן פול גוטייה וטיירי מוגלר. אקססוריז של שאנל, ולנטינו, הרמס, ובשנים האחרונות לחייה גם דיור ולואי ויטון. אחד הדגמים האהובים אליה היו שמלות בסגנון קפטן עם שרוולי ענק כפי שנהג לעצב איב סאן לורן. בשנות השבעים היא נהגה לרכוש אותם מהמותג הבריטי "טאה פורטר".

 

 (צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011) (צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011)
(צילום: CHRISTIE'S IMAGES LTD. 2011)










 

 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
על פי צוואתה, התכשיטים של אליזבת טילור יימכרו ב"כריסטי'ס"
צילום: gettyimages
שרשרת בעלים ומחרוזות יהלומים
צילום: gettyimages
לאשה בפייסבוק
מומלצים