שתף קטע נבחר

ארה"ב: איראן סיפקה לקדאפי פגזים לנשק כימי

גורמי ממשל אמריקנים טענו כי לוב קיבלה לפני שנים חלקי נשק מטהרן שנועדו להכיל גז חרדל. לפי הערכות, מטרת הפרסום לעודד את הרחבת הסנקציות על טהרן

ארצות-הברית חושדת שאיראן סיפקה למשטר של מועמר קדאפי בלוב מאות פגזי ארטילריה המיועדים להתחמשות כימית. העיתון "וושינגטון פוסט" דיווח הלילה (ב') כי מסתמן שהפגזים הוזמנו לפני שנים מאיראן במטרה להכיל גז חרדל.

 

עוד חדשות מהעולם :

 

הנשק הכימי, שהוסתר בשני מתקנים סודיים במרכז לוב, נחשף בשבועות האחרונים לאחר הפלת משטר קדאפי. שני המאגרים נמצאים תחת אבטחה כבדה של כוחות המורדים ופיקוח של מל"טים אמריקנים, מחשש שגורמי טרור ינסו לשים את ידם על הנשק המסוכן.

 

מקורות בממשל בוושינגטון סבורים בהסתמך על חקירת הנשק כי מקור הפגזים באיראן. גורם אמריקני אמר לעיתון כי החקירה העלתה "חשש כבד" שאיראן העבירה את הנשק אחרי מלחמת שמונה השנים עם עיראק, בה השתמש סדאם חוסיין בנשק כימי נגד רבבות חיילים איראנים.

 

לפי הערכות ההדלפה מהממשל של אובמה נועדה לגייס תמיכה נוספת בהגברת העיצומים על איראן, על רקע הדו"ח המאשים של הסוכנות הבינלאומית לאנרגיה אטומית.

 

מאגרי הפגזים שהתגלו סותרים את הבטחותיו של קדאפי מ-2004 לארה"ב, לבריטניה ולאו"ם – לפיהן בכוונתו להשמיד את כל הנשק הכימי ברשותו. הפגזים המסוכנים הוחזקו בלי אבטחה ראויה, בתנאי אחסון לקויים ולא מסודרים.

 

בימי הפיכת המשטר בטריפולי גבר החשש במערב שקדאפי עלול להשתמש בנשק כימי כמוצא אחרון לפני נפילתו. בכיר אמריקני אמר שהבית הלבן בדק כבר לפני כחודשיים דיווחים על מאגרי הפגזים הכימיים.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קדאפי, הזמין מהאיראנים?
צילום: רויטרס
כוח מורדים, מאבטחים את המאגרים
צילום: רויטרס
מומלצים