שתף קטע נבחר

דיכאון וחרדה: לטיפול התנהגותי יתרונות בהחלמה

החיים המודרניים מביאים עמם שלל בעיות, מחוסר ביטחון עצמי ועצבות ועד דיכאון המונע מאיתנו לפתח קריירה או להשתלב חברתית. טיפול קוגניטיבי מציב יעדים לפתרון יחד עם המטופל. איך זה עובד?

הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי מאפשר שינוי מעמיק ומהותי בתפיסות ובמהלך החיים, במקומות שבהם האדם רוצה לשנות את תגובותיו הרגשיות וההתנהגותיות שאינן הולמות את שאיפותיו, ו/או גורמות לו לדיכאון או לחרדה.

 

הטיפולים על פי גישה זו הוכחו כיעילים והם מומלצים כטיפול מועדף על ידי משרדי הבריאות בכל ארצות המערב. בעשור האחרון, גם בישראל, הגישה מתרחבת וכובשת את מקומה הראוי.

 

אפשרות לחיים טובים

מצבי דיכאון או חרדה מגבילים את הסובלים, וכך חייהם מצטמצמים והם חשים מובלים ולעתים קרובות חלשים. הכרת הבעיות, ההתנהגויות והמטרות הרצויות, ותרגול חוזר ונשנה מבטיחים תגובות יעילות ושיפור התובנות המאפשרות קיום חיים טובים ומלאים.

 

כבר בתחילת הטיפול נעשית הערכה באמצעות ראיון קליני ושאלונים שעברו תיקוף ומהימנות, וזאת כדי לבדוק את מצב המטופל ולבחון לאורך הזמן את תהליך ההתקדמות של הטיפול. כמו כן, מציבים קריטריונים להערכת התוצאות הרצויות.

 

קביעת הקריטריונים לפתרון הבעיות נעשית יחד עם המטופל. הקריטריונים מדידים ובאים לידי ביטוי בהתנהגויות שניתן לצפות בהן. לדוגמה: חלק מהקשיים של אנשים הסובלים מדיכאון ומחרדה מתבטאים בהימנעויות או בצמצום חברתי, בקושי לפתח קריירה, בקושי להישאר בזוגיות, בוויתור על נסיעות ארוכות, חופשות או תחביבים.

 

קריטריונים אלה יהיו מוגדרים ומפורטים ברמה של דוגמאות התנהגותיות ויכללו תדירות, שכיחות ועוצמה של כל ההתנהגויות הרלוונטיות.

 

דיכאון - מחלה פיזית

קביעת הקריטריונים רלוונטית גם לכל תופעות הלוואי של החיים המודרניים, החל מהתרגזויות קטנות וכלה בהתמוטטות רגשית כמו גם במצבי מצוקה שקשורים באירועי חיים, כגון גירושים, מוות, כישלון וכו'. נוסף על כך, ישנן בעיות כרוניות בלתי מוגדרות הנראות כחסרות גורם חיצוני, כדוגמת חוסר ביטחון עצמי, עצבות, עצבנות, רגשי אשמה, אפתיה ועוד.

 

בחירת הקריטריונים להשגה מגבירה את תחושת השליטה, משום שהסובלים אינם עוד קורבנות של החרדה והדיכאון. המטופלים יודעים שיש מה לעשות בנושא, כיוון שהם לומדים בטיפול מה לעשות, ומניסיוני זו הנעה לשינוי.

 

ב-50 השנה האחרונות נמצאו הוכחות לכך שדיכאון וחרדה הן מחלות פיזיות, ואף קיימים ממצאים מובהקים ברמת המוח. במחקרים מבוקרים נמצא כי הטיפול ההתנהגותי קוגניטיבי גורם לשינויים כימיים ברמת המוח בדומה לטיפול תרופתי.

 

ב-30 בנובמבר יתקיים יום ההסברה הבינלאומי להתמודדות עם דיכאון וחרדה, כחלק מאירועי שבוע הבריאות העולמי. יום ההסברה נערך בחסות מכון פסגות, המרכז ללימודים אקדמיים ואגודת ער"ן, בעידוד משרד הבריאות ואגף שפ"י במשרד החיוך ובשיתוף חברת דקסון . להרשמה ליום הדיכאון לחצו כאן

 

  • הכותבת היא מנהלת מכון פסגות - מרכז מומחים לטיפול התנהגותי קוגניטיבי ורפואי

 



 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
המטופלים יודעים שיש מה לעשות בנושא, כיוון שהם לומדים בטיפול מה לעשות
צילום: index open
ד"ר רק שאלה
מחשבוני בריאות
פורומים רפואיים
מומלצים