שתף קטע נבחר

הפרעות בנאום שטייניץ: הנגב רוצה צדק חברתי

נאומו של שר האוצר בכנס שדרות הופרע בידי סטודנטים, שמחו על היעדר הסיוע לפריפריה, וקראו: "אנו רוצים חינוך לפריפריה, אנו רוצים רפואה ציבורית לפריפריה". שר האוצר ניסה להשיב להם ואמר כי השקיע רבות בפריפריה. בהמשך דבריו אמר: יהיה שיפור משמעותי לעובדי הניקיון והאבטחה כמו בשבדיה ודנמרק

שר האוצר, יובל שטייניץ, פתח הבוקר את כנס שדרות של המכללה האקדמית ספיר והמועצה לביטחון חברתי. נאומו נקטע מספר פעמים בידי משתתפים בכנס, שמחו על היעדר הסיוע לפריפריה.

 

 

כבר בתחילת נאומו, כאשר החל לספר על פעילותו בתחום הכלכלי, קמה קבוצה של סטודנטים מאוניברסיטת בן גוריון שקראו: "אנו רוצים חינוך לפריפריה, אנו רוצים רפואה ציבורית לפריפריה". שטייניץ ניסה להשיב להם ואמר כי השקיע רבות בפריפריה. בתגובה קמה כל הקבוצה והחלה לקרוא במקהלה: "הנגב דורש צדק חברתי". לאחר מספר דקות הוצאו הסטודנטים מהאולם.

 

אדר שטרן, מראשי מאהל המחאה בבאר שבע ובשדרות, אמרה: "הגענו לפה כי אנו חושבים שזו חוצפה מצידו של שר האוצר לבוא לפה ולדבר על צדק חברתי בשעה שתוחלת החיים בנגב היא פחותה מזו של המרכז. הוא לא יכול לעמוד פה ולהתעלם מאיתנו ולכן באנו לומר לו את הדברים אבל לצערנו הרב הוציאו אותנו". גם לאחר שהוצאו מהכנס נמשכו כל העת קריאות הביניים במהלך נאומו של שטייניץ.

 

בנאומו אמר שטייניץ כי אחד הדברים שפעל לצמצם אותם היו בתחום האבטלה. "היו תחזיות של 15% אבטלה, זוהי המכה החברתית הקשה ביותר. אבטלת המונים פוגעת בפריפריה ובשכבות החלשות ולכן פעלנו בנושא הזה. הצלחנו לצמצם את האבטלה. זה לא צחוק שכל יום מדינה קורסת, זה משפיע גם עלינו, זו מלחמה על הבית".

 

שטייניץ אמר כי פעל במאבק מול חברות הגז בכדי שהמדינה תקבל 200 מיליארד שקל תמלוגים. לדבריו גם אנשי משרדו אמרו לו כי המאבק קלוש אך הוא התעקש להיאבק על כך. כאשר דיבר על כך שוב קראו לעברו קריאות: "הבטחת לבנות קרן שהיתה אמורה לקום ב-1 בנובמבר והקרן לא קמה, אתם עוברים על החוק". שטייניץ השיב להם כי הוא חוקק את החוק, וכי הכספים יועדו לצרכים חברתיים.

 

מנגד היו גם לא מעט מחיאות כפיים לשר האוצר כאשר דיבר על המאבק עם הרופאים. "המאבק הזה לא נגמר כי מנהלים בבתי חולים במרכז הארץ, שלא אנקוב בשמם, היו ממורמרים כי העדפנו את הפריפריה, אבל הם השלימו עם זה כי צריך גם לתת רפואה לנגב ולגליל כמו בתל אביב".

 

שטייניץ לסטודנטים: למדו גם פילוסופיה

בהמשך דיבר שטייניץ על השקעות בחינוך והתייחס למאבק בתקציב הביטחון. לדבריו במקום גידול של 31 מיליארד שקל שהיה אמור להיות תוספת לביטחון, בפועל התקציב קפץ ל-43 מיליארד. "לכן כשאומרים שאנו מקצצים, אנו לא מקצצים בתקציב אלא בתוספת הזו כדי ליישם את מסקנות טרכטנברג. אנו רוצים שקיפות ובקרה לתקציב הביטחון מבלי לפגוע בו ולכן פעלנו למשל להעלות את גיל הפנסיה בצבא".

 

בשלב זה  שוב נשמעו קריאות על כך שהשר דורש להעלות את גיל הפנסיה לכלל האוכלוסיה. שטייניץ הוסיף כי "הוויכוח ביני ובין שר הביטחון אהוד ברק הוא לא בעד או נגד הביטחון אלא בסך הכל על התייעלות ושקיפות ואני בטוח שהכסף הזה יופנה לחינוך ולחברה".

 

בסוף דבריו ענה שטייניץ על שאלות, ונשאל בין היתר האם הוא מוכן לאפשר לעובדות הניקיון במשרד האוצר להיות עובדות המשרד, שטייניץ השיב כי הוא מנהל משא ומתן מתקדם עם עופר עיני. "אנו במשא ומתן מתקדם שהתנהל אתמול וגם היום, אני לא אפרט את הפרטים אבל יהיה שיפור משמעותי לעובדי הניקיון והאבטחה. נעשה את זה כמו במדינות מתוקנות, שבדיה ודנמרק", אמר.

 

בסוף דבריו הציע שטייניץ לסטודנטים שנמצאים באולם: "אני מניח שחלקכם לומדים מקצועות חשובים אבל תלמדו גם פילוסופיה, זה נשק בלתי קונבנציונלי שמחנך אותך לחשוב". אחד האנשים קרא לעברו: פלספן אחד יש כבר יותר מדי והוא נמצא פה על הבמה.

 

שוטרי משטרת שדרות עיכבו לחקירה צעיר שהתפרץ לעברו של שטייניץ וקרא לעברו קריאות. מדובר בפעיל חברתי ממרכז הארץ והוא כעת מתושאל על ידי משטרת שדרות.

 

ממשרד הביטחון נמסר בתגובה לדברי שטייניץ:  "בניגוד לדברי שר האוצר, במשרד הביטחון אין חריגות בתקציב. לעומת זאת במשרד האוצר לא עומדים בסיכומי העבר, כולל סיכומים עם ראש הממשלה. משרד הביטחון שומר על שקיפות, אך מטרת האוצר היא שליטה ולא שקיפות".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
יובל שטייניץ
צילום: גיל יוחנן
מומלצים