שתף קטע נבחר

צילום: גיל יוחנן

חיי כלא: מה מחכה למשה קצב בתא המאסר?

שב"ס חושש מהתאבדות של הנשיא לשעבר? מי ינקה עבורו את התא? איך ינהגו בו סוהרים שבעבר קיבלו ממנו תעודות הצטיינות? האם עדיף היה לו לבחור בכלא חרמון? ביום רביעי יתייצב האנס משה קצב בכלא מעשיהו. זה מה שמחכה לו

"נשיא בכלא? אנחנו לא מעכלים את זה ועדיין לא יודעים איך להתייחס אליו. מה, ניתן לו לנקות את השירותים? הרי יש כאן סוהרים שקיבלו ממנו בעבר תעודות הצטיינות ועכשיו הם צריכים לתת לו פקודות ולהטיל עליו משמעת. זה מופרך לגמרי". כך אומר השבוע גורם בשב"ס, לקראת כניסתו של משה קצב לכלא לשבע השנים הבאות.

 

קצב בדרך לכלא - כתבות אחרונות:

  

אחרי שהורשע באונס, ביצוע מעשים מגונים והטרדה, ולאחר שנדחה ערעורו לבית המשפט העליון, בשעות הבוקר של יום רביעי יתייצב האזרח מספר 1 לשעבר בכניסה לכלא מעשיהו ויהפוך להיות האסיר מספר 1. שטיח אדום לא ייפרס לרגליו ותרועות חצוצרה לא יקדמו אותו. למעשה, מאותו רגע הוא ייאלץ להתרגל לפסקול הכולל טריקת דלתות ברזל, למשמעת קפדנית ושלוש ספירות מדי יום, להשכמה מוקדמת וסגירת התא בשעות הלילה, להיעדר טלוויזיה והסתפקות באוכל של שב"ס, בנוסף למצרכים שיוכל לרכוש לעצמו בקנטינה תמורת 1,500 שקל (שמשפחתו תצטרך להפקיד עבורו מדי חודש בבנק הדואר).

 

קצב מחוץ לביתו. "אין חדרניות בכלא" (צילום: חיים הורינשטיין, ידיעות אחרונות) (צילום: חיים הורינשטיין, ידיעות אחרונות)
קצב מחוץ לביתו. "אין חדרניות בכלא"(צילום: חיים הורינשטיין, ידיעות אחרונות)

 

האגף התורני בכלא מעשיהו נחשב קל והאסירים השפוטים על עבירות שונות לומדים בו תורה ברוב שעות היום. "חוץ מלימודי תורה ושיעורי דת, האסירים צריכים לבצע עבודות באגף שכוללות, למשל, ניקיון. כולל של השירותים", אומר ל-ynet גורם בשב"ס. "האם מעמדו של קצב יפטור אותו מהעבודות הללו? ימים יגידו. אם הוא לא ידאג לניקיון בתאו, מי יעשה את זה? חברו לתא שלמה בניזרי? הוא ימצא 'סנג'ר'? הרי אין חדרניות בכלא. זה לא נתפס שאדם שהיה רגיל להיפגש עם שועי עולם במלונות פאר יצטרך עכשיו לבצע עבודות שנחשבות בזויות אפילו בכלא".

 

עוד בערוץ החדשות :

ירדו על היורדים: "משרד הקליטה הפחיד והעליב"

'מחקר' בסעודיה: אם נשים ינהגו, לא יהיו בתולות

תיק פתוח: הילדה מבת-ים והגופה המבותרת בים  

 

התאים באגף התורני בכלא מעשיהו בנויים מאשקוביות דוגמת אלה המוכרות מבסיסי צה"ל. בתאים אין שירותים ומקלחות, מאחר שאלה מרוכזים במבנים אחרים ומשותפים לכל האסירים. "צייר לך תמונה בראש שהנשיא לשעבר הולך לשירותים או למקלחת יחד עם אסירים אחרים. זה מתקבל על הדעת?", ממשיך אותו גורם. "השאלה אם הוא יזכה לפרטיות והאסירים האחרים יסכימו לאפשר לו להתקלח ולהשתמש בשירותים לבד. מדברים על זה שהוא יקבל יחס כמו כל אסיר אחר? נחכה ונראה".

 

כלא מעשיהו. "המשמעת באגף התורני קפדנית" (צילום: אוהד צויגנברג) (צילום: אוהד צויגנברג)
כלא מעשיהו. "המשמעת באגף התורני קפדנית"(צילום: אוהד צויגנברג)

 

"עדיף היה לו לבחור בכלא חרמון"

קצב ייכלא באגף התורני על אף שאינו חרדי. גורם המעורה בתחום אומר כי לדעתו קצב עשה טעות: "נכון שמעשיהו נחשב לכלא קל, אבל רמת הביטחון שבו מוגדרת בינונית. אמנם אין באגף התורני הפרות משמעת רבות, אבל בכל זאת המשמעת יותר קפדנית. עדיף היה לו לרצות את העונש באגף הדתי בכלא חרמון. זה כלא חדש, התנאים בו טובים יותר ויושבים שם עבריינים קלים או צווארון לבן. בכלא חרמון יש יותר חופש לאסירים. מאסר שם נחשב לפריבילגיה.

חוץ מזה, אם קצב צריך בתאו מכר מהפוליטיקה, אז במקום בניזרי במעשיהו, בחרמון הוא יכול היה לקבל את אברהם הירשזון".

 

לקראת הגעתו של קצב עוסקים בשב"ס במונח אותו הם מגדירים "הלם המאסר הראשון". המעבר מחיי חופש לשגרת הכלא קשים לכל אדם - קל וחומר כשמדובר באדם שנפל מאיגרא רמא לבירא עמיקתא - וההלם מביא לעיתים לניסיונות התאבדות. גורם בארגון טוען שלקראת יום רביעי הותקנו מצלמות אבטחה בתא המיועד, אבל באופן רשמי בשב"ס מכחישים.

 

"אם חס וחלילה זה יקרה, תהיה רעידת אדמה בשב"ס ובמדינה", אומר הגורם. "עדיין לא התאוששנו מטראומת ההתאבדות של דודו טופז ומהעלייה במספר המתאבדים בשנים האחרונות. נכון שקצב לא לבד בתא, אבל היו מקרים רבים של אסירים ועצורים שהתאבדו בזמן שחבריהם לתא לא הרגישו דבר. שב"ס יצטרך להשגיח עליו טוב טוב עד שיעבור הלם המאסר הראשון".

 

אחת הבעיות איתן ייאלץ שב"ס להתמודד הוא הליך השיקום של קצב - אם יבחר לעבור שיקום. באגף התורני אין תוכנית שיקום לעברייני מין כמו באגפים אחרים בבתי הכלא. שם כאמור לומדים תורה במהלך היום, ועל מנת להתחיל בשיקום של קצב, יצטרכו בשב"ס להכניס אותו להליך פרטני, שיבוא מן הסתם על חשבון לימודי הדת.

פורסם לראשונה 03/12/2011 23:59

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
קצב. "שב"ס יצטרך להשגיח עליו היטב"
צילום: רויטרס
שלמה בניזרי. השותף לתא
צילום: נועם מושקוביץ
מומלצים