שתף קטע נבחר

העסקים נגד דיווח על כל עסקה: יעודד הון שחור

רואי חשבון, יועצי מס ועצמאים הזהירו בכנסת שהרחבת חובת הדיווח המפורט על כל עסקה תעודד עסקים להתחמק מדיווח ותסכן אותם: "זה האח הגדול". רשות המסים: השימוש בחשבוניות הפיקטיביות גורם למדינה נזק של מיליארדים בשנה

חזית של לשכות רואי החשבון, יועצי המס והעצמאים יצאה היום (ג') בוועדת הכספים נגד התיקון החדש שמציע האוצר בחוק מס ערך מוסף, אשר מרחיב את חובת הדיווח המפורט המקוון על כל עסקה, במטרה להילחם בתופעת החשבוניות הפיקטיביות.

 

 

הדיווח המפורט יחול על כל חברה שמחזור עסקיה השנתי מעל 500 אלף שקל, על כל עוסק מורשה עם מחזור מעל מיליון שקל, ועל מלכ"רים ומוסדות כספיים שמחזורם השנתי מעל 20 מיליון שקל. חובה זו חלה היום על עוסקים שמחזורם מעל 4 מיליון שקל ועל מלכ"רים שמעסיקים מעל 300 עובדים.

 

דיווחים מיותרים 

הלשכות הזהירו שהרחבת חובת הדיווח תעודד עסקים להתחמק מדיווח ותגדיל את היקף ההון השחור. החוק החדש גם יחייב עוסקים בעלויות שעלולות להפיל עסקים. "העלויות מטורפות והתועלת קטנה", אמר נשיא לשכת רואי החשבון רו"ח דורון קופמן שהגדיר את המהלך בסגנון "האח הגדול".

 

תזכיר הלשכה שכתב רו"ח עופר מנירב טוען כי התיקון נועד יותר להקמת "בנק מידע" על העסקים ברשות המסים ופחות את העמקת הגבייה. הוא ציין כי חובת הדיווח הקיימת של 40 אלף העוסקים כבר מקיפה 85% של מחזור העסקים במשק לרבות כל העסקאות הגדולות. הוספת 70 אלף עוסקים לא שווה את הנזק כשמדובר בהגדלת המעגל ב-10%.

 

מנירב הדגיש כי הרחבת הדיווח תגרום לכפל מערכות של דיווחים מיותרים שיביאו לכפל חיובים והעדר התאמות. הענישה המוצעת תהפוך לדבריו את בעלי העסקים לעבריינים הצפויים לשנת מאסר אפילו אם ישמיטו בהיסח דעת חשבונית או דיווח אחר. הוא דרש להסתפק במתכונת הדיווח הקיימת במקום להטיל גזירות על העסקים הקטנים.

 

נשיא לשכת העצמאים, עו"ד יהודה טלמון, אמר כי אם מטרת המהלך להילחם בתופעת החשבוניות הפיקטיביות אין מקום להרחיב אותו על מגזר העסקים הקטנים. "אין קשר בין חובת הדיווח למס אמת", אמר. "התופעה לא קיימת ב-400 אלף העסקים. מפלט העסק הקטן מחובת הדיווח תהיה באי-דיווח. את מעלימי המס יכולה רשות המסים לגלות אם תגייס 200 פקחים במקום לסכן מגזר עסקי שלם בנטל ביורוקרטי מיותר".

 

שד החשבוניות הפיקטיביות

מרשות המסים נמסר לוועדת הכספים כי הצעת החוק נובעת מדו"ח מבקר המדינה לפיו השימוש והסחר בחשבוניות הפיקטיביות גורם למדינה נזק של מיליארדי שקלים בשנה. המבקר מצא כי מאבק הרשות בתופעה הוא דל, כמו גם מאגר הנתונים של הרשות. נציגי הרשות ציינו כי הרחבת הדיווח המקוון נעשתה בהמלצת המבקר. 

 

נציגי לשכות רואי החשבון והעצמאים טענו כי הרשות מאיימת ב"שד החשבוניות הפיקטיביות" והפריכו את טענתה שהמהלך יחסוך לפחות 6 מיליארד שקל בשנה. עו"ד טלמון אמר כי אין אמת בסכום הזה. רו"ח מנירב טען כי במפגש עם נציגי הרשות הם עצמם הודו כי הסכום מתקרב ל-1 מיליארד שקל, אבל התחמקו מהוכחה. "להערכתנו מדובר בלא יותר מחצי מיליארד", אמר.

 

רשות המסים לחצה על השלמת החקיקה בקריאה שנייה ושלישית של החוק לפני סוף החודש כך שהתיקון ייכנס לתוקף מראשית 2012. אולם יו"ר הוועדה ח"כ משה גפני דחה את המשך הדיון לישיבה נוספת וביקש מהצדדים להיפגש השבוע ולנסות להגיע להסכמות, אחרת הוועדה תתייחס לחוק לפי הבנתה.

 

גפני רמז לאוצר על הצפוי לחוק בוועדה. "אני שמעתי היום זעקת אמת של הארגונים נגד האוצר, כי אכן יש בחוק החדש הכבדת נטל על המגזר העסקי שעלולה להפיל עסקים ולהגדיל את ההון השחור. אני בעד מס אמת אבל גם בעד לתת לעסקים להתנהל", אמר גפני לחיזוק הצעתו לאוצר להתפשר על נוסחאות מוסכמות עם הלשכות.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
מומלצים