שתף קטע נבחר

צילום: אבישג שאר ישוב

שכטמן: חובת המדענים להשגיח על הפוליטיקאים

זוכה הנובל הטרי הבהיר בנאומו בנשף בשטוקהולם כי יש לפקח על המערכת הפוליטית: "מחובתנו כמדענים לקדם את החינוך ואת המחשבה הרציונלית, ועלינו גם להשגיח על הפוליטיקאים. כך ניצור עולם טוב יותר". ומיהו מדען טוב בעיניו?

בנאום הראשון שלו כחתן פרס נובל לכימיה, לא בורח פרופ' דן שכטמן מהתייחסות לסוגיות הבוערות - וקורא למדענים לפקח על הפוליטיקאים. "בעולם האמיתי הפוליטיקאים מחליטים עבורנו, אבל עלינו כמדענים להשגיח עליהם כל העת", אמר שכטמן בדברי התודה בתום טקס קבלת הפרס. שכטמן, חתן הנובל העשירי של ישראל, קיבל את מדליית הפרס מהמלך השבדי קרל גוסטב ה-16 - וגם 10 מיליון קרונות (1.5 מיליון דולר).

 

"מחובתנו כמדענים לקדם את החינוך, את המחשבה הרציונלית ואת הסובלנות. בעולם האמיתי הפוליטיקאים מחליטים עבורנו, אבל עלינו להשגיח עליהם כל העת", הבהיר שכטמן. "עלינו לעודד את בני הנוער המשכילים להפוך ליזמים בתחום הטכנולוגי. מדינות שיטפחו את הידע הזה ישרדו במשברים פיננסיים וחברתיים. הבה נקדם את המדע ובכך ניצור עולם טוב יותר עבור כולנו".

 

פרס נובל לפרופ' דן שכטמן - כותרות אחרונות:

 

את דברי התודה נשא שכטמן בנשף הנובל, שנערך בעיריית שטוקהולם לזוכים ולבני משפחותיהם, בהשתתפות בני משפחת המלוכה השוודית. הנשף נחשב לאחד האירועים היוקרתיים בעולם וכרטיסים למי שאינם מהמוזמנים הינם יקרי ערך ונדירים.

 

מחיאות כפיים מהזוכים האחרים. שכטמן בשטוקהולם (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
מחיאות כפיים מהזוכים האחרים. שכטמן בשטוקהולם(צילום: רויטרס)

 

במהלך דבריו תיאר פרופ' שכטמן את השתלשלות התגלית שזיכתה אותו בפרס והזכיר את אלה שעמדו לצידו במהלך השנים בהן נאבק על ההכרה בה. "ב-8 באפריל 1982, כאשר ישבתי לבדי בחדר מיקרוסקופיית האלקטרונים, גיליתי את הפאזה האיקוסהידרלית, תגלית שהייתה ראשיתו של תחום הגבישים הקוואזי-מחזוריים. היום, לעומת זאת, אני עומד לפניכם כשמסביבי מאות מדענים נלהבים. אני עומד כאן כחלוץ של מדע הקוואזי-גבישים, אבל בלי כל אותם מדענים רבים ונלהבים לא היה המדע הזה הופך למה שהיינו. כולנו חוגגים כעת את ההכרה האולטימטיבית במדע שחשפנו", אמר.

 

כבוד מלכים. שכטמן עם המלך קרל גוסטב ה-16 (צילום: AP) (צילום: AP)
כבוד מלכים. שכטמן עם המלך קרל גוסטב ה-16(צילום: AP)

 

בנאומו, הודה שכטמן לאילן בלך, "באותם ימים פרופסור בטכניון, שהציע את המודל האיקוסהידרלי הראשון", לדב לוין וכן לחוקרים רבים מהעולם. 

 

שכטמן והחברים. חתני פרס נובל ב-2011 (צילום: רויטרס) (צילום: רויטרס)
שכטמן והחברים. חתני פרס נובל ב-2011(צילום: רויטרס)

 

הוא ציין כי האירוע מתקיים בין שני מועדים בינלאומיים בתחום הכימיה ומדע הגבישים: "אנו מתקרבים לסופה של שנת 2011, שעליה הכריזה אונסק"ו כעל שנת הכימיה - חגיגה כלל עולמית של הישגי הכימיה ושל תרומתה לרווחת האנושות. תוך שבועות ספורים נימצא ב-2012, שנת המאה לניסוי של פון לאואה, ראשיתה של הקריסטלוגרפיה, מדע הגבישים. השנה שלאחר מכן, 2013, תהיה שנת הקריסטלוגרפיה הבינלאומית. אירוע הנובל, שהינו ההכרה האולטימטיבית במדע הגבישים הקוואזי-מחזוריים, מתרחש בתזמון נפלא בין שני אירועים עולמיים אלה המוקדשים לכימיה ולקריסטלוגרפיה".

 

"מדען צנוע הוא מדען טוב"

בהמשך מסר פרופ' שכטמן את ה"אני מאמין" שלו על התכונה האידיאלית של המדען בעיניו: צניעות. "גילוי הגבישים הקוואזי-מחזוריים והתפתחותו של תחום זה בעקבות התגלית חוללו שינוי פרדיגמה במדע הגבישים. את ההגדרה הקודמת של הגביש החליפה הגדרה חדשה - הגדרה נפלאה וצנועה הפתוחה לתגליות חדשות. מדען צנוע הוא מדען טוב. מדע הוא הכלי הטוב ביותר לחשיפת חוקי הטבע, והמילה היחידה הרשומה על דגלו היא אמת. חוקי הטבע אינם טובים ואינם רעים. מה שחשוב הוא האופן שבו אנחנו רותמים אותם לצרכינו".

 

הזוכה הישראלי הטרי בנובל ביקש בסוף דבריו להודות למדענים שהגישו את מועמדותו ולוועדת הפרס, "על ההכרה האולטימטיבית במדע שלנו, ועל הכבוד הרב שנפל בחלקי".

 

שכטמן לפרס: "זה האוורסט של המדע"

נשיא המדינה, שמעון פרס, בירך את פרופ' שכטמן על זכייתו ואמר כי גם הוא ישב

 מרותק מול המסך. "אנחנו יושבים כבר שעתיים מול המרקע, מוקסמים ממך ונרגשים", אמר פרס בשיחתו עם חתן הנובל. "הענקת לעם ישראל שיעור גדול, מחנך, מעורר גאווה והעברת גם מסר - זה מסובך, אך אם תתאמצו - תגיעו".

 

"אני כל כך גאה בך, כמו כל המדינה כולה, ורציתי לברכך על מפעל חיים אדיר שהגיע לפסגה כזו, שעליה יש לא רק שלג אלא גם שמש זורחת", הוסיף פרס. שכטמן השיב לו: "זהו האוורסט של המדע, וכל כך נהדר להיות כאן". בסיום השיחה קרא הנשיא לשכטמן: "המשך לחנך את הדור הצעיר. ברכותיי, כולנו גאים בך".

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
פרופ' שכטמן. הזוכה הישראלי העשירי
צילום: רויטרס
מומלצים