שתף קטע נבחר

צילום: shutterstock

אהרונוביץ' נגד ההסתרה: לא אפגע בזכות לדעת

השר לביטחון פנים אמר ל-ynet כי הוא מתנגד לחוק שיעביר את החקירות למחשכים, ושבמסגרתו ייאסר באופן גורף פרסום חומרי חקירה ועדויות: "אני נגד הדלפות ותיעוד מעצרים, אך לא אסכים לאיפול מוחלט שימנע מהציבור זכותו לדעת מה שניתן לפרסם"

השר לביטחון פנים, יצחק אהרונוביץ', מתייצב נגד חוק ההסתרה ההולך ונרקם. "אנחנו חברה נאורה ופתוחה, ולא אתן את ידי לניסיונות להחשיך ולהסתיר את שנעשה בחדרי החקירות", אמר אהרונוביץ' בתגובה לפניית ynet.

 

עוד על חוק ההסתרה:

 

לפי הצעת התיקון לחוק שמתגבשת, ושעלולה לשנות דרמטית את היחסים שבין מערכת אכיפת החוק, התקשורת והחשודים

בפלילים, יוטל איסור גורף על פרסום חומרי גלם ועדויות מחדרי החקירות - ללא הגבלת זמן. המדינה מתכוונת לקבוע בחוק שורת הגבלות, שמבחינה מעשית משמעותן היא כאילו הוצא צו איסור פרסום גורף לכל חומרי החקירה בישראל. מי שיעבור על החוק צפוי לשנת מאסר. הצעת החוק לא תאפשר פרסום גם במקרים של חקירות של אנשי ציבור או חקירות בעלות עניין ציבורי משמעותי.

 

השר אהרונוביץ' הביע הסתייגות מהתוכנית הזו במתכונתה הנוכחית. "חשוב מאוד שנזכור ונזכיר כי אדם הינו חף מפשע עד שהוכח אחרת", אמר בתגובתו ל-ynet, "אני נגד מצלמות המלוות מעצר אדם זה או אחר ברגעיו הקשים, וכמובן נגד הדלפות מצד זה או אחר, אבל לא אסכים ולא אתן יד לאיפול מוחלט שימנע מהציבור את זכותו המלאה לדעת את שניתן לומר ולפרסם, בייחוד בחקירות שבהן עניין ציבורי רב".

 

הצעת החוק המתגבשת כוללת את האיסורים הבאים:

  • איסור גורף על פרסום חומר מתיק חקירה, ללא קבלת אישור בית משפט.
  • איסור העברת חומר מתיק חקירה על ידי עובד ציבור.
  • איסור העברת חומר מתיק חקירה על ידי חשוד, נאשם או סנגור.
  • איסור פרסום חומרי חקירה ללא הגבלת זמן (האיסור יחול גם לאחר הגשת כתב אישום).
  • איסור פרסום צילום פעולות אכיפה.

 

הכול על חוק ההסתרה: כך יעברו החקירות למחשכים

 

את ההצעה לתיקון חוק העונשין מקדם משרד המשפטים. אם חוק כמו זה שמוצע היה מוחל בעת חקירתו של נשיא המדינה לשעבר משה קצב, למשל, הציבור לא יכול היה להתוודע לעדויות הקשות של המתלוננות נגדו. ההצעה גובשה במהלך

עבודת מטה במשרד היועץ המשפטי לממשלה, יהודה וינשטיין, ובניסוחה השתתפו גורמים מהפרקליטות, הסנגוריה הציבורית, הנהלת בתי המשפט, המשרד לביטחון פנים ומשטרת ישראל.

 

גורמים שונים עומדים מאחורי ההצעה ממניעים שונים: משטרת ישראל מבקשת לצמצם ככל האפשר הפרעות להליך החקירה, כמו גם פגיעה בתדמיתה. הסנגוריה הציבורית מבקשת למנוע הדלפות של גורמי התביעה והמשטרה. הפרקליטות מבקשת לכאורה להגן על טוהר ההליך המשפטי. הפתרון של כל הגורמים הללו הוא אחד: למנוע מהתקשורת לפרסם ככל הניתן.

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
השר אהרונוביץ'. "לא אתן יד לאיפול"
צילום: עידו בקר
מומלצים