שתף קטע נבחר

ירי ומפגינים נמלטים: יום שלישי למהומות בקהיר

"זה חתול ועכבר, הצבא פושט ואז נסוג", תיאר מפגין בכיכר א-תחריר את ההתרחשויות בבוקר נוסף של סבב האלימות בבירת מצרים. מאז יום שישי נהרגו 10 בני אדם ומאות נפצעו. כוחות הביטחון שרפו אוהלים של אנשי המחאה נגד המועצה הצבאית

גם הבוקר (יום א') התעמתו שוטרים ומפגינים בכיכר א-תחריר שבלב קהיר, היום השלישי למהומות שבהן נהרגו לפחות 10 בני אדם ומאות נפצעו. האירועים הטילו צל כבד על הבחירות החופשיות הראשונות במצרים מאז הפלת שלטונו של חוסני מובארק.

 

מצרים שוב בוערת - כותרות אחרונות ב-ynet

 

לדברי פעילים, לפני עלות השחר חיילים התקדמו ממחסומים סביב הכיכר - והעימותים פרצו. עד ראייה ששוחח עם סוכנות הידיעות רויטרס דיווח על קולות ירי ועל מפגינים שנמלטו כשבידיהם מקלות גדולים. "זה חתול ועכבר, הצבא פושט ואז נסוג", אמר בשיחת טלפון אחד מהמפגינים בכיכר, מוסטפה פאהמי.

 

משחק של חתול ועכבר. מפגינים בתחריר התעמתו עם כוחות הביטחון (צילום: EPA) (צילום: EPA)
משחק של חתול ועכבר. מפגינים בתחריר התעמתו עם כוחות הביטחון(צילום: EPA)
 

רשת "אל ערביה" דיווחה כי הבוקר היו בכיכר מאות בני אדם, חלקם הסתופפו סביב מדורות כדי להתחמם, אחרי שכוחות הביטחון שרפו אוהלים שהוצבו על-ידי אנשי המחאה נגד המועצה הצבאית השלטת, ששהו בכיכר מאז 18 בנובמבר.

 

המהומות במקום פרצו בבוקר יום שישי לאחר שנפוצו שמועות כי מפגין מצרי נעצר והוכה קשות בידי שוטרים. אתמול פורסמו סרטונים ובהם עדויות ליד הקשה שנוקטים כוחות הביטחון נגד המפגינים. רשת הטלוויזיה המצרית הפרטית, CBC, הציגה סרטון ובו נראים שני חיילים מכים באלות שני מפגינים, אחד מהם בראשו, עד שהותירו את השניים מתים על המדרכה.

 

פעילים נותרו ברחובות במשך שבועות, זועמים על מה שנראה כסירוב המועצה הצבאית לוותר על כוחה. לעומתם, מצרים אחרים העניקו גיבוי לצבא והביעו רצון לשמור על היציבות.

 

תנועת האחים המוסלמים, שלפי התוצאות הראשוניות בבחירות לפרלמנט - שטרם הושלמו - מפלגתה אמורה להיות הגדולה ביותר, דרשה מהמועצה הצבאית להתנצל על אירועי הדמים, אותם הגדירה "פשע".

 בהודעה שפרסמה קראה התנועה לחקור את האירועים, ולהעמיד לדין את מי שהורה על הפגיעה במפגינים ומי שביצע את ההוראות.

 

לעדויות המצולמות נוסף האבל על מותו של השייח עימאד עפת, המזכיר הכללי של אגף הפסיקה ההלכתית במוסד אל-אזהר (המוסד ההלכתי העליון), שנהרג בעימותים מול בניין הממשלה. אלפים השתתפו אתמול בהלווייתו של מי שזכה ברשתות החברתיות לכינוי "שייח המהפכנים". אגף הפסיקה ההלכתית באל-אזהר הגדיר את השייח "שהיד" ואף דרש לחקור את נסיבות מותו.

 

Read this article in English

 

לפנייה לכתב/ת
 תגובה חדשה
הצג:
אזהרה:
פעולה זו תמחק את התגובה שהתחלת להקליד
עימותים בכיכר א-תחריר
צילום: AFP
השייח שנהרג, עימאד עפת
מומלצים